کد خبر 544814
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

وزرای خارجه روسیه و آمریکا طی یک تماس تلفنی ارزیابی مثبتی از آتش‌بس میان دولت و معارضان سوری داشتند.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه (دیروز) بعد از مکالمه تلفنی وزرای خارجه آمریکا و روسیه اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» و «جان کری» ارزیابی مثبتی از پیشرفت واقعی در حفظ آتش‌بس در سوریه داشتند.

وزارت خارجه روسیه ضمن اعلام این مطلب که وزیر خارجه آمریکا با لاوروف تماس گرفته است، گفت: « طرفین یک ارزیابی مشترک مثبت از پیشرفت‌های واقعی در حفظ آتش‌بس سوریه ارائه دادند. این آتش‌بس به طور کلی رعایت شده است و تا حد چشمگیری به کاهش خشونت‌ها کمک کرده است».

خبرگزاری «تاس» روسیه گزارش کرد، وزرای خارجه دو کشور که به صورت مشترک ریاست گروه بین‌المللی پشتیبانی از سوریه را برعهده دارند، همچنین توافق کردند تا از طریق نمایندگان خود در ژنو، تلاش‌هایی را به منظور تسهیل کار نیروی کار گروه بین‌المللی پشتیبانی از سوریه (ISSG) در زمینه موضوعات انساندوستانه و آتش‌بس اتخاذ کنند.

بر اساس این گزارش، دو طرف همچنین بر لزوم جلوگیری از هرگونه تعویق در آغاز فرایند مذاکرات بین گروههای سوری به میانجیگری «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تأکید کردند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «در این چارچوب، لاوروف، توجه را به سوی این حقیقت سوق داد که با در نظرگرفتن دستورکار این مذاکرات که مورد تأیید قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، از همان ابتدای مشارکت، علاوه بر مشارکت هیأتی از دولت سوریه، حضور طیف گسترده‌ای از نیروهای مخالف از جمله کردهای سوریه حائز اهمیت بوده است».

با اینحال لاوروف اشاره کرد که کاروان‌های انساندوستانه سازمان ملل هنوز نتوانسته‌اند به قلمروهای شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا» برسند.

لاوروف و کری همچنین در خصوص پیامدهای انسانی درگیری‌ در یمن ابراز نگرانی کردند و وزارت خارجه روسیه در اینباره گفت: «وزیر خارجه روسیه و وزیر خارجه آمریکا به گفت‌وگوهای خود درباره ادامه درگیری‌ها در یمن ادامه دادند و در خصوص پیامدهای شدید انسانی در این کشور ابراز نگرانی کردند. آنها به توافق رسیدند که همکاری با تمامی شرکای درگیر و نماینده ویژه سازمان ملل در یمن اسماعیل ولد شیخ احمد در خصوص راه‌حل صلح‌آمیز از طریق گفت‌وگوی سیاسی را ادامه دهند.

بر اساس این گزارش، وزرای خارجه روسیه و آمریکا همچنین درباره برنامه تماس‌های سیاسی در آینده بسیار نزدیک گفت‌وگو کردند.

یک توافق آتش‌بس میان روسیه و آمریکا در ۲۲ فوریه درباره سوریه اعلام شد و از ۲۷ فوریه رسماً به اجرا درآمد که البته این توافق شامل گروههای تروریستی داعش، جبهه‌النصره و دیگر سازمانهای تروریستی موجود در لیست شورای امنیت سازمان ملل که در سوریه فعالیت دارند، نمی‌شود.

یک ساعت قبل از اجرایی شدن آتش‌بس، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را در حمایت از آتش‌بس سوریه به تصویب درآورد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس