ساکنان جزیره‌ای که قربانی آثار زیان‌بار آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا شده‌اند از کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای و رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه شکایت کردند.

به گزارش مشرق، جمهوری جزایر مارشال، کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام، شکایت از قدرت‌های مسلح به سلاح‌های هسته‌ای را آغاز کرد.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، جزایر مارشال در دادگاه بین‌المللی لاهه به شرح آثار مخرب و زیان‌بار آزمایش‌های هسته‌ای خواهد پرداخت که قدرت‌های هسته‌ای به ویژه آمریکا بین سال‌های 1946 تا 1958 در خاک آن انجام داده‌اند.

جک نیدنتال، نماینده مورد اعتماد «مردم جزایر مرجانی بیکینی» گفت: «می‌توانم شمار زیادی از افراد خانواده همسرم را بشمارم... اصلا نیازی نیست این همه راه دور برویم، چون هر یک از ساکنان جزایر مارشال می‌تواند این کار را بکند: مادر همسرم از سرطان رحم فوت کرد؛دایی‌اش به خاطر سرطان تیروئید جان سپرد.»

یکی دیگر از نمایندگان جزایر ماراشال به نام تونی دی برام به دادگاه گفت هنگامی که 9 سال سن داشته حین ماهیگیری با پدرش نظاره‌گر یکی از آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا در این جزیره بوده است.

او به قضات دادگاه گفت: «کل آسمان، به رنگ خون شد.» دی‌برام اضافه کر که بعضی از جزایر کشورش در این آزمایش‌ها به طور کامل «تبخیر» شدند.

جزایر مارشال این شکایت را ابتدا علیه 8 کشور آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، کره شمالی به علاوه رژیم صهیونیستی تنظیم کرده بود. اما در حال حاضر، تنها پرونده مربوط به سه کشور انگلیس، هند و پاکستان مراحل اولیه دادرسی در دادگاه را سپری می‌کند چرا که پنج کشور دیگر و همچنین رژیم صهیونیستی از همکاری در این زمینه خودداری کرده‌اند.

نمایندگان جزایر مارشال کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای را به دلیل امتناع از انجام مذاکراتی برای خلع سلاح‌های هسته‌ای به موجب تعهداتشان در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) کتهم می‌کند.

انگلیس پیمان ان‌پی‌تی را امضا کرده، اما کشورهای هند و پاکستان هنوز ان را امضا نکرده‌اند. با وجود این جزایر مارشال می‌گوید بنیان‌های مربوط به اصول خلع سلاح‌های هسته‌ای آنقدر مستحکم هست که آن را قوانینی مرسوم تلقی کرد.

جمهوری جزایر مارشال کشوری در اقیانوس آرام به مساحت 181 کیلومتر مربع است. این کشور در طول دوران جنگ سرد، بین سال‌های 1946 تا 1958 محل انجام آزمایش‌های هسته‌ای توسط کشورهای مختلف به ویژه آمریکا بوده است.

دولت آمریکا به تنهایی 67 آزمایش هسته‌ای در این جزیره انجام داده است. واشنگتن همچنین، اولین بمب هیدروژنی را در سال 1952 در جزیره «الوگالب»، از بخش‌های جزایر مارشال انجام داد که به تبخیر کامل آن منجر شد.

انجام این آزمایش‌های با آثار مخرب و زیان‌بار زیادی برای ساکنان این جزایر همراه بوده و به کشته شدن هزاران نفر منجر شد. کمیسیون انرژی اتمی آمریکا در سال 1956 جزایر مارشال را یکی از آلوده‌ترین نقاط در سرتاسر جهان، از لحاظ تشعشعات هسته‌ای برآورد کرده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجید ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    این جزیره همونی هستش که به قطعنامه های ایران در شورای امنیت رای مثبت داد حالا رفته از اربابش شکایت کرده خخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس