کد خبر 549241
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸

رییس سازمان حج و زیارت عملکرد عربستانی‌ها مبنی بر دعوت از گروه ایرانی برای مذاکرات حج تمتع ۹۵ را نوعی تناقض‌گویی دانست و گفت: قرار بر این بوده تا در نشستی گفت‌وگوها و تفاهم‌نامه‌ها انجام بگیرد اما عربستان با عدم‌صدور ویزا مانع چنین جلسه‌ای شده است.

به گزارش مشرق، سعید اوحدی اظهار داشت: همه‌ساله برنامه‌ریزی برای سفر حج تمتع از چند ماه قبل یعنی در ایام ربیع‌الثانی انجام می‌گرفت و در سال 94 نیز قرار بر این شد تا مقدمات سفر در جلسه‌ای در 17 دی ماه میان ایران و عربستان چیده شود و تفاهم‌نامه‌های لازم به امضا برسد اما ناگهان بدون عنوان کردن هر دلیل و حتی قبل از قطع رابطه سیاسی نشست مشترک را به 19 اسفند موکول کردند.

وی ادامه داد:‌ قرار بوده در این نشست مشترک درباره موضوعاتی نظیر تأمین امنیت زائران نیز به گفت‌وگو و تفاهم بپردازیم تا اتفاقاتی که در منا افتاد تکرار نشود اما این نشست در اسفند ماه نیز برگزار نشد چرا که عربستان سعودی به وعده خود مبنی بر صدور ویزا عمل نکرد و حتی ویزای تیم ایرانی که قرار بود از سوی کنسولگری عربستان در امارات صادر شود نیز انجام نگرفت و نماینده سازمان حج که برای دریافت ویزا به دبی رفت دست خالی بازگشت و مسئولان سعودی هیچ پاسخی بابت این رفتار خود ارائه نکرده‌اند.

رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: همچنان عربستانی‌ها بابت این رفتار خود مبنی بر تعویق در صدور ویزا پاسخ نداده‌اند اما ما همچنان پیگیر برقراری این سفر هستیم چرا که حج تمتع فریضه‌ای واجب است و ما نیز بدین دلیل تلاش‌های لازم را انجام می‌دهیم که امیدواریم هرچه زودتر مسئولان حج عربستان پاسخگو باشند.

اوحدی خاطرنشان کرد: ما تلاش لازم را برای انجام حج تمتع 95 انجام می‌دهیم ولی صحبت از سفری همراه با عزت است و جمهوری اسلامی ایران هیچ توهین و تحقیری را نمی‌پذیرد؛ امیدواریم عربستانی‌ها بابت رفتارهای اخیر خود و یا تناقض‌گویی‌های انجام گرفته جواب لازم را بدهند و زودتر مقدمات نشست را فراهم نمایند.

وی درباره برخی تناقض گویی‌های عربستان اظهار داشت: زمانی که اعلام می‌شود قطع رابطه سیاسی ربطی به فریضه واجب حج ندارد یا اینکه مانع فعالیت سازمان حج و زیارت در عربستان می‌شوند و یا ویزای سفر هیئت ایرانی برای گفت‌وگوهای نهایی صادر نمی‌شود، نشانه‌هایی از تناقض‌گویی است.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: یکی از اولویت‌های ما برای سفر زائران حج تمتع 95 موضوع امنیت زائران است که طرف سعودی باید این تأمین امنیت را بپذیرد و اگر این توانایی را ندارد باید اعلام کند؛ در این خصوص مذاکرات لازم را با آنان انجام می‌دهیم.

اوحدی درباره تأخیر پیش‌آمده در مذاکرات با طرف‌های سعودی نیز گفت: همه‌ساله این رایزنی‌ها زودتر انجام می‌شد و شاهدیم همچنان صحبت‌ها برای حج 95 انجام نشده که این رفتار عربستانی‌ها در تأخیر گفت‌وگوها باعث تأثیر گذاری در خدمات خواهد شد و خدمت رسانی را با چالش مواجه می‌کند.

وی اضافه کرد: طی روزهای اخیر نیز جلسه‌ای را با وزارت امور خارجه برگزار کردیم و گزارش رفتار سعودی‌ها مبنی بر صادر نشدن ویزا و تناقض‌گویی طرف مقابل را بیان کردیم که امیدواریم این موضوع هرچه زودتر حل و فصل شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    شکر خدا یکی دیگر از نشناه های ظهور دارد محقق می شود
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    بی زحمت یه مدت اسم عربستان را از تمام رسانه ها حذف کنید میشه یه روز از خواب بیدار بشیم بین ما واونا 1000کیلومتر دریا ایجاد شده باشه ؟!
  • ناشناس شماره2 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    جناب ناشناس11:57! می شه درباره ی ربط موضوع به ظهور توضیح بیشتری بدید؟
  • ایران ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    در مورد دین اسلام و نشانه های ظهور سطح علمت رو بالاتر ببرین.
  • مجید ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    با این کارایی که عربستان کرد شما هنوز تو فکر حج هستید !
  • امیرحسین ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    کینه سعودی ها از ایران خیلی فراتر از دشمنی آمریکا و انگلیس هست، همه شون شیطان هستند اما سعودیها چند پله بالاتر
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    حالاکی میخوادبره عربستان مگه حادثه منایادمون رفته
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    واقعا. ما. ایرانیا. دیگه. چقدر. بی. غیرت. شدیم
  • حسین ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    به نظر من با این کارایی که عربستان با ایران کرده نباید به حج رفت
  • مخلوق خدا ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    به این افراد تکفیری عربی که نه قانون نه اسلام ن هیچیز غیر از خود فروشی ولبخند کفار چیزی برایشان لذت بخش نیست بهتر است بهترین دقیقترین حالت امنیتی برای حاجیان مظلوم که بیشتر شبیه اسرا هستند در کشور تکفیری عربستان لحاظ شود این سر زمین فاطمه در18سالگی با داشتن مرد اسمان زمین از وحشیگریهای عراب ان زمان طلب مرگ کرد چه رسد به دیگرا ن
  • ایرانی ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    خواهشن اسم این حشره خوارها مارمولک خوارها را تو رسانه ها دیگه نیارین واقعا" حالمونو به هم میزنه .
  • مسلمان ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    حج حق ماست من هیچ جای قران ندیده ام کعبه به اسم ال سعود زده شده باشد برادرعزیزم مجید جان دشمن این ادبیات را بین ما وارد میکند برادرانه عرض میکنم ما نباید این حرف را بزنیم عربستان مگر میتواند این حق را از ما بگیرد ما هیچ وقت ازحج که بارها وبارها در دین به ان تاکید شده را ترک نمیکنیم البته برای حج استتائت طریقی لازم است که به حول وقوه الهی بعد از مدتی حل میشود حتی اگر به بهای جنگ باشد ما اسلام را فدای یک عده سگ سعودی نمیکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس