مسایل مهدویت غیر از مدعیان کاذب، آمیخته با خرافاتی نیز شده و جداسازی خرافات کار آسانی نیست، زیرا برخی به این خرافات دل بسته اند و با آن فکرها زندگی می کنند.

به گزارش مشرق، آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در دیدار با مدیران موسسه آینده روشن تصریح کرد: دو سلسله بحث درخصوص مسایل مربوط به مهدویت وجود دارد، نخست تکمیل و بیان مدارک و دوم، مقابله با سوءاستفاده ها از این جریان است.

وی افزود: از صدر اسلام، سوء استفاده هایی از مهدویت صورت گرفته؛ افرادی در زمان ائمه علیهم السلام چنین مساله ای را در خصوص اسماعیل فرزند امام صادق علیه السلام بیان کردند.

این مرجع تقلید بیان کرد: امروزه سیاست بازان احساس می کنند که مهدویت، ابزار مناسبی برای سوء استفاده است و در همین زمینه فرقه ای را ایجاد کردند و توانستند حتی پیروانی برای این گروه ایجاد کنند.

آیت الله مکارم شیرازی اظهارکرد: در تدوین قانون اساسی نیزهمین مساله به وجود آمد و یک فرقه ضاله مدعی شد که ما را نیز باید در کنار سه مذهب اقلیت رسمیت بدهید و این نشان می دهد که آنها تا چه میزان جسور شده اند.

وی گفت: نکته دیگر آن است که آنچه که مربوط به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه است، پیش از ظهور، علائم و نشانه ها به صورت مسلم آمده، ولی در این خصوص که پس از ظهور چه اتفاقاتی رخ می دهد، هنوز پژوهش های زیادی در این زمینه انجام نشده است.

وی افزود: زندگی عصر مهدوی و رجعت و عمر امام زمان(عج) و.. ازجمله مسایلی است که امروزه جزو مسایل مبهم است و در این زمینه باید بررسی های بیشتری انجام شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: در این زمینه باید با احتیاط قدم برداشت، زیرا این راه کم نور را باید با احتیاط روشن کرد تا آسیبی متوجه این فرهنگ نشود.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: مسایل مهدویت، غیر از مدعیان کاذب، آمیخته با خرافاتی نیز شده و جداسازی خرافات کار آسانی نیست، زیرا برخی به این خرافات دل بسته اند و با آن فکرها زندگی می کنند.

معظم له گفت: نکته دیگر آن است که متاسفانه فرهنگ دانشگاهی به فرهنگ حوزوی منتقل می شود؛ فرهنگ دانشگاهی از فرهنگ غرب گرفته شده و این فرهنگ به مسایل مادی متکی گردبده است؛ نباید اجازه دهیم که مسایل علمی در حوزه، از رنگ حوزوی فاصله بگیریم.

وی افزود: تفسیر نمونه را طی 15 سال نوشتیم، ولی یک ریال نیز به یک طلبه ندادیم، ولی امروز برای چند صفحه پژوهش به شکل کلمه ای حساب و کتاب می کنند و پژوهشگران با این شکل می خواهند کار کنند که این نوع تفکر مشکلات بسیاری برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.

 

استقلال معنویت حوزه حفظ شود

این مرجع تقلید بیان کرد: باید کاری کنیم که استقلال معنویت حوزه حفظ شود؛ در عین تامین زندگی ها، باید مسایلی چون قصد قربت را به عنوان اصل در جامعه نهادینه کنیم؛ کارهایی که با قصد قربت انجام می شود سرعت و برکت گسترده ای دارد.

آیت الله مکارم شیرازی اظهارکرد: فعالان حوزوی باید به دنبال کیفیت بیشتر باشند تا کمیت؛ باید در نشریات علمی حوزوی وسواس به خرج داد تا این کتاب با کیفیت عالی منتشر شود تا کسی نتواند از آن سواستفاده کند.

وی گفت: برنامه های فاخر دینی باید در قم برگزار شود، در این صورت فضلا و مراجع در این همایش ها شرکت می کنند، لذا بهتر است همایش های بین المللی قرآنی و مهدوی و... هم در همین راستا در قم برگزار شود.


منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس