کد خبر 550674
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد پلیس بدون کمک شرکت اپل موفق به شکستن قفل گوشی آیفون، عامل کشتار سن برناردینوی کالیفرنیا، شده است.

به گزارش مشرق، به نقل از بی بی سی، وزارت دادگستری آمریکا می گوید که اف‌بی‌آی بدون کمک شرکت اپل موفق به شکستن قفل آیفون رضوان فاروق، عامل کشتار سن برناردینوی کالیفرنیا، شده و پرونده حقوقی در این زمینه را پس گرفته است.

اپل در برابر درخواست دولت که ماه گذشته صادر شد و از این شرکت می خواست نرم‌افزار تازه‌ای برای دسترسی به محتویات تلفن رضوان فاروق بنویسد مقاومت می‌کرد.

اما مقامات آمریکایی روز دوشنبه گفتند که به طور مستقل به محتویات این تلفن دست یافته‌اند و خواستار لغو آن دستور شدند.

رضوان فاروق و همسرش تشفین ملک 14 نفر را در ماه دسامبر 2015 در حمله به یک مرکز بهزیستی که فاروق در آن کار می کرد کشتند.

هر دو آنها در درگیری با پلیس کشته شدند. به گفته مقام های آمریکا هر دو آنها در روز حمله در شبکه های اجتماعی با گروه تروریستی داعش بیعت کرده بودند.

دادستان های فدرال هفته پیش گفتند که یک شخص یا نهاد "ثالث" شیوه ای را برای باز کردن قفل تلفن، بدون نیاز به کمک اپل نشان داده است.

پس از آن بود که جلسه دادگاه برای رسیدگی به شکایت اف‌بی‌آی، به درخواست وزارت دادگستری آمریکا عقب افتاد.

اپل در آن زمان گفت که نمی‌داند چطور به این تلفن دسترسی پیدا کند، و اظهار امیدواری کرد که دولت هر گونه نقطه ضعف در سیستم آیفون که ممکن است در این فرآیند آشکار شود را در اختیار اپل بگذارد.

آیلین دکر، دادستان ارشد فدرال در ایالت کالیفرنیا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که محققان از کمک "یک گروه ثالث" بهره‌مند شده‌اند اما هویت این گروه یا شخص را فاش نکرد.

هفته پیش یک روزنامه اسرائیلی گزارش داد که متخصصان شناسایی اطلاعات در شرکت امنیت سایبری سلبرایت (Cellebrite)، که مقر آن در اسرائیل است، در این مساله نقش دارند.

سلبرایت به بی بی سی گفت که با اف‌بی‌آی کار می‌کند اما توضیح بیشتری نداد.

با این حال در وبسایت این شرکت آمده است که یکی از ابزارهای آن می‌تواند داده‌ها را از تلفن ‌آی‌فون 5سی و سایر مدل‌ها استخراج و رمزگشایی کند. تلفن فاروق آی‌فون 5سی بود.

دستور دولت به بحثی جدی و داغ در مورد مساله حریم خصوصی منجر شد، و اپل اعلام کرد فراهم کردن امکان دسترسی مقامات به داده های کاربران "بدعتی خطرناک" خواهد بود.

سایر غول‌های صنعت نرم افزار و اینترنت از جمله گوگل، مایکروسافت و فیسبوک در این جنجال از اپل حمایت کردند.

زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم اوایل ماه جاری از شرکت اپل دفاع کرد.

جیز کومی، مدیر اف‌بی‌آی، هم گفت که این "سخت ترین سوالی" است که در کار خود با آن روبرو شده.

با این حال وی گفت که ماموران قانون با کمک حکم بازرسی و ورود که باعث دسترسی به اطلاعات تلفن های موبایل می شود، موفق به نجات جان مردم از جمله کودکان و جلوگیری از حملات تروریستی شده‌اند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    Apple خودش جاسوس هست و ابزار جاسوسي، واقعيت Apple ID و Apple Store و ... چيزي جز جاسوسي و كنترل اطلاعات نيست. همينطور ساير غول هاي آمريكايي!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس