انفجار، دود، خون؛ داستانی تکراری این‌بار نه در خاورمیانه، بلکه در اروپا. شرایط جامعه و زندگی اروپاییان در چندماهه اخیر دستخوش تغییر شده است. گویی هم سیاستمداران و هم مردم به حیرت افتاده‌اند که چه شده، چه باید کرد و به کجا باید پناه برد؟

گروه بین الملل مشرق- سه‌شنبه، بار دیگر زخم نوامبر پاریس تازه شد و اروپا لرزید. بروکسل، شهری که از زمان جمعه خونین توسط تروریست‌ها به عنوان مقصد بعدی بمب‌های داعشی تعیین شده بود، ناتوانی مسئولان خود را پس از یک زورآزمایی چارماهه میان بمب‌گذاران و ارگان‌های امنیتی بلژیک شاهد بود. حالا دیگر اروپاییان می‌دانند پشیمانی از سکوت گذشته در برابر فجایع خاورمیانه سودی ندارد.

تحلیل رسانه‌‌های جهان از انفجارهای بروکسل + فیلم و تصاویر

رسانه‌ها و پایگاه‌‌های خبری جهان بعد از وقوع فاجعه، بلافاصله به انتشار آخرین اخبار آن پرداختند: دو انفجار، یکی در فرودگاه Zaventem حوالی بروکسل با حدود 14 کشته و دیگری در ایستگاه مترو Maelbeek در قلب بروکسل و نزدیک دفتر اصلی اتحادیه اروپا با حدود 20 کشته، شناسایی برادران خلیل و ابراهیم البکراوی به عنوان بمب‌گذاران انتحاری، جستجوی پلیس برای یافتن نفر سوم، مجموعاً 270 زخمی از 40 ملیت مختلف و ... . اما وقتی گردوخاک فرونشست، تحلیلگران دست به قلم می‌برند و زوایای ناپیدای واقعه را برای کاربران جهانی می‌شکافند.

{$sepehr_media_1442855_400_300}
دانلود

گزارش تصویری نیویورک‌تایمز از حوادث سه‌شنبه بروکسل
گفته می‌شود دستگیری عبدالسلام، همدستان او را به تعجیل در عملیات تروریستی و تغییر برنامه اصلی واداشته است



سی‌ان‌ان و یاهو: کار تروریست‌ها تمام نشده است

یاهو از قول مقامات آمریکایی به تحلیل تهدیدهای داعش پس از انفجار بروکسل پرداخته است. داعش در بیانیه‌ای تهدید کرده که «اتحاد صلیبی‌ها علیه داعش، روزهای تاریکی را پیش رو خواهد داشت... آنچه در انتظار شما است،‌ دردناک‌تر و تلختر است». یاهو به نقل از مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کرده که چه این تهدید، توخالی باشد و چه واقعی، به هر حال دیر یا زود انفجارهای دیگری در راه است، زیرا بعید است همه این فحایع، کار 3-4 نفر باشد. به گفته آنها باید توقع یک تیم 30-40 نفره را داشته باشیم که البته به دلیل ورود افراد جدید، انفجارهای انتحاری از تعداد آنها نخواهد کاست.

سی‌ان‌ان نیز از پاول فان تیشلز، افسر واحد ضدتروریسم در پلیس بلژیک، سخن مشابهی را نقل کرده است. وی صراحتاً از حضور «تعدادی دیگر از افراد که احتمالاً در حوادث سه‌شنبه نقش داشته‌اند در بلژیک» خبر داده و اینکه آنها «همچنان موجب تهدید هستند». نکته جالب توجهی که تحلیل‌گر سی‌ان‌ان اضافه می‌کند، خواندنی است: وقوع حوادث مشابه در بلژیک از آن جهت همچنان یک خطر بالقوه است که تروریست‌های سه‌شنبه نیز طبق تصاویری که از آنها در فرودگاه منتشر شده است، در دیدرس مأموران امنیتی تردد می‌‌کرده‌اند و با وجود سوابق این افراد، از تردد آنها جلوگیری نشده است!

تحلیل رسانه‌‌های جهان از انفجارهای بروکسل + فیلم و تصاویر

احتمالاً ابراهیم البکراوی نفر وسط و نام لاکروی ( Najim Laachraoui) نفر سمت چپ در انفجارها کشته شده‌‌اند. پلیس در جستجوی نفر سمت راست است


Vocativ: موج جدیدی از تبعیض و آزار علیه مسلمانان اروپا در راه است

حوادث مشابه در پاریس و بروکسل، اگر ادامه یابد موجی که پس از حوادث 11 سپتامبر نیویورک علیه مسلمانان در کشورهای غربی آغاز شد، احیا می‌شود. این تحلیلی است که Vocativ با نگاهی به واکنش‌ها در فضای مجازی نسبت به حوادث بروکسل به دست آورده است. این موج به ویژه از آن جهت معنا می‌یابد که از تابستان سال گذشته، سیل مهاجران مسلمان به سمت اروپا ابعاد جدیدی یافته است. نه فقط انفجارهای تروریستی، بلکه در این فضا رخدادهایی چون تجاوز مهاجران به زنان آلمانی در شب عید مسیحیان (آنچه تا کنون توسط مقامات امنیتی و قضایی اثبات نشده) احساس بدی را در جامعه اروپا نسبت به مسلمانان ایجاد کرده است.

این پایگاه همچنین به منافع احزاب ملی‌گرا و راست‌گرا و گروه‌‌های نژادپرست در سوءاستفاده از فضای بوجودآمده پس از چنین حوادثی اشاره کرده و اوج‌گرفتن تبلیغات آنها علیه مهاجران و مسلمانان را یکی از عوامل افزایش احتمالی تبعیض و آزار علیه مسلمانان در آینده نزدیک می‌داند.

تحلیل رسانه‌‌های جهان از انفجارهای بروکسل + فیلم و تصاویر

مضمون نظر یکی از کاربران در فضای مجازی که نشان‌‌دهنده اثر اجتماعی حوادث بروکسل است: نه، مشکل فنی دلیل انفجارها نبود... پس دوباره شروع میشه... مسلمان‌های عرب خودتان را آماده کنید


گلوبال‌ریسرچ: احتمال همدستی نهادهای امنیتی قوت گرفته است

پیتر کونیگ تحلیلگر گلوبال‌ریسرچ در یادداشت خود تکرار حوادث مشابه در عین بی‌اطلاع‌نگه‌داشتن مردم از واقعیت‌ها را شاهدی بر احتمال همدستی نهادهای امنیتی در وقوع انفجارها می‌داند. به نوشته وی، مردم اروپا از چگونگی تشکیل داعش و حمایت ترکیه و عربستان از این گروه، خبری ندارند و رسانه‌‌ها و مسئولان دولتی صرفاً به ذکر نام داعش به عنوان یک گروه تهدیدکننده بسنده می‌کنند. مردم از چیزی می‌ترسند که نمی‌شناسند و فقط باید به گفته چند مسئول اعتماد کنند، پس بهتر است نام این ماجرا را «بازی ترس» بگذاریم.

در این بازی، یک هیولای ناشناخته برای مردم ترسیم می‌شود و بواسطه وقوع انفجارها و انعکاس رسانه‌ای آن، صحنه‌سازی دقیقی صورت می‌گیرد تا مردم پیش از آنکه دولتمردان بخواهند، از آنها تقاضا کنند نه تنها نیروهای نظامی خود را به خاورمیانه گسیل دارند و سلطه خود را بر کشورهایی چون سوریه، یمن و عراق افزایش دهند، بلکه در کشورهای غربی نیز حکومت نظامی برپا سازند. کونیگ خواستار دسترسی آزاد مردم به اطلاعات در کشورهای غربی و تأسیس نهادهای مردمی و بیطرف برای نظارت بر نهادهای امنیتی شده است تا اعتماد مردم نسبت به نخبگان حاکم بر این کشورها کاسته نشود.

تحلیل رسانه‌‌های جهان از انفجارهای بروکسل + فیلم و تصاویر

حضور نهادهای امنیتی در چهارماه اخیر، نتوانست مانع از انفجار تروریستی در بروکسل شود. تروریست‌ها هدف خود را از پیش اعلام کردند و آن را عملی ساختند



Vox: تضعیف موجودیت دولتی داعش به معنای تقویت موجودیت تروریستی آن است

ماکس فیشر تحلیلگر Vox به روند شکست‌های داعش از فوریه 2015 میلادی اشاره می‌کند، یعنی زمانی که به گفته وی رزمندگان کُرد و بمباران‌های آمریکا توانست داعش را از کوبانی عقب نشاند و سپس در ماه بعد، تکریت بواسطه بمباران‌های آمریکایی و رزمندگی گروه‌‌های شیعی و ارتش عراق آزاد شد. تابستان حدود یک چهارم از قلمرو داعش کاسته شد و این گروه را به تأسیس پایتخت‌های جدید در یمن، لیبی و افغانستان مجبور کرد. اما هیچ‌کدام از اینها با موفقیت کامل همراه نبود. شکست ابزارهای جنگ متقارن، داعش را به سمت جنگ نامتقارن سوق داده است.

فیشر فشارهای وارده به عنوان یک دولت را موجب سوق‌دادن این گروه به سمت انجام عملیات تروریستی دانسته است و به بن‌بستی اشاره کرده که هر دو سوی آن فاجعه‌آفرین است: دولت‌های غربی یا باید اجازه دهند دولت خطرناک داعش قدرت گیرد و یا «واقعیت جدید» یعنی حکومت نظامی و مراقبت‌های امنیتی شدید در کشورهای خود را بپذیرند. در واقع داعش با حملات تروریستی، هم شکست‌های حیثیتی‌اش در زمین عراق و سوریه را جبران می‌‌کند تا ایدئولوژی‌اش در میان هواداران زیر سوال نرود و هم اروپاییان را به پایان ائتلاف علیه داعش فرامی‌خواند.


منابع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    This is another FALSE FLAG OP0ERATION to erect 9/11 in every single capital of the west to demonize Muslims and kill them to take over their assest. When the 'leaders' of Islamic countries including Iran are cooperating with these criminals and thieves, then Muslims have no security and they will be killed. Death to pawns of the west and jews
  • آقای م ر ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    0 0
    What?!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس