کارشناس مسائل سیاسی، در صفحه تلگرامش درباره اظهارات مشاور امنیت ملی اوباما نوشت: او اخیراً (3 فروردین) مصاحبه‌ای با جفری گلدبرگ در آتلانتیک کرده که به‌نوعی مکمل مقاله «دکترین اوباما» است.

به گزارش مشرق، مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی، در صفحه تلگرامش درباره اظهارات مشاور امنیت ملی اوباما نوشت:

52بنجامین رودز فرد مهمی در دولت اوباماست. تابه‌حال، آن‌قدر که یادم هست لااقل 3 مشاور امنیت ملی در دولت اوباما عوض‌شده (جیمز جونز، تام دانیلون و حالا سوزان رایس) اما او سمت خود را به‌عنوان «معاون مشاور امنیت ملی» حفظ کرده است. در طول سال‌های گذشته برخی از راهبردی‌ترین موضع‌گیری‌ها و تحلیل‌ها را از زبان وی شنیده یا خوانده‌ام.

او اخیراً (3 فروردین) مصاحبه‌ای با جفری گلدبرگ در آتلانتیک کرده که به‌نوعی مکمل مقاله «دکترین اوباما» است. در بخشی از آن مصاحبه، رودز توصیفی کوتاه اما فوق‌العاده مهم از چیزی دارد که می‌توان آن را به‌دقت «راهبرد اوباما» خواند. عقیده من این است که این راهبرد هر رییس‌جمهور دیگری در آینده امریکا هم خواهد بود، با اندکی کم‌وزیاد، ولی نه با تغییر در اصول و مبانی.

جملات رودز را به سبب اهمیت عیناً نقل و دوستان را دعوت به تأمل در آن می‌کنم:
"
من فکر می‌کنم دیدگاه رئیس‌جمهور این است رهبری آمریکا باید فضای بین‌المللی را شکل‌دهی کند تا همه این مسائل حل شوند. ما باید قوانین راه را تعیین کنیم تا مشخص باشد کشورها باید چگونه با یکدیگر رفتار کنند و رفتار کشورها در فضای مجازی چگونه باشد و چگونه کشورها مناقشه‌های مرزی در دریای جنوب چین را حل کنند. ما در حال استفاده از قدرت خود، نفوذ اقتصادی و دیپلماسی هستیم تا نظم بین‌المللی را با قوانین مشخص راه ایجاد کنیم و ما برای این کار نیاز به تعامل گسترده‌تر و تعامل با متحدان داریم و همچنین تمایل به گفتگو با دشمن‌های دیرینه خود داریم.

این کاری است که وی در چالش‌های مختلف مانند تغییر شرایط اقلیمی، توافق دو سوی اقیانوس آرام یا توافق هسته‌ای با ایران به کار گرفت. نحوه برخورد وی با این مشکلات مختلف نشان داد که آمریکا در مرکز جامعه بین‌المللی قرار دارد که قوانین حل مشکلات در قرن بیست و یکم را تعیین می‌کند."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    پس مشخصا رئیس جمهور بعدی آمریکا یک دموکرات دیگر خواهد بود مگر اینکه خدا مکر کند
  • ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    من نمیدونم اینا چطوری نخبه هاشون و افراد باهششون رو به خدمت میگیرن تحلیل میدن نظریه میدن و همشون عملی میشن برای حداقل 50 سال دیگه برنامه دارن مو به مو اجرا میشه و پاش هم وای می ایستن اما ما هیچ برنامه ای نداریم یکم کار اصولی از مجلس از دولت و همکاری با مردم شاید بهتره دولتی ها به حرف رهبری بهتر گوش کنن و با جنبش های فرهنگی خودجوش مردم نهاد بیشتر تعامل کنن هرچند که بعید می دانم که چنین شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس