کد خبر 548975
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷

به همت آیت‌الله ملک‌حسینی و با رضایت اولیاء دم مرحوم محمد پایه گذاران، آئین مصالحه و سازش برای عفو و بخشش دومین محیطبان زندانی دنا به نام "غلامحسین خالدی" برگزار شد.

به گزارش مشرق، منطقه کهگیلویه و بویراحمد، سید محمد مجابی -معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان محیط زیست- در این آیین که روز جمعه، ۲۸ اسفند در محل دفتر آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزارشد، گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید شش محیط بان محکوم به اعدام داشته‌ایم که تاکنون پنج محیط بان محکوم به اعدام با بخشش اولیاء دم از زندان آزاد شده‌اند.
 
وی افزود: در سال‌های اخیر شش محیط بان به جرم قتل شکارچیان به زندان افتادند که تاکنون پنج نفر از آنان آزاد شده‌اند.
 
مجابی بیان کرد: تنها یک تن از محیط بانان محکوم به اعدام به دلیل قتل یک شکارچی در زندان است که تلاش‌ها برای صلح و سازش میان وی و خانواده مقتول در جریان است.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان محیط زیست اضافه کرد: دو تن از محیط بانان زندانی مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد بودند که هر دوی آنان با بخشش اولیاء دم از چوبه دار رهایی یافتند.
 
وی اضافه کرد: از خانواده‌های مرحومین رضایی و پایه‌گذاران به جهت بخشش و عفو محیط بانان دنا تقدیر و تشکر می‌کنم.
 
آیت‌الله سید شرف الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم گفت: از همه کسانی که در این کار خیر نقشی ایفا کردند از جمله ریش سفیدان، آبرومندان، مسئولان قضایی و اجرایی و طوایف مختلف به‌خصوص ایل غیور تامرادی تشکر می‌کنم.
 
وی با بیان اینکه بخشش و عفو دیگران جزء بهترین و ارزنده‌ترین فضائل اخلاقی و انسانی به شمار می‌رود، افزود: عفو و بخشش سایرین نه اینکه از روی منفعت و اجبار بلکه بر اساس کرامت و اخلاق انسانی انجام می‌شود و به همین دلیل اجر و ثواب چشمگیری دارد.
 
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بخشش و عفو دیگران جایگاه والایی دارد و فردی که به آن مبادرت می‌کند با گذشتن از حق خود فراتر از تکلیف عمل کرده است.
 
ملک حسینی خاطرنشان کرد: تدابیری از سوی متولیان امر اندیشیده شود تا در آینده چنین رویدادهای تلخ و ناگواری برای محیط بانان کهگیلویه و بویراحمد رخ ندهد.
 
وی تصریح کرد: آموزش هر چه بیشتر محیط بانان و استفاده معقول و منطقی مردم این استان از عرصه‌های زیست محیطی می‌تواند به جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در استان منجر شود.
 
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: حق و وظیفه مردم و محیط بانان باید مشخص شود و امیدوارم اگر ضعفی از قانون است برطرف و در صورتی که از آموزش‌هاست نیز رفع شود.
 
ملک حسینی بیان کرد: محیط زیست برای انسان است و باید در خدمت به انسان قرار گیرد، هر قانونی که محدودیت نامعقول ایجاد کند قانون نیست بلکه اگر قانونی توانست استفاده محدود و معقول را برای انسان فراهم کند کمترین آسیب را خواهد داشت.
 
وی اضافه کرد: از خداوند می‌خواهم که حادثه‌های تلخی نداشته باشیم تا بخواهیم جلسات شیرین این چنینی را داشته باشیم.
 
همچنین فتاح محمدی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم گفت: مصالحه، گذشت و احسان نسبت به همدیگر بستر را برای وحدت و برادری و محبت فراهم می کند.
 
وی با بیان اینکه قصاص حکم و امر خداوند است، افزود: اصلاح نیز امر و حکم خداوند است که امروز این کار خیر و پسندیده احیاء امر خداوند است.
 
محمدی عنوان کرد: امنیت و آرامش مدیون مصالحه و گذشت است که الحمدالله به میمنت وجود روحانیت و ریش سفیدان، بزرگان و نماینده ولی فقیه این کار خیر و خداپسندانه را شاهد هستیم.
 
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در بدو ورود و پذیرفتن مسئولیت طی دولت تدبیر و امید در استان تمام قتل‌هایی که سال‌های گذشته رخ داده بود را جمع آوری و بررسی کرده‌ایم 53 قتل در استان اتفاق افتاده بود که با تلاش‌های صورت گرفته از سوی اقشار مختلف و شورای اصلاح ذات البین در سطح استان تا کنون 15 قتل اصلاح و به سازش ختم شده که این مسئله کار بزرگی است.
 
محمدی تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویارحمد به لحاظ وسعتش ظرفیت فوق العاده‌ای را در زمینه مسایل زیست محیطی و گونه‌های گیاهای و جانوری دارد که سرمایه بزرگ برای آینده کشور و نسل آینده است که قطعا نگهداری و حفاظت از این سرمایه بزرگ نیاز به مراقبت، ایجاد زیرساخت‌های لازم و نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص در این زمینه است.
 
وی اضافه کرد: از مسئولان کشوری تقاضا داریم که در زمینه های مختلف زیست محیطی این استان را کمک کنند.
 
در این آیین که با حضور جمع زیادی از معتمدان محلی، مسئولین استانی و دوستداران و فعالین محیط زیست برگزار شد، اولیاء دم مرحوم پایه گذاران رضایت خود را اعلام کردند تا غلامحسین خالدی از قصاص نجات یابد.
 
اولیاء دم مرحوم پایه گذاران در پایان این مراسم با امضای برگه رضایت، از قصاص قاتل فرزند خود گذشتند تا محیط بان دنا زندگی دوباره‌ای را تجربه کند.
 
که طی چند روز اخیر "اسعد تقی‌زاده" یکی از محیط‌بانان دنا که در سال ۸۷ مرحوم "مجتبی رضایی" را در کوه دنا به قتل رسانده بود با وساطت مردم استان و به‌خصوص آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی و با بخشش "اسماعیل رضایی" پدر مقتول و خانواده‌اش به زندگی برگشت و پس از گذشت حدود هفت سال از زندان یاسوج آزاد شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس