بررسی عملکرد لژیونرهای فوتبال ایران در سالی که گذشت نشان می دهد جوانان ایرانی با تمرین و پشتکار آرام آرام به جایگاه خود در تیم هایشان دست پیدا می کنند هر چند که عملکرد برخی با تجربه ها نگران کننده نشان داده است.

چهارده  لژیونر و چند سرباز چراغ‌خاموشگروه ورزشی مشرق - فوتبال ایران هنوز نفس می‌کشد؛ این سیگنالی است که جوانان فوتبال ایران در لباس‌ علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فرد و سردار آزمون برای اروپایی‌ها ارسال می‌کنند.

در سالی که گذشت جهانبخش در سطح اول فوتبال هلند دوباره جان گرفت. کریم انصاری‌فرد هم پس از پشت سر گذاشتن فصلی ناموفق به یکی از بهترین خارجی‌های سوپرلیگ یونان تبدیل شد.

سردار آزمون به تیم اول حال حاضر لیگ‌برتر روسیه- روستوف- نشان داد همچنان مهره‌ای موثر و قابل اعتنا در برنامه‌های تاکتیکی قربان بردی‌اف است. چند چهره سرشناس دیگر همچون جواد نکونام، آندو تیموریان و مرتضی پورعلی‌گنجی هم راهی لیگ ستارگان قطر شدند.

شاید بررسی عملکرد لژیونرهای فوتبال ایران در فوتبال اروپا و آسیا در واپسین روزهای سال94 خالی از لطف نباشد. بررسی کارنامه مردانی که برخی از آنها آینده فوتبال ایران را با تجربیات جدید خود خواهند ساخت و برخی دیگرشان مربیانی خواهند بود برای پرورش‌ نسلی تازه.

* جهانبخش، ستاره ایرانی در آسمان فوتبال هلند

هافبک- مهاجمی که فصل قبل برای NECنایمخن در لیگ دسته اول هلند 12گل زد و 17پاس گل داد،‌ این‌بار در لیگ‌برتر با تیم جدیدش AZآلکمار از هفته پنجم راه افتاد.

علیرضا جهانبخش باارزش‌ترین بازیکن فصل14-2013 لیگ یک هلند در فصل جاری رفته‌رفته به مهره‌ای تبدیل شد که وان‌دن‌بروم آرزویش را داشت. سرمربی AZ تا هفته بیست‌وسوم بازی‌ها 15مرتبه علیرضا را وارد ترکیب اصلی تیمش کرد تا از چهار پاس گل و دو گلی که جنس‌اش ایرانی بود، لذت ببرد.

جهانبخش اولین بازی لیگ‌برتری‌اش را برای آلکمار شنبه 21شهریور برابر دی‌گراف‌شاپ(هفته5) انجام داد. علیرضا بهترین نمایش خود را در تقابل هیرنفین به روی پرده آورد که هم گل زد و هم پاس گل داد.


* کریم بهترین آسیایی سوپرلیگ یونان

کریم انصاری‌فرد را باید یکی از موفق‌ترین لژیونرهای سال فوتبال ایران بدانیم؛ مهاجمی که سال قبل در اوساسونا و لیگاآدلانته اسپانیا بدشانس بود. کریم فصل پیش طی 16بازی و 678دقیقه گل نزد تا تصمیم بگیرد راهی یونان شود.

مهاجم ملی‌پوش ایرانی که تنها گلزن آسیایی سوپرلیگ یونان در فصل 16-2015 شده، طی 23بازی و 1283دقیقه تا پایان هفته بیست‌ودوم هفت گل برای پانیونیوس به ثمر رساند.

در واقع شکوفایی کریم در یونان وقتی رنگ و بوی بهتری گرفت که سرمربی تیم رسما اعلام کرد در شرایط دشوار به گزینه‌ای بهتر از انصاری‌فرد در پیشانی خط حمله تیم خود نمی‌اندیشد.

کریم و پانیو برای رسیدن به مرحله پایانی جام‌حذفی هم تلاش فراوان کردند. مهاجم ایرانی پانیو طی 338دقیقه در جام‌حذفی دو گل به پاناتیولیکو و ارگوتلیس زد اما به‌خاطر دو تساوی پی‌درپی برابر پائوک راه مرحله نهایی جام‌حذفی را گم کرد.


* سردار با روستوف مدعی قهرمانی لیگ‌برتر روسیه

سردار فوتبال ایران در روسیه همچنان آینده‌دار جلوه می‌کند. آزمون جوان فصل قبل 24بازی برای دو تیم روبین‌کازان و روستوف انجام داد اما فقط هشت مرتبه وارد ترکیب اصلی شد. با این حال سردار ملی‌پوش ایرانی طی تنها 971دقیقه، چهار گل برای دو تیم به ثمر رساند.

آزمون این فصل برای روستوف 15بازی انجام داده و هفت بار به ترکیب اصلی راه پیدا کرده است. سردار طی 692دقیقه تا هفته بیستم بازی‌ها سه گل برابر زسکا مسکو(هفته6) موردویاسارانکس(هفته12) و کراسنودار(هفته17) به ثمر رسانده است. در حال حاضر روستوف با40 امتیاز صدرنشین لیگ‌برتر روسیه است.


* حقیقی در ماریتیمو

علیرضا حقیقی گلر ملی‌پوش روبین‌کازان در لیگ‌برتر روسیه تصمیم گرفت در میانه راه به پرتغال برود. این دروازه‌بان بعد از اینکه نتوانست به‌رغم تلاش فراوان به ترکیب اصلی کازان راه پیدا کند، به لیگ‌برتر پرتغال رفت.

حقیقی اولین‌بار یکشنبه 25بهمن‌ماه موفق به حضور در ترکیب تیم جدیدش ماریتیمو شد. در دیدار هفته بیست‌ودوم ماریتیمو مقابل اسپورتینگ‌ براگا عملکرد ضعیف گلر اول تیم رومان سالین 31ساله سبب شد تا نلو وینگادا سرمربی تیم حقیقی را(دقیقه40) جایگزین او کند. حقیقی هم هیچ گلی طی 50دقیقه تلاش اولیه‌اش برای ماریتیمو دریافت نکرد.

هرچند که پیش از او سالین فرانسوی سه گل خورده بود. علیرضا در ادامه موفق شد مقابل آکادمیکا کلین شیت کند تا نشان دهد خرید قابل قبولی بوده است. هر چند یک مصدومیت بی موقع فعلا او را از ترکیب خارج کرده است.


* گوچی با چارلتون در حال سقوط خوشبخت نیست

به گزارش مشرق، این روزها چارلتون‌آتلتیک در لیگ دسته اول انگلستان آسمانش ابری است. به این ترتیب رضا قوچان‌نژاد مهاجم ملی‌پوش فوتبال ایران هم در اردوی تیم در حال سقوط چارلتون خوشبخت نیست.

چارلتون همراه با بولتون و روترهام‌یونایتد سه کاندیدای سقوط به دسته دوم فوتبال انگلستان است آن‌هم در شرایطی که خیلی شانس ارتقای جایگاهش در جدول را ندارد.

رضا تا هفته سی‌وهفتم بازی‌ها در 22دیدار پیراهن چارلتون را پوشید تا 9مرتبه وارد ترکیب اصلی شود. گوچی در مدت 928دقیقه، دو گل به شفیلدونزدی و برایتون زده است.

بدترین روز فوتبالی رضا در سال جاری اخراجش طی دو دقیقه برابر سفیلتون بود. در هفته26 رقابت‌ها گوچی با نظر سرمربی تیم از دقیقه62 وارد میدان شد اما در دقایق 86 و 87 از الترین گام داور مسابقه دو کارت زرد پی‌درپی گرفت تا اخراجی تلخ را در کارنامه‌اش به ثبت برساند. بدتر اینکه آن روز چارلتون به حریفش 5 بر صفر باخت تا کارت قرمز گوچی پررنگ‌تر به چشم هواداران تیمش بیاید.


* سقوط حاج‌صفی به بوندسلیگای 3 با 2 گل

هافبک- مدافع چپ تیم‌ملی بعد از انجام پنج بازی در لیگ پانزدهم، اصفهان را به مقصد فرانکفورت ترک کرد.

حاج‌صفی طی 450دقیقه، سه گل به پرسپولیس و سایپا(2) زده بود که تصمیم گرفت حضور در بوندسلیگای2 آلمان را تجربه کند. احسان از هفته ششم این رقابت‌ها به ترکیب تیم تازه‌اش FSVفرانکفورت پیوست اما هرچه بیشتر بازی کرد، کمتر به چشم آمد.

حاج‌صفی اولین‌بار یکشنبه 22شهریورماه در دقیقه46 دیدار برابر اینتراخت‌برانشوایگ جای فیلیپه برزیلی را در ترکیب FSV گرفت و از بخت بدش فرانکفورت آن دیدار را 3 بر صفر باخت.

احسان در دقیقه24 دیدار هفته دهم تیمش برابر هیدن‌هیم هم گل به خودی زد تا شریک مستقیم شکست 4 بر صفر FSV برابر حریف باشد. حاج‌صفی اگرچه که به عنوان مدافع- هافبک یا حتی گوش چپ به عنوان یک انتخاب جدی مورد توجه سرمربی تیم، توماس اورال قرار دارد اما به همراه FSV فاصله‌ای تا سقوط به بوندسلیگای3 ندارد.

احسان البته موفق شد در هفته بیست و چهارم برای تیم در حال سقوطش مقابل دویسبورگ گلزنی هم بکند. این هافبک ایرانی در ایستگاه 26 رقابتها با شوتی تماشایی از میانه میدان دروازه فرایبورگ را هم گشود.

احسان در پایان هفته 26 بوندس لیگا دو، در 19 بازی میدان آمده و 1563 دقیقه بازی کرده در شرایطی که 18 مرتبه انتخاب اول کدر فنی تیم برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی بوده است.


* جواد هافبک نکوی زولا

جیان فرانکو زولا می‌گوید جواد نکونام همان بازیکنی است که العربی در میانه میدان به تجربه و مهارتش نیاز داشت؛ هافبکی توانا در ایجاد تعادل میان دو فاز هجومی و دفاعی.

جواد نکونام کاپیتان سابق تیم‌ملی نیم‌فصل اول لیگ‌برتر برای سایپا 11بازی انجام داد و بعد راهی العربی در لیگ ستارگان شد و خیلی زود وارد ترکیب اصلی تیم جدیدش شد تا به مهره‌ای کارآمد تبدیل شود.

این استقلالی سابق در تقابل هفته هفدهم العربی برابر الغرافه ستاره تیمش شد تا عامل اصلی پیروزی حساس تیمش برابر این رقیب سنتی شود. جواد یک هفته بعد در دیدار با لخویا(هفته18) هم پاس تک‌گل بازی را داد.

نکونام در دیدار هفته بیست و دوم العربی برابر الجیش هم از عامل اصلی پیروزی تیم زولا برابر حریف سرشناس بود. نکونام طی 7 دیدار تا پایان هفته 22 لیگ ستارگان 626 دقیقه براغی العربی به میدان آمده است.


* اشکان موتور پائولینهوی برزیلی در العربی

اشکان دژاگه را باید یکی از لژیونرهای موفق در فصل جاری لیگ ستارگان قطر دانست. هافبک مورد علاقه جیان فرانکو زولا به یکی از ارکان اصلی پازل تاکتیکی مربی سرشناس ایتالیایی تبدیل شده است. اشکان فصل پیش برای العربی طی 1679دقیقه و 24بازی، پنج گل زده بود.

این هافبک ملی‌پوش ایرانی در نیم‌فصل نخست لیگ جاری فقط بازی هفته سیزدهم را از دست داد. اشکان چهار گل هم به الغرافه، القطر ، المسیمیر و الجیش(تا پایان هفته 22) زد. دژآگه را باید موتوری نامید که محور حرکات هجومی پائولینهوی برزیلی است.

اشکان طی 22 هفته ای که از بازیها گذشته 1687 دقیقه بنا به دستور زولا وارد زمین شده است.


* ژاوی گل نزد، کاسه‌‌‌کوزه‌ها سر این بابلی شکست

مرتضی پورعلی‌گنجی در فصل2015 لیگ‌برتر چین از خوب‌های تیانجین‌تدا بود. این مدافع ملی‌پوش بابلی در 26دیدار از 30دیدار فصل وارد ترکیب اصلی تیم آری هان شد. مرتضی 2160دقیقه در فوتبال چین حضور داشت و به گوانگژو اورگراند قهرمان و لیفان گل زد.

پورعلی از هفته هفدهم لیگ ستارگان قطر به السد پیوست. بازی در کنار ژاوی هرناندز رویایی بود که به حقیقت پیوست. این بابلی در ایستگاه17 لیگ ستارگان 90دقیقه کنار پدرو میگوئل پرتغالی بازی کرد و عملکرد خوبی را از خود برجای گذاشت. بعد از تساوی یک- یک پنجشنبه 15بهمن السد و الاهلی رسانه‌های قطری به تمجید از زوج به وجود آمده در میانه میدان السد پرداختند.

با این حال شکست یک بر صفر مقابل القطر در ایستگاه18 و حذف از مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا عاملی شد برای انتقاد از مرتضی و میگوئل. از بد حادثه پورعلی در ضیافت پنالتی‌ها برابر الجزیره امارات ضربه چهارم السدی‌ها را گل نکرد تا یکی از عوامل حذف السد لقب بگیرد.

درست مثل ژاوی هرناندز اسپانیایی و بلی‌ج الجزایری که دو ضربه پنالتی دیگر السد را گل نکردند. در دیدار با الجزیره مشکل بزرگ وقتی به وجود آمد که خلفان ابراهیم در دقیقه93 بازی ضربه پنالتی‌اش را گل نکرد. در واقع اگر این اتفاق می‌افتاد، السد قبل از رسیدن به ضربات پنالتی 3 بر 2 برنده بازی می‌شد. به این ترتیب پورعلی هم چوب عملکرد ضعیف خلفان را خورد. البته مرتضی موفق شد در هفته بیستم رقابتها،با ضربه سر روی کرنر ارسالی ژاوی هرناندز دروازه العربی را باز کند.


* با زیدان آسیا هم حال الاهلی خوش نیست

به گزارش مشرق، مجتبی جباری در فصل14-2013 لیگ ستارگان به الاهلی پیوست تا خیلی زود تکنسین میانه میدان این تیم شود. مجتبی در دو فصل گذشته 42بازی برای الاهلی انجام داده بود تا 11گل هم به ثمر برساند.

زیدان سابق استقلالی‌ها در نیم‌فصل نخست لیگ‌ جاری فقط بازی هفته هشتم الاهلی برابر السیلیه را از دست داد. مجتبی سه گل به الخریطیات(هفته5)، القطر(هفته6) و الوکره(هفته15) زد که دو تای اول آنها پنالتی بود.

این روزها الاهلی با زسیدان آسیا بعد از اخراج زلاتکو کرانچار چندان حال خوشی ندارد. مجتبی در 22 هفته ای که از عمر لیگ ستارگان در فصل جاری گذشته 21 مرتبه وارد ترکیب اصلی الاهلی شده تا 1865 دقیقه بازی کند و رهبر میانه میدان این تیم لقب بگیرد.


* پژمان رو به نزول

پژمان منتظری فصل پیش برای ام‌صلال در لیگ ستارگان قطر بازی‌های خوبی انجام داد. حضور در 26دیدار و رسیدن به ترکیب اصلی تیم در تمام دیدارها نتیجه‌اش 2340دقیقه حضور در فصل قبلی لیگ ستارگان بود.

مدافع اسبق استقلال دو گل هم به الشمال و الوکره زده بود. منتظری در فصل جدید راهی الاهلی شد تا بلکه تجربه‌ای جدید را پشت سر بگذارد. پژمان در نیم‌فصل اول بازی‌ها تنها 9بازی انجام داد و دلیل این امر مصدومیتش بود.

منتظری هفته نهم رقابت‌ها را به دلیل سه‌کارته شدن و محرومیت از دست داد. در هفته دهم نیز فقط 22دقیقه برابر العربی بازی کرده بود که مصدوم شد تا پنج هفته‌ای را بیرون از میادین بماند.

به هر تقدیر لیگ جاری ستارگان آن‌طوری پیش نرفت که دلخواه این مدافع ملی‌پوش ایرانی باشد. . پژمان بعد از مدتی بیرون ماندن از بازیها در ایستگاه آخر مسابقات برابر تیم سابقش ام صلال(از دقیقه 51) به مستطیل سبز برگشت.


* شجاعی نه خوب نه بد در غرافه

مسعود شجاعی سال قبل برای الشحانیه در لیگ ستارگان قطر 18بازی انجام داد و پنج گل به الشمال، السد(3) و ام‌صلال زد. به همین دلیل هم الغرافه خواستار جذب او در فصل جدید شد. مسعود 22 بازی غرافه را تجربه کرد در حالی که سه مرتبه بازی‌ها را از روی نیمکت آغاز کرد.

شجاعی تا پایان هفته 22 مسابقات 1631دقیقه به میدان آمده است. این هافبک مهاجم خلاق در بازی با العربی که منجر به شکست 3 بر 2 تیمش شد، گل دوم الغرافه را روی تکنیک و هنر«انفرادی» خود به ثمر رساند. 


* سقوط زودهنگام نوری و المسیمیر

المسیمیر یکی از تیم‌هایی که خیلی زود جواز سقوطش به دسته پایین تر فوتبال قطر را به دست گرفت. این از شانس بد محمد نوری کاپیتان سابق پرسپولیس بود که در اولین تجربه بین‌المللی‌اش عضو المسیمیر شود.

نوری در نیم‌فصل نخست هر 13دیدار تیمش را به عنوان نفر اول در خط میانی آغاز کرد تا طی 1069دقیقه یک گل به العربی(هفته12) بزند. رودین حمید سرمربی کروات المسیمیر اعتقاد زیادی به نوری دارد اما این برای عدم سقوط به لیگ دسته اول کافی نیست. محمد سال پیش برای پرسپولیس 25بازی انجام داده بود تا پنج گل به ثمر برساند.


* آندو یک نیم‌فصل دوام آورد

آندرانیک تیموریان کاپیتان تیم‌ملی ایران ابتدای فصل جاری لیگ ستارگان قطر راهی ام‌صلال شد با این حال در میانه راه به ایران برگشت.

بازیکن اسبق استقلال در 14دیدار برای ام‌صلال به میدان رفت در حالی که 12مرتبه وارد ترکیب اصلی شد. آندو 1120دقیقه برای این تیم قطری توپ زد و در بازگشت به سایپا پیوست.

تیموریان آخرین‌بار یکشنبه 13دی‌ماه در ایستگاه پانزدهم لیگ ستارگان 90دقیقه برابر السد به میدان رفت تا شریک تساوی یک- یک ام‌صلال برابر رقیب سرشناسی باشد.


* چراغ‌خاموش‌ها

به گزارش مشرق، فوتبال ایران در سال94 چند لژیونر هم داشت که به دلایل مختلف چندان به چشم نیامدند.

میلاد زنیدپور: هافبک سابق تیم‌ملی ایران راهی عراق شد تا در اربیل نمایش جالب‌توجهی از خود به روی پرده بیاورد. میلاد طی 10هفته ابتدایی مسابقات سه گل زد و چهار پاس گل داد تا مورد توجه یک تیم اروپایی از میان کشورهای اسکاندیناوی قرار بگیرد.

میلاد محمدی: هافبک- مدافع تیم راه‌آهن آنقدر برای تیمش در لیگ‌برتر خوب کار کرد که متولیان باشگاه ترک‌گروژنی از لیگ‌برتر روسیه را مجاب به جذب خود کند. هافبک تیم‌ملی امید ایران در دو بازی اخیر گروژنی به نیمکت ذخیره ها رسیده است.

محسن بیاتی‌نیا: مهاجم کارکشته فوتبال ایران بعد از«یک عمر» حضور در فوتبال کشورمان راهی تایلند شد تا در لیگ‌برتر این کشور برای«سی‌ساکت» 14بازی انجام دهد. محسن طی 899دقیقه، یک گل هم به تیم ناوی زد. مقصد بعدی بیاتی‌نیا احتمالا تیمی غیر از سی‌ساکت است که در فصل اخیر سیزدهم شد.

رضا حقیقی: هافبک اسبق پرسپولیس و تیم‌ملی یکی، دو ماه پیش راهی تایلند شد تا با تیم رده‌سومی سوفان‌بوری قرارداد ببندد. حقیقی این کار را هم کرد منتهی در جریان تمرینات پیش‌فصل مصدوم شد تا لیگ تایلند شروع‌نشده، پرونده‌اش در بخش بین‌الملل«فعلا» بسته شود.

سعید عزت‌اللهی: هافبک مورد علاقه کارلوس کی‌روش بالاخره شرایط بازی برای تیم جدیدش روستوف را پیدا کرد. بازیکن اسبق ملوان یکی، دو سالی بود که علی رغم لژیونر شدن عملا برای هیچ باشگاهی در رده سنی بزرگسالان توپ نمی‌زد. سعید آینده دار در دو بازی اخیر روستوف صدرنشین این شانس را داشته که به روی نیمکت منتقل شود.

استیون بیت آشور: مدافع راستی که دیگر تحت هیچ شرایطی نظر کارلوس کی روش را جلب نمی کند خیلی آرام و بی سر و صدا در لیگ حرفه ای فوتبال آمریکا راهی تورنتو شد تا در تیم جدیدش هم یک مهره کلیدی باشد. استیون در هر دو بازی ابتدایی فصل حضوری 90 دقیقه ای داشته است.

بهشاد یاورزاده: هافبک اسبق استقلال در سال جاری برای تیم دسته‌دومی اودون‌تانی 20بازی انجام داد تا«کلی» گل هم به ثمر برساند. بهشاد همین تازگی‌ها به پیشنهاد یک تیم از لیگ میانمار پاسخ مثبت داد تا زندگی فوتبالی‌اش را کنار شان‌یونایتد دنبال کند.

جدول عملکرد 14 لژیونر در لیگ های مختلف

ردیف

بازیکن

تیم

لیگ

تعداد بازی

حضور در ترکیب اصلی

مجموع دقایق بازی

گل زده

نکته ویژه

1

علیرضا جهانبخش

AZ آلکمار

برتر هلند

17

15

1210

2

3 پاس گل در لیگ و 3 بازی در جام حذفی

2

کریم انصاریفرد

پانیونیوس

برتر یونان

23

14

1283

7

1 پاس گل در لیگ و 6 بازی و 2 گل در جام حذفی

3

سردار آزمون

روستوف

برتر روسیه

15

7

692

3

2 پاس گل در لیگ

4

علیرضا حقیقی

ماریتیمو

برتر پرتغال

3

2

230

-

کلین شیت برابر آکادمیکا

5

رضا قوچان نژاد

چارلتون

چمپیون‌ شیپ

22

9

928

2

یک پاس گل در لیگ

6

احسان حاج صفی

Fsv فرانکفورت

بوندسلیگا 2

19

18

1563

2

به دویسبورگ و فرایبورگ گل زد و یک بازی 120 دقیقه ای در جام حذفی

7

جواد نکونام

العربی

ستارگان قطر

7

7

626

1

یک گل به السد و 2 پاس گل در لیگ

8

اشکان دژاگه

العربی

ستارگان قطر

19

19

1687

4

اخراج مقابل الوکره

9

مرتضی پورعلی گنجی

السد

ستارگان قطر

5

5

450

1

روی پاس ژاوی به العربی گل زد

10

مجتبی جباری

الاهلی

ستارگان قطر

21

21

1865

3

-

11

پژمان منتظری

الاهلی

ستارگان قطر

14

12

1116

-

-

12

محمد نوری

المسیمیر

ستارگان قطر

19

19

1609

1

-

13

آندرانیک تیموریان

ام صلال

ستارگان قطر

14

12

1120

-

-

14

مسعود شجاعی

الغرافه

ستارگان قطر

22

19

1631

4

-


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    فقط سردار آزمون
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    هروقت تو آرسنال و بایرن مونیخ بازی کردن بگید لژیونر لیگ روسیه و پرتغال و امارات که لژیونر نیستن
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    ان شاالله فصل بعد طارمی هم به این لیست اضافه میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس