کد خبر 546848
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳

یک سازمان بین المللی وغیردولتی موسوم به «نظارت بر کمک های امنیتی» اعلام کرد که تاجیکستان و قرقیزستان دو کشور آسیای مرکزی در ردیف 10 کشور بیشترین دریافت کننده کمک های نظامی از آمریکا هستند.

به گزارش مشرق، درمیان 10 کشوری که آمریکا به آنها کمک نظامی ارائه می کند دو کشور از آسیای مرکزی شامل قرقیزستان و تاجیکستان نیز قرار دارند.

به گزارش این منبع اگر چه کمک های نظامی آمریکا به تاجیکستان در مقایسه با رژیم صهیونیستی، مصر و پاکستان به مراتب پایین است، اما در مقایسه با بودجه نظامی تاجیکستان، رقم قابل توجهی به حساب می آید.

کمک های نظامی آمریکا به تاجیکستان طی دو سال اخیر بیشتر شده و تخمین زده می شود که سالانه به 50 میلیون دلار افزایش یابد.

قرقیزستان هم دراین فهرست در مقام ششم قرار دارد و در سال 2014 حدود 90 میلیون دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت کرده است.

همکاری های نظامی آمریکا و تاجیکستان از سال 2002 شروع شده ودراین مدت واشنگتن به ارتش تاجیکستان در بازآموزی افسران و ارائه تجهیزات فنی به این کشور کمک کرده است.

روس ها نیز بارها ازکمک به ارتش تاجیکستان حرف زده اند. از جمله بعد از معاهده دوشنبه و مسکو، که حضور نظامی روسیه در تاجیکستان را تا سال 2042 تمدید کرده است، روسها موظف شدند که به ارتش تاجیکستان 200 میلیون دلار کمک نظامی بکنند.

پژوهشگاه بین المللی تحقیقات استراتژیک یک ماه پیش در گزارش سالانه خود در مورد مقایسه ارتش کشورها ، تاجیکستان را از نظر تسلیحاتی ضعیف ترین ارتش در منطقه آسیای مرکزی نام برده است.

پایگاه نظامی 201روسیه درتاجیکستان بزرگترین واحد نظامی روسیه در خارج از قلمرو آن کشور است واین پایگاه دست کم تا سال 2042طبق قرارداد فعال خواهد بود.گفته می شد که هفت هزار سربازوافسر روس دراین پایگاه خدمت می کنند.

نوسازی تسلیحات ارتش تاجیکستان از جمله وعده های مسکو در عوض تمدید زمان حضور پایگاه 201 بود.

موضوع تامین و تحکیم نیرو های نظامی و امنیتی تاجیکستان با توجه به بروز تحولاتی چون خروج نیرو های ائتلاف بین المللی از افغانستان و فعال شدن گروه های تروریستی از جمله داعش در مناطق شمال افغانستان که با تاجیکستان مرز مشترک دارد داغ تر شده است.

تاجیکستان با افغانستان یکهزار و 370 کیلومتر مرز مشترک دارد که بخش بزرگی از این مرز کوه های صعب العبور و رودخانه آمو است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    تاجیکستان هیچوقت ما رو تنها نمیزاره. مگه میشه یه ملت جدای از هم باشن؟؟؟
  • yas ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    پدر پول بسوزه که برادرو از برادر جدا میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس