کد خبر 545725
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷

رادیو آستن فاش کرد: دستگاه اطلاعاتی سعودی با صرف هزینه های زیاد برای ایجاد تفرقه در ائتلاف ملی عراق تلاش می کند.

به گزارش مشرق،  رسانه های عراقی اعلام کردند: رادیو نروژی « آستن » به نقل از منابع اطلاعاتی غربی فاش کرد دستگاه اطلاعاتی رژیم وهابی سعودی با صرف هزینه های مالی زیاد برای ایجاد تفرقه در ائتلاف ملی عراق که ائتلافی شیعی است تلاش زیادی می کند.

گفته می شود ثامر السبهان سفیر سعودی در عراق نقش مهمی در اجرای طرح اطلاعاتی پیچیده سعودی در این کشور با هدف ضربه زدن به ائتلاف ملی شیعی در عراق و تجزیه آن از طریق ایجاد تنش میان رهبران آن ایفا می کند.

رادیو اروپایی آستن به نقل از منابع اطلاعاتی غربی در گزارشی افزود فعالیت محرمانه سفیر سعودی در عراق با هدف برقراری ارتباط با شخصیت های شیعی و گفتگو با آن ها درباره نگرانی عربستان از حضور مستشاران نظامی وابسته به سپاه پاسداران ایران در عراق و کمک تسلیحاتی ایران به نیروهای مردمی عراق رصد شده است.

در این گزارش آمده است ثامر السبهان عملا با یک طرف شیعی شرکت کننده در ائتلاف ملی شیعیان عراق گفتگو کرده و چندین جلسه با آنان در خارج از بغداد پایتخت این کشور داشته است.

ولی هنوز مشخص نیست که آیا رهبر این گروه شیعی نیز در این دیدارها و نشست ها حضور داشته است یا خیر؟

منابع اطلاعاتی غربی تایید کردند سفیر سعودی در عراق از زمان تصدی سمتش در این کشور از دو ماه پیش تاکنون 6 بار به نجف اشرف سفر کرده و وزارت امور خارجه عراق را تنها در جریان دو مورد از این سفرها قرار داده است.

این منابع افزودند چهار سفر السبهان به نجف اشرف در دو ماه گذشته به طور سری و بدون اطلاع وزارت امور خارجه عراق صورت گرفته که بر خلاف قوانین و عرف دیپلماتیک است.

رادیو آستن به نقل از منابع اطلاعاتی غربی اعلام کرد سفیر یک کشور بزرگ غربی در عراق اوایل همین ما در نشستی از السبهان پرسید: « شنیده ایم سفرهای متعددی به شهر نجف دارید و این یک گام و اقدام مطلوبی است ولی می تواند جار و جنجال سیاسی بزرگی ایجاد کند اگر خبر مربوط به آن در جامعه عراق منتشر شود. و السبهان با خنده در پاسخ گفت صحیح است.

من شیعه نیستم ولی فراموش نکن که مادر من شیعه است بنابراین می توانم بگویم برای زیارت ( قبور ائمه ) به نجف رفته ام.»

سفیر غربی در عراق در پاسخ گفت: « آقای سبهان تند نرو. چیزی در عراق محرمانه و سری باقی نمی ماند و اقدام شما ( سعودی ها ) به کشتن شیخ نمر النمر روحانی برجسته شیعی خشم و غضب مردم عراق نسبت به شماها را تشدید کرده است.»

به گزارش خبرگزاری عراقی « براثا » ، اظهارات اخیر السبهان علیه نیروهای مردمی عراقی ( الحشد الشعبی ) خشم مردم این کشور را به همراه داشته است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس