کد خبر 545074
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰

اتحادیه عرب روز چهارشنبه برای بررسی طرح ابتکاری فرانسه جهت برگزاری کنفرانس بین المللی سازش تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی، نشست برگزار می کند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری آلمان، کمیته مسئول پایان دادن به اشغالگری اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین در اتحادیه عرب روز چهارشنبه در سطح وزرای خارجه تشکیل جلسه می دهد.

این نشست به ریاست سامح شکری وزیر خارجه مصر به عنوان رئیس فعلی اجلاس عربی و با حضور فلسطین، اردن، مغرب و نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب برگزار می شود.

یک منبع مسئول در اتحادیه عرب در این باره گفت که وزیر خارجه فرانسه نیز در این نشست شرکت می کند و قرار است طرح ابتکاری فرانسه درباره برگزاری کنفرانس بین المللی سازش، احیای روند سازش در شورای امنیت و اهمیت توقف شهرک سازی با صدور قطعنامه شورای امنیت و حمایت اتحادیه اروپا و نیز تلاش برای متقاعد کردن آمریکا به عدم استفاده از وتو، بررسی شود.

در همین رابطه «ایاد امین مدنی» دبیر کل سازمان همکاری اسلامی حمایت خود از طرح فرانسه برای برگزاری کنفرانس بین المللی سازش با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.

وی که در پنجمین نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی با محوریت قدس و فلسطین در جاکارتا پایتخت اندونزی سخنرانی می کرد، بر ضرورت فعال شدن کمیته چهارجانبه و استقلال عمل آن جهت ایفای نقش میانجی در روند سازش جدید تاکید کرد.

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی افزود: فشارهای سیاسی داخلی بر آمریکا باعث شده است که واشنگتن به تنهایی نتواند نقش میانجی بین دو طرف را ایفا کند.

مدنی در ادامه بر ایفای نقش شورای امنیت سازمان ملل برای صدور قطعنامه ای که به عنوان مرجعیت سیاسی روشن بر اساس برنامه زمانی مشخص قرار گیرد، تاکید کرد و به تشریح تلاش های سازمان همکاری اسلامی در رابطه با قضیه فلسطین و اتخاذ تصمیمات مهم برای مقابله با سیاست های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، شهرک سازی و اقدامات نژادپرستانه این رژیم در محافل بین المللی و نیز تماس و رایزنی های این سازمان با رهبران و مسئولان برای مطلع کردن آنها از نحوه تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی، پرداخت.

پیش از این نیز عربستان سعودی در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، حمایت خود از این طرح را اعلام کرد.
بنابر این گزارش، در پایان سفر اخیر شاهزاده «محمد بن نایف بن عبدالعزیز» ولیعهد این کشور به فرانسه، بیانیه مشترک عربستان و فرانسه در حمایت از طرح سازش پاریس منتشر شد.

بر اساس این گزارش، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه اخیرا از طرح ابتکاری برای برگزاری کنفرانس بین المللی احیای روند سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که در صورت شکست این مذاکرات، پاریس احتمالا دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی در آوریل 2014 به علت اختلاف درباره ادامه فعالیت های شهرک سازی این رژیم در کرانه باختری اشغالی و بخش شرقی بیت المقدس اشغالی، شکست خورد.

مذاکرات سه جانبه صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با محوریت آمریکا در چندین دور برگزار شد اما ادامه شهرک سازیهای غیر قانونی صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و همچنین خلف وعده مقام های این رژیم در آزاد کردن شماری از فلسطینیان در بند باعث شد که مذاکرات صلح بار دیگر با شکست روبرو شود.

آمریکا در حالی محوریت مذاکرات صلح بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت که تا کنون 43 قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اقدامات این رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین را وتو کرده و در بسیاری از نشست بین المللی دیگر با اعمال نفوذ مانع از احقاق حقوق فلسطینی ها شده است.

از سوی دیگر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز چهارشنبه در بیانیه ای مخالفت خود با این طرح را اعلام کرد.
جنبش حماس در بیانیه ای که در سایت این جنبش قرار گرفت، تاکید کرد که طرح سازش فرانسه برای ملت فلسطین و منافع ملی آن زیان آور است و در واقع تلاشی برای احیای مذاکرات شکست خورده با رژیم اشغالگر و دور زدن انتفاضه قهرمانانه در کرانه باختری و قدس اشغالی است.

این جنبش دلیل مخالفت خود را خطرات این طرح به خصوص حذف حق فلسطینیان در قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی برشمرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس