کد خبر 546280
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که پرتاب موشک توسط ایران در واقع ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بوده است و ممکن است اقدامات تنبیهی آمریکا و شاید بقیه را به همراه داشته باشد.

به گزارش مشرق، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی تی وی» کانادا درباره پرتاب اخیر موشک ایران گفت: «ایران می‌داند که طبق شورای امنیت سازمان ملل، این اقدام نقض است. و بعلاوه طبق توافقی که به آن دست یافتیم، ما تحریم‌های مربوط به پرتاب موشک را برای 8 سال حفظ کردیم و بنابراین گرچه این نقض توافق هسته‌ای نیست اما نقض مفاهیمی است که ما آنها را پذیرفته‌ایم و از آن استقبال کردیم».


وی ادامه داد:‌« بدون تردید، اگر این مسئله تأیید شود، اطمینان دارم که اقدامات بیشتر آمریکا و شاید بقیه را به همراه داشته باشد».

مجری شبکه سی تی وی ادامه داد، بنابراین تحریم‌ها و تحریم‌های بیشتر جزء اقداماتی است که در نظر گرفته شده است؟

کری در پاسخ گفت: «بله، منظورم این است که این مسئله به طور قطع حمایت برای هوشیاری بیشتر و اقدامات بیشتر را ایجاد خواهد کرد.مایه تأسف است که آنها (ایران) انتخاب کرده‌اند که این رویه را ادامه دهند».

*تردید ندارم که داعش را شکست می‌دهیم

وی به این شبکه کانادایی در خصوص مبارزه ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش گفت: «من اطمینان دارم که در طول زمان، داعش را شکست می‌دهیم. من تردیدی در اینباره ندارم. برخی گزارشات درباره احتمال استفاده رژیم اسد یا داعش یا حتی مخالفان اسد در برخی موارد از برخی گاز‌ها پخش شده است. در برخی موارد، تلقی شده است که کلر به شیوه‌ای خاص مخلوط شده است. اتهاماتی هم درباره (استفاده) گاز خردل مطرح شده است و تمامی این موارد به طور کامل توسط تیم تسلیحات شیمیایی تحت بررسی و ارزیابی است».

کری درباره راهبرد آموزش آمریکا برای آموزش و تسلیح معارضان سوری که با شکست مواجه شد، گفت: «در واقع روزنامه‌های امروز درباره آغاز تلاش‌های ژنرال آستن (فرماندهی مرکزی آمریکا) برای آموزش مطالبی را نوشته‌اند که البته این آموزش به شیوه‌ای کارآمدتر و هدفمندتر است بنابراین ما معتقدیم که آموزش ضروری است.....بنابراین آموزش عنصر بسیار بسیار کلیدی و ضروری در راهبرد کلی علیه داعش است».

*ما به دنبال تجزیه سوریه نیستیم

کری در خصوص گزارشاتی مبنی بر آنکه آمریکا یک طرح جایگزین برای آتش‌بس سوریه در نظر دارد، گفت: «ما هرگز یک طرح جایگزین (طرح بی) مطرح نکردیم. ممکن است افراد درباره احتمال یک طرح جایگزین در صورت شکست طرح (آتش‌بس) حرف زده باشند اما هیچ‌‌کس عناصر آن طرح را در این نقطه از مان مشخص نکرده است. یک فرض‌ و گمان‌های عمومی درباره آن وجود داشته است و من نمی‌خواهم درباره آن صحبت کنم و هیچ‌یک از اعضای گروه بین‌المللی حمایت از سوریه درباره تفکیک و تقسیم (سوریه) حرف نزده‌اند. ما درباره حفظ سوریه به عنوان یک کشور واحد، یک ملت سکولار و حفظ تمامی اقلیت‌ها به طوریکه مردم سوریه بتوانند حاکمیت آینده خود را تعیین کنند، در حال صحبت هستیم. این تمامی چیزی است که تاکنون در روی میز مذاکرات مطرح شده‌اند».

*اسد نمی‌تواند در رأس قدرت باقی بماند

وی درباره سیاست تغییر نظام در سوریه گفت: «ما درباره تغییر اسد صحبت کرده‌ایم. ما می‌خواهیم نهاد دولت را حفظ کنیم. ما خواستار انفجار درونی کامل سوریه نیستیم. ما باید یک پیوستگی داشته باشیم اما اسد نمی‌تواند در رأس آن قرار گیرد و این مفهوم کلی پشت مذاکرات ژنو است. باید یک شورای دولت انتقالی برقرار شود».

وی ادامه داد: «ایران، روسیه، عربستان، ترکیه، قطر...تمامی کشورهایی که بخشی از گروه بین‌المللی پشتیبانی از سوریه هستند، این مفهوم  دولت انتقالی که با رضایت معارضان و رژیم اسد باشد را قبول دارند که طبق آن انتخابات طبق قانون اساسی جدید شکل گیرد و مردم سوریه رهبر آینده خود را انتخاب خواهند کرد و آوارگان سوری نیز اجازه دارند در این رأی‌گیری شرکت کنند. این مسئله تا حد چشمگیری مورد استقبال تمامی اعضای گروه بین‌المللی پشتیبانی سوریه می‌باشد».

کری درباره پذیرش پایین آوارگان سوری در آمریکا گفت: «من فکر می‌کنم این به دلیل آن باشد که ما یک نوع فرایند سازمانی بین دولتی متفاوتی داریم. ما رویکرد متفاوتی در قبال این موضوع در کشور آمریکا داریم. اما ما همکاری بسیار بسیار نزدیکی با مقامات کانادا داریم و شانه به شانه با این کشور همکاری داریم تا اطمینان حاصل کنیم که بررسی پیشینه به صورت کامل اجرا شود. من فکر می‌کنم پیشینه پناهجویانی که وارد می‌شوند در مقایسه با دیگر مسافران، تحت تحلیل‌های گسترده قرار می‌گیرد».

وزیر خارجه آمریکا درباره سیاست‌های ضدمهاجری «دونالد ترامپ» نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا گفت: «افراد چه در داخل و چه در خارج، قضاوت‌های مربوط به خود را درباره ترامپ دارند. از آنجاییکه ما در واسط پروسه انتخاباتی هستیم و من وزیر خارجه ان کشور هستم، سعی می‌کنم در خصوص همه یک برخورد مورد تأیید هر دو حزب داشته باشم و وارد کمپین‌های انتخاباتی نشوم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    آقایون تحویل بگیرن قبل از این ما محکوم میشدیم به خاطر پرتاب موشک ولی اتفاقی نمی افتاد ولی الان چون قطعنامه تصویب شده و خودمون هم بهش رای دادیم رسما کارمون خلاف قانون است و کسی تفسیر ما از قطعنامه که موشک های ما هسته ای نیستند را قبول نداره چون هر موشکی که کلاهکش بالای 200 کیلو باشه قابلیت حمل کلاهک هسته ای را هم دارد پس همه جوره ما متهم هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس