کد خبر 544917
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷

پایگاه خبری صعده پرس یمن امروز (دوشنبه) سندی سری از همکاری پشت پرده عربستان و سودان منتشر کرد که از توطئه علیه مصر حکایت دارد.

به گزارش مشرق، براساس این سند که از وزارت خارجه عربستان فاش شده، عربستان به سودان وعده داده که در اختلافات مرزی با مصر در حلایب و شلاتین از سودان حمایت کند.

در این خبر آمده است: سفیر عربستان در خارطوم در همین راستا با ابراهیم غندور وزیر خارجه سودان دیدار کرده و او در این دیدار از حمایت عربستان از سودان مقابل مصر قدردانی کرده است.

عربستان همچنین اعلام کرده که از سودان بطور همه جانبه سیاسی و اقتصادی حمایت می کند و در این راستا کمک های چند میلیارد دلاری را نیز به سوی این کشور آفریقایی سرازیر کرده تا بتواند قاهره را در موضع گیری های منطقه ای به سمت و سوی ریاض بکشاند و همچنین سودان را در بحران هایی که ریاض در منطقه خلق کرده مثل یمن و سوریه همراه خود نماید.

دولت مصر تاکنون در چندین بحران منطقه ای که از سوی رژیم سعودی در منطقه مثل یمن و سوریه ایجاد شده با این کشور همکاری نکرده و از اعزام نیروی نظامی در قالب ائتلاف کشورهای عربی برای حمله به یمن و سوریه سر باز زده است.

روزنامه سودان تریبون اخیرا نوشت که عربستان تنها به دلیل موضع گیری سودان علیه ایران در موضوع حادثه سفارت عربستان در تهران یک بسته کمک پنج میلیارد دلاری را به این کشور هدیه و دلیل آن را نیز همخوانی مواضع دیپلماتیک سودان با عربستان در این زمینه اعلام کرد.

عربستان و 9 کشور عربی دیگر با حمایت آمریکا از ششم فروردین گذشته، حملات هوایی و دریایی علیه یمن را آغاز کردند و تاکنون بیشتر تأسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان ها، مدارس و حتی خانه های مسکونی مردم این کشور را بمباران و منهدم کرده اند.

ریاض هدف از این حملات را به زانو در آوردن نیروهای مردمی و ارتش یمن و بازگرداندن رییس جمهوری مستعفی یمن به قدرت اعلام کرده است اما با گذشت 11 ماه از این حملات، هیچ یک از این اهداف محقق نشده است.

عربستان که از توانایی اعزام نیروی زمینی به یمن عاجز است با اجیر کردن مزدورانی از کشورهای ضعیف و فقیر آفریقایی مثل سودان و جیبوتی در قبال پرداخت مبالغ هنگفتی به عنوان حقوق ماهیانه به افراد و نیز کمک های میلیاردی به دولت های این کشورها، آنها را وارد جنگ با مردم یمن کرده است.

منطقه شمالی سودان در مرز با مصر در طول تاریخ همواره مورد نزاع حکام دو کشور بوده و منطقه حلایب که محور این نزاع است، ریشه در تاریخ روابط دو کشور دارد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس