دقت در اظهارات باراک اوباما در مصاحبه با مجله آتلانتیک از ابعاد مختلف نشان می‌دهد که وی ضمن دفاع از خود در صدد فراز از مسئولیت اقداماتی برآمد که در چارچوب هم پیمانی و هماهنگی با عربستان در نقاط مختلف جهان صورت گرفت.

به گزارش مشرق به نقل از السفیر، دقت در اظهارات «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با مجله آتلانتیک نشان می دهد اوباما ضمن رها کردن متحد سعودی خود در صدد فرار از مسئولیت اقداماتی برآمد که در چارچوب این هم پیمانی در نقاط مختلف جهان صورت گرفت و بخشی از آن شامل حمایت از ترویج افکار افراطی و تنش طایفه ای بود.

دقت در اظهارات باراک اوباما در مصاحبه با مجله آتلانتیک از ابعاد مختلف نشان می‌دهد که وی ضمن دفاع از خود در صدد فرار از مسئولیت اقداماتی برآمد که در چارچوب هم پیمانی و هماهنگی با عربستان در نقاط مختلف جهان صورت گرفت.

زمینه سازی اوباما برای تغییر جهت سیاست آمریکا

مصاحبه اوباما با مجله آتلانتیک و اتهام او علیه عربستان مبنی بر اینکه منبع تروریسم افراطی مذهبی است و افکاری در سر دارد که تحقیر تمام جهان عرب به شمار می آید، بیانگر اعتقادات کامل او نیست بلکه بخشی از سیاست‌ها و خواسته‌های او را منعکس می‌کند و حاکی از زمینه سازی برای عقب گرد جزئی یا گسترده آمریکا از منطقه  به سمت آسیای میانه است.

عقب گرد اوباما از تهدید علیه نظام حاکم سوریه

اوباما از این مصاحبه برای دفاع از تصمیمات خود بهره برداری کرد و در این خصوص باید در نظر داشت که یکی از مهم ترین تصمیمات او مخالفت با توسعه دایره استقرار نیرهای ارتش آمریکا در مناطق پرتنش پس از عقب نشینی جزئی از عراق و افغانستان است به اضافه اینکه با سرسختی از اجرای تهدید به توسل به گزینه نظامی علیه بشار اسد و سرنگونی او خودداری کرد آن هم در حالی که در سال 2013 دمشق را به استفاده از گاز شیمیایی ساردین علیه اهالی غوطه متهم کرد.

دفاع شخصی اوباما در جریان مصاحبه با آتلانتیک

همچنین مصاحبه اوباما با مجله آتلانتیک به مثابه دفاع شخصی  در برابر موج انتقادات علیه  «سیاست های او مبنی بر خودداری از دخالت» است که به گفته منتقدانی مانند «مارتن اندیک» موجب بروز خلأ در خاورمیانه شد و آن را در طبقی از طلا تقدیم روسیه کرد.

علاوه بر این اوباما به تنها گذاشتن اسرائیل متهم است حال آنکه تمام روسای جمهوری سابق آمریکا از اسرائیل حمایت کرده و کمک های مالی و نظامی را برای آن تامین کردند.

از همان ابتدای ریاست جمهوری اوباما تصمیم گرفت از گشودن جبهه های جدید که به باتلاقی برای ارتش کشورش تبدیل می شود، اجتناب کند اما در عین حال مسیر سیاست های مداخله جویانه آمریکایی تغیر نکرد.

به عبارت بهتر اوباما درعملیاتی که با نظارت نظامی آمریکا از مالی آغاز شده و تا افغانستان امتداد یافت بر متحدان محلی و هواپیماهای درونز تکیه کرد تا به این ترتیب از تعداد تلفات آمریکایی ها بکاهد.

اوباما داعش را خطری برای امنیت ملی آمریکا نمی‌بیند

مهم ترین چیزی که می توان از مواضع اوباما متوجه شد، اینکه داعش را خطر واقعی برای امنیت ملی آمریکا نمی بیند و معتقد نیست که سرنگونی بشار اسد نیازمند دخالت نظامی آمریکا و در نتیجه تکرار سناریوی جنگ عراق باشد، بلکه ترجیح داد از گروههای سوریه برای تحقق دستاورهای مورد نظر استفاده کند و راه حل سیاسی بحران سوریه را بدون بقای بشار اسد تحمیل کند.

اوباما بر بی‌اعتمادی کامل به عربها صحه گذاشت

ورود روسیه به صحنه سوریه و سپس بیرون بردن بیشتر نیروهای روس از سوریه، اوباما را چندان ناراحت نکرد و جالب اینکه راه حل بحران سوریه بر اساس توافق روسی- آمریکا بنا نهاده شده است و اوباما در مصاحبه با مجله آتلانتیک گفت که این اقدام ناشی از بی اعتمادی کامل به قدرت جهان عرب برای ایجاد تغییر و اداره کشورهای خود و یا حل مشکلات موجود در کشورهایشان است.

صراحت اوباما در بیان اینکه عربستان باری برای آمریکا است

مهم ترین  نتیجه گیری از گفت وگوی اوباما با این مجله این است که عربستان به باری بر دوش سیاست آمریکا تبدیل شده است، زیرا اکنون کسی که دام گسترده بود خود به دام افتاده است، دیگر مرحله بهره برداری از ترویج تفکرات وهابی و افراطی در مقابله با کمونیسم و استفاده از برخی جریان ها و نظام های عربی در چارچوب خواست و تمایل آمریکا و وزارت دفاع این کشور به پایان رسیده است.

دوره همکاری تمام و کمال با پادشاهان سعودی سرآمده است

اوباما عملا اعلام کرد که دوران استفاده دولت های پی در پی آمریکا از عربستان و همکاری تمام و کمال با پادشاهای سعودی برای ترویج افکار افراطی و تامین مالی گروههای مذهبی مورد نظر سعودی از جمله جنبش مجاهدان در افغانستان و سربازگیری جوانان «زیر پرچم» اسلام و مبارزه با کمونیسم  پایان یافته است.

هماهنگی سیاست‌های نفتی با عربستان نیازی نیست

تحول مهم تر اینکه واشنگتن دیگر برای هماهنگی در زمینه افزایش یا کاهش تولید نفت و تعیین بهای نفت نیازمند عربستان نیست آن هم در حالی که هدف آمریکا از این هماهنگی تحقق منافع و نیز برخی اهداف سیاسی از جمله فشار بر روسیه بود.

در این میان عربستان اظهارات اوباما مبنی بر اینکه آمریکا به مرحله خودکفایی و بی نیازی از نفت خلیج فارس نزدیک شده است، جدی نگرفت.

همچنین اظهارات اوباما نشان می دهد جریانی که در همبستگی با طرح های نو محافظه کاران و لابی صهیونیستی مدتها در داخل نهادهای دولتی آمریکا مروج شعار خودداری از اعتماد به نفت خلیج فارس بودند، پیروز شدند.

در این خصوص باید در نظر داشت که این گروه وابستگی به نفت این منطقه را نقطه ضعفی می دانند که موجب تعضیف موضع گیری آمریکا در قبال تنش عربی- اسرائیلی می شود.

دسیسه چینی عرب‌ها علیه قضیه فلسطین

در این میان تمام دسیسه چینی های عربستان و سایر همراهان و متحدانش علیه قضیه فلسطین دردی از آنان را دوا نکرده و نخواهد کرد.

در اینجا در مورد توطئه صهیونیستی صحبت نمی کنیم، بلکه موضوع بر سر تنگ نظری برخی رژیم‌های حاکم عربی است به ویژه کسانی که بر این باورند که ثروت نفتی کافی است تا اهمیت آنان همواره در راهبرد آمریکا حفظ شود، بلکه حرف اصلی در مورد نتایج و درس های سیاست وابستگی است چرا که کشورهای بزرگی مانند آمریکا از کشورهایی که خود را در خدمت اهداف آن در می آوردند، استفاده کرده و سپس آنان را رها می‌کنند.

تلاش برای خارج کردن ایران از معادله دشمنی با اسرائیل

اکنون چه آمریکا به شکل جزئی و یا گسترده از منطقه عقب نشینی کند و منطقه آسیای میانه را محور توجه خود قرار دهد یا خیر، باید گفت که بر نقش جدید ایران برای «برقراری مجدد توازن» در منطقه متمرکز شده است و البته این نیازمند این است که ایران را از معادله دشمنی با اسرائیل خارج کرد، از همین رو در پرتو دیدگاه امید بستن به ایران جدید، عربستان بازیگر اصلی در رویارویی با ایران نخواهد بود.

عربستان غرق محاسبات و ماجراجویی‌های اشتباه

در این میان نکته قابل توجه اینکه نظام حاکم عربستان متوجه ابعاد توافق اتمی ایران وآمریکا شده و می داند که این توافق موجب کاهش نقش ریاض شده است، اما به جای بازنگری در محاسبات خود در بازی طایفه ای غرق شد و کوشید با طرح شعار تشکیل «همپیمانی اهل تسنن» رهبری جهان عرب را به دست بگیرد، بدون اینکه بازتاب های شعله ور کردن آتش طایفه ای را در نظر داشته باشد و متوجه شود که این رویکرد موجب می شود به باری بر سیاست آمریکا تبدیل شود.

صراحت غیر صادقانه اوباما در گفت‌وگو با مجله آتلانتیک

اما اوباما هرچند در مصاحبه با مجله آتلانتیک خیلی صریح بود اما در مورد نقش تاریخی سیاست آمریکا و یا دست کم سیاست دوره ریاست جمهوری خود در شعله ور کردن آتش طایفه ای در جهان عرب  صادق نبود.

او مسئول حمایت از عربستان و کمک های مالی سعودی به گروههای سلفی در تونس، مصر و لبنان و نیز گروههای مسلح در سوریه است و او بود که نشست سران عرب در شرم الشیخ در ارتباط با دخالت نظامی در یمن را تایید کرد.

اوباما ترسو به نظر می رسد زیرا مسئولیت هیچ یک از سیاست های خود را نپذیرفته است و هدف از گفت وگوی طولانی با مجله آتلانتیک تولید و ثبت «راهبردی به نام خود» بود.

واشنتگتن زیر بار مسئولیت کارهای خود نمی رود

صرف نظر از موفقیت محاسبات آمریکا و امید بستن آن به «ایران جدید» باید گفت که پیام صریح به عربستان و تمام متحدان عرب آمریکا این است: واشنگتن مسئولیت کارهای خود را نمی پذیرد حتی اگر محرک اصلی آن، خود واشنگتن باشد و این پیامی است به همه نظام های متحد و غیر متحد آمریکا با این مضمون « شما آزادید که در گل و لای خود دست و پا بزنید».

همچنین پیام دیگر به همه کسانی است که منتظرند آمریکا برای قضیه فلسطین راه حلی پیدا کند زیرا هرگونه تحرک در این خصوص در گروی این است که آمریکا از نفوذ خود در آسیای میانه فارغ شده و خیالی آسوده پیدا کند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    بهترین رییس جمهور امریکا همین اوباماس هرکی دیگه بود اوون مقع به ایران حمله کرده بود
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    در امریکا 2000 نفر تصمیم می گیرند و یک نفر عمل می کند در ایران 2000 نفر تصمیم می گیرند و 20 هزار نفر عمل می کنند .
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    اتفاقا هر وقت رهبر دشمنت عاقل شد بیشتر بهت ضربه میزنه فکر میکنی بوش احمق میتونست این اجماع جهانی برای تحریم ایران رو تو شورای امنیت تصویب کنه؟؟؟؟ حاضرم شرط ببندم ترامپ برای ایران بهتر از کلینتونه چون بدون با اومدن ترامپ آمریکا منزوی تر میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس