رئیس جمهوری سوریه در دیدار با تعدادی از نمایندگان پارلمان فرانسه ضمن مخالفت با اجرای ایده فدرالیسم در سوریه از حق مساوی پیروان همه ادیان برای احراز پست ریاست جمهوری در این کشور سخن گفت.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه امروز یکشنبه میزبان هیاتی پنج نفره از نمایندگان پارلمان فرانسه بود که به مناسبت عید مذهبی «ایستر» و با پیامی که ظاهرا نشان از تلاش برای ایجاد صلح و دوستی دارد، به این کشور سفر کرده اند.

به گفته «نیکلاس دوئیک» از اعضای هیات فرانسوی، اسد در این دیدار با اشاره به ابعاد جغرافیایی کشورش بر این واقعیت تاکید کرد که سوریه به لحاظ مساحت کوچکتر از آن است که بتوان ایده فدرالیسم را در آن به مرحله اجرا گذاشت به ویژه آنکه در این کشور همه اقوام در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند.

از همین رو، وی ایده کردها برای تشکیل نظام فدرالی در سوریه را با توجه به جمعیت اعراب ساکن در مناطق کُرد نشین بسیار بد توصیف کرد.

به گفته اسد، در واقع در آن مناطقی از سوریه نیز که تحت سکونت اَکراد است، خود کُردها فقط ۳۰ درصد جمعیت را شامل می شوند و به همین دلیل ایشان در حوزه قومیتی خود نیز اقلیت محسوب می شوند.  

دوئیک در ادامه نقل قول خود از صحبت های اسد گفت: وی به ایفای نقش دائمی دولت مرکزی در اداره سوریه باور دارد حال آنکه در این میان برخی مناطق نیز از اختیار عمل بیشتری برخوردار خواهند شد.

در ادامه، این نماینده پارلمان فرانسه در بازتاب سخنان اسد گفت: وی به لزوم تدوین قانون اساسی جدید اشاره و با لحاظ کردن تبصره ای که به موجب آن تنها مسلمانان حق تصاحب عنوان ریاست جمهوری سوریه را داشته باشند، مخالفت کرده است.

به عقیده اسد، چنین قانونی غیر قابل پذیرش است و در نهایت همه شهروندان سوری باید از حق مشابه ای در این زمینه برخوردار باشند.

از دیگر مواردی که بشار اسد درباره آن اظهار امیدواری کرد حصول توافق بین همه طرفین دخیل در سوریه تا فصل تابستان و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.  

آخرین دور از مذاکرات سوری – سوری بین دولت دمشق و گروه های معارض، پنجشنبه هفته گذشته در ژنو پایان یافت و انتظار می رود دور بعدی آن در تاریخ دهم آوریل از سر گرفته شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس