کد خبر 548280
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه محیط سرمایه گذاری را برای تجار و سرمایه گذاران خارجی از جمله استرالیایی‌ها فراهم می کنیم، گفت: ایران محیط امنی برای سرمایه گذاری است.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که در ادامه سفرش به استرالیا شب گذشته وارد سیدنی شد، بعدازظهر امروز چهارشنبه (به وقت محلی) با نخبگان موسسه مطالعات امور بین المللی استرالیا دیدار و در جمع آنها سخنرانی و به سوالات آنها پاسخ گفت.

وی عنوان کرد که در آینده با تهدیدات، فرصتها و چالشهای مشترک مواجهیم.

ظریف در ادامه سخنانش به برگزاری انتخابات در ایران و دموکراسی در ایران پرداخت و خطاب به حاضران در جمع گفت: با چشم غیرمسلح می توانید این دموکراسی را ببینید.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه به نیروهای ماهر و تحصیل کرده ایرانی اشاره کرد.

وی با اشاره به لغو تحریم ها به امکان تجارت و سرمایه گذاری در ایران از جمله در بندر چابهار اشاره کرد.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه با چالش های های مشترک مواجهیم، عنوان کرد: افراد خاصی در سیدنی هستند که این ایدئولوژی را تبلیغ می کنند.

وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات تروریستی داعش و گسترش حضور نفوذ آنها اشاره کرد.

وی با اشاره به تماس تلفنی بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق درباره خطر داعش و حضور مستشاری ایران در بغداد و دمشق گفت: ایرانیانی که مانع ورود داعش به بغداد و دمشق شدند، تروریست نامیده شدند.

ظریف همچنین عنوان کرد: در حال حاضر با تهدید نظامی مواجه نیستیم بلکه با تهدید فرهنگی مواجهیم.

وی به تعدادی از اعضای داعش که به زبان انگلیسی صحبت می کنند نیز اشاره کرد.

ظریف در پاسخ به سوالی به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و استفاده صدام حسین از سلاح های کشتار جمعی اشاره کرد و گفت: در آن زمان هیچکس به ما سلاح برای دفاع از خودمان نمی فروخت و این در حالی است که سلاح های شیمیایی را در اختیار صدام قرار می دادند.

وزیر خارجه اضافه کرد: ما می خواهیم عنصر کلیدی بوده و و نقش مهمی در جهان و منطقه ایفا کنیم.

ظریف به توافق وین نیز اشاره کرد و افزود: این توافق یک تغییر پارادایم است.

وی در پاسخ به سوالی درباره حضور و سرمایه گذاری بازرگانان و سرمایه گذاران استرالیایی در ایران نیز عنوان کرد: ما محیط سرمایه گذاری را برای تجار و سرمایه گذاران خارجی از جمله استرالیایی فراهم می کنیم. ایران محیط امنی برای سرمایه گذاری است.

یکی از حاضران در این نشست درباره بحران سوریه سوال کرد که ظریف تصریح کرد: ما برای سیاستمداران سوریه تعیین تکلیف نمی کنیم.

وی درباره بهاییان در ایران گفت: ایران کشوری مسلمان است و اقلیتهای مسیحی، زرتشتی و یهودی به عنوان اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته شده اند و نماینده در پارلمان دارند. مردم ایران هر اقلیت دیگری را به جز یهودیان، زرتشتیان و مسیحیان را به رسمیت نمی شناسند. بهاییان زندگی و شغل خود را دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرمایه گذاری ایران در آفریقا اظهار داشت. در سفر به آفریقا بازرگانان ایرانی را به همراه خواهم برد. ما در آفریقا کلینیک و بیمارستان احداث کرده ایم.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره برنامه ایران برای سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد. توریسم و صنعت خودرو از جمله زمینه های خوب برای سرمایه گذاری در ایران است.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به سوالاتی درباره رفع تحریم ها، عقب نشینی نیروهای روسیه از سوریه و تاثیرات آن پاسخ داد.

مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای بی سی از دیگر برنامه های ظریف در سیدنی است و دیدار با ایرانیان مقیم استرالیا آخرین برنامه وزیر خارجه در سیدنی و استرالیاست.

ظریف صبح امروز نیز با تجار و صاحبان صنایع استرالیا در محل سازمان تجارت و سرمایه گذاری استرالیا در دفتر سیدنی در خصوص راه های سترش همکاری های اقتصادی دیدار و گفتگو کرد.

ظریف امشب پس از ترک سیدنی عازم تهران خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس