کد خبر 544627
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه با بیان اینکه آتش‌بس برای ارتش سوریه یک فرصت است، گفت: این اتفاق می‌تواند روند سیاسی تحولات سوریه را تقویت کند.

به گزارش مشرق، جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی امروز(یکشنبه) با حضور حسین امیرعبدالهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امورخارجه تشکیل شد.

نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در تشریح این جلسه به بخشی از سخنان معاون وزیر خارجه اشاره کرد.

در این جلسه امیر عبدالهیان با تاکید بر موضوع سوریه اظهار کرد: چند اتفاق مهم طی روزهای اخیر در سوریه اتفاق افتاده است. اول موضوع آتش بس است. نکته کلیدی در ارتباط با آتش بس این است که گروههای مختلف موقعیت و ظرفیت خود را به سه مقر «اردن» که توسط آمریکایی ها کنترل می شود، «لازقیه» که توسط روس ها کنترل می شود و «ژنو» که توسط کشورهای عضو گروه بین المللی حمایت از سوریه اداره می‌شود، اطلاع می دهند و موقعیت آنها و موقعیت سبز قلمداد می شود. این مساله به شناسایی موقعیت و ظرفیت نیروهای درگیر کمک می کند.

وی افزود: دومین نکته کلیدی در خصوص آتش بس فراهم کردن فرصت تنفس برای ارتش سوریه است. به هر حال این ارتش چند سال است که درگیر جنگ است و فراز و نشیب های جنگ ممکن است ارتش سوریه را خسته کرده باشد.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: سومین نکته در خصوص آتش بس این است که به همان میزان که آتش بس برای ارتش سوریه یک فرصت بوده برای گروه های معارض نیز فرصتی برای تجدید قوا قلمداد می‌شود.

معاون عربی آفریقایی با اشاره به نکته چهارم در خصوص آتش بس، گفت: آتش بس روند سیاسی تحولات سوریه را تقویت می‌کند. یعنی دیپلماسی فرصت می‌یابد در غیاب جنگ تحولات سوریه را جهت‌دهی کند.

وی خاطر نشان کرد: پنجمین نکته بحث امکان کمک رسانی به جمعیت کثیری است که در جریان جنگ سوریه دچار مشکل شده اند. مردم سوریه هم اکنون در یکی از بدترین شرایط انسانی بسر می برند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: دومین اتفاقی که پس از آتش بس در سوریه حادث شده مذاکرات سیاسی در ژنو است. این مذاکرات قرار است در آینده اتفاق بیافتد اما مقدمات آن از طریق رایزنی های دوجانبه و چند جانبه شروع شده است. هدف مذاکرات ژنو تعیین اعضای دولت انتقالی است.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه با بیان اینکه سومین اتفاق، نگاه بازیگران به تحولات سوریه است، گفت: آمریکا کماکان بر ساقط کردن بشار اسد تمایل دارد. روس ها تاکنون هیچ شبهه ای راجع به جایگاه بشار اسد وارد نکرده اند. ترکیه هم که به نظر می‌رسد قافیه را در سوریه باخته است، با محور عربستان، قطر و آمریکا در صدد است شرایط را به زیان بشار اسد بر هم بزند.

امیرعبداللهیان افزود: ایران بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید دارد و سرمنشاء هرگونه تحول سیاسی در سوریه را خواست مردم این کشور آن هم به شیوه مسالمت‌آمیز می‌داند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس