روزنامه لبنانی «السفیر» نوشت: بهتر بود اتحادیه عرب این چنینی، اسرائیل را ملحق به خود می‌کرد؛ زیرا دفاتر امنیتی هماهنگ کننده آن در همه پایتخت‌های کشورهای عربی خلیج [فارس] وجود دارد و مسأله غیر عربی بودن اسرائیل را بین خود حل کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه «السفیر» لبنان در تحلیلی به چرایی اقدام‌های سریالی عربستان، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اتحادیه عرب در تروریستی خواندن گروه مقاومت لبنان پرداخت.

این روزنامه نوشت، اتحادیه عرب بویژه در دوره «احمد ابوالغیط» دبیر کل جدید این اتحادیه [که کارش را از ژوئیه -تیر ماه- آغاز می‌کند] همین را کم دارد که از رژیم صهیونیستی درخواست کتبی کرده و از آن التماس کند که علیه مقاومت در لبنان و فلسطین جنگ تمام عیاری شروع کند؛ به ویژه اینکه با تصمیم وزیران خارجه و وزیران کشور عرب، گروه‌های مقاومت انگ تروریستی خورده‌اند.

بنابراین، رژیم صهیونیستی روی آغاز جنگی جدید، چه در غزه، چه در لبنان و حتی در جبهه جولان اشغالی (سوریه)، خیلی حساب کرده‌ است؛ چرا که صهیونیست‌ها در این برهه به توانایی ارتش خود در به دست آوردن پیروزی‌ها و عدم تکرار شکست‌های قبلی خود در لبنان و غزه اعتقاد دارند.

السفیر می‌نویسد: در بین عرب‌ها، مشخصا، اتحادیه عرب که در حال فروپاشی است، کسانی هستند که اصرار بر این دارند که با آماده کردن شرایط منطقه‌ای برای جنگ علیه مقاومت، استوارنامه مجانی به اسرائیلی‌ها تقدیم کنند؛ زیرا اسرائیل در این جنگ مورد حمایت رسمی عرب‌ها قرار خواهد گرفت که حزب الله را «گروهی تروریستی» قلمداد کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است:

درست است که اسرائیل از آنچه در خاک سوریه در جریان است خوشحال است؛ درست است از اینکه سوریه، مهمترین کشور عربی که حاضر نیست از یک وجب خاکش یا از یک قطره آبش بگذرد، دچار فرسایش شده و هنوز مقاومت لبنان [حزب الله] را از زمان تولدش در بیش از 30 سال پیش، حمایت کرده و می‌کند، خوشحال است. اسرائیل با خوشحالی به این امر می‌نگرد که حزب‌الله هزاران نفر از رزمندگان و یگان‌های ویژه‌اش را به جنگ سوریه وارد کرده تا با گروه‌های تروریستی مبارزه کنند، اما احتمال جنگ را از احتمالات خود حذف نمی‌کند.

طبق نظر کارشناسان امور اسرائیل، احتمال بحرانی شدن امور و رفتن آن به سوی خط جنگ وجود دارد؛ نه فقط به دلیل تصمیم از پیش گرفته شده اسرائیل، بلکه شاید این احتمال نتیجه ارزیابی غلط باشد چرا که اسرائیلی‌ها «اصل» ضربه پیشدستانه را تحت عنوان «ممانعت از رسیدن سلاح‌های برهم زننده توازه قوا به حزب‌الله» نزد خود رعایت می‌کنند‌ [بنابراین ارزیابی غلط در این خصوص ممکن است سبب آغاز جنگ شود].

در این صورت احتمال هر اتفاقی وجود دارد با توجه به اینکه رهبران و فرماندهان مقاومت [لبنان] همیشه مردم لبنان و دنیای عرب را اطمینان داده که قدرت بازدارندگی اسرائیلی‌ها را که قبل از هر اقدامی هزار بار درباره‌اش فکر می‌کنند، دارند.

بر کسی پوشیده نیست که مقاومت به اطمینان دادن شفاهی به مردم بسنده نمی‌کند یا صرفا به آماده بودن و افزایش تجربه رزمندگانش در میدان نبرد سوریه اکتفا نمی‌کند بلکه همه احتمالات میدانی را [همیشه] در نظر می‌گیرد و این همان نکته‌ای است که اسرائیلی‌ها معنای آن را بسادگی می‌فهمند. بویژه اینکه سالهاست رزمایش‌های خود را که شبیه‌سازی شده‌ی احتمالات جنگی [با حزب‌الله] است، افزایش داده و جبهه داخلی را برای جنگی که منحصر به فرد خواهد بود، آماده می‌کنند.

السفیر افزود:

شاید آنچه در بیانیه وزرای خارجه اتحادیه عرب [که دیروز جمعه صادر شد] تاسف‌برانگیز باشد، حمایت عربستان و امارات از این بیانیه باشد. این کار [شخصیت حقوقی] اتحادیه عرب را ترور می‌کند و اهداف اصلی این سازمان را که بر اساس آن شکل گرفته، از بین می‌برد؛ سازمانی که باید حامی منافع ملت عرب باشد نه حامی کسانی که سلطه‌جو هستند و به حساب مقاومت و فداکاری رزمندگان آن می‌خواهند تاج شاهی بر سر خود بگذارند؛ حال آنکه لبنان اولین کشور عربی است که خاکش با مقاومت و زور [سلاح مقاومت] آزاد شد نه با مذاکره و سازش و خفت و خواری.

چنین اتحادیه عربی، بهتر است که اسرائیل عضو آن شود چرا که الان دفاتر امنیتی هماهنگ‌کننده آن در همه کشورهای عربی خلیج [فارس] موجود است و چنین اتحادیه‌ای بهتر است مسئله هویت غیرعربی اسرائیل را برای خود حل کند و بعد از آنکه سکویی برای تسهیل کارهای اسرائیل بود، الان سکویی هجومی شود برای کسانی که نمی‌توانند به شکست خود در همه میادین منطقه اعتراف کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس