کد خبر 544342
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹

بسیاری از کارشناسان می‌گویند این یکی از سخیف‌ترین مناظرات ریاست‌جمهوری در چند دهه اخیر ایالات‌متحده بوده است. میت رامنی هم پس از این مناظره گفت: ترامپ شیادی است که نه معنای ریاست‌جمهوری را می‌فهمد نه قدرت تشخیص دارد.

به گزارش مشرق، اولین مناظره جمهوری‌خواهان پس از سه‌شنبه بزرگ مملو از کلمات رکیک و فحاشی بود. به‌گونه‌ای که سی‌ان‌ان در وصف این جدال می‌نویسد: اصلا شبیه مناظرات ریاست‌جمهوری نبوده است. این خبرگزاری ادامه می‌دهد: مناظره پنج‌شنبه شب جمهوری‌خواهان به شکل مستهجنی برگزار شد.

آغاز کننده این حرکت هم دونالد ترامپ، پیشتاز جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها و انتخابات درون حزبی بود. او در این مناظره با اشاره به قسمتی از بدن خود، مناظره را از شکل طبیعی خارج کرد تا پاسخگوی جوکی باشد که روبیو، پیش از برگزاری مناظره در مورد او ساخته بود.

مناظره مستهجن جمهوری‌خواهان

روبیو پیش‌تر با اشاره به کوچکی دستان ترامپ گفته بود: شما می‌دانید مردانی که انگشتان کوچکی داشته باشند به چه چیز شهره‌اند. بسیاری از کارشناسان می‌گویند: این یکی از سخیف‌ترین مناظرات ریاست‌جمهوری در چند دهه اخیر ایالات متحده بوده است. البته داستان مناظره جمهوری‌خواهان تنها در چارچوب استودیوی برگزار کننده مناظره محصور نمانده بود.

میت رامنی، نامزد این حزب در سال 2012 که از باراک اوباما شکست خورد، در یک گردهمایی علیه ترامپ سخن گفت و تاکید کرد ترامپ متقلب و شیاد است. او گفت: ترامپ شیادی است که نه معنای ریاست‌جمهوری را می‌فهمد نه قدرت تشخیص دارد. برخی می‌گویند وحشت به وجود آمده از پیشتازی ترامپ در میان جمهوری‌خواهان موجب شده است تا نامزد سابق این حزب علیه وی در یک حرکت غیرمعمول وارد کارزار شود.

او که در «سالت لیک سیتی» سخنرانی می‌کرد، گفت: نمونه شیادی وی دانشگاهی است که ترامپ می‌گوید دانشجو در آن می‌پذیرد. او ترامپ را باز‌یگری قهار خواند که می‌تواند بازندگان را دور خود جمع کند و از آنها سوءاستفاده کند. البته ترامپ نامزدی نیست که در برابر این‌گونه اظهارنظرها سکوت کند و در روز مناظره در مقام پاسخگویی بر آمد و گفت: رامنی موجب شرمساری حزب جمهوری‌خواه است. او به‌راحتی در برابر باراک اوباما مغلوب شد.

او کاندیدایی بی‌عرضه بود که موجب شرمساری همه ما شد. ترامپ افزود: حدس می‌زنم او برای بقا دست و پا می‌زند. او دوست دارد در داخل بازی قرار بگیرد. پیش‌تر میان این دو نامزد سابق و فعلی جمهوری‌خواهان درگیری‌های لفظی رخ داده اما هرگز به این حد نرسیده بود. ترامپ پیشتر گفته بود که میت رامنی زمانی که در سال 2012 نامزد حزب جمهوری‌خواهان بود برای اینکه از من بخواهد حامی وی شوم، التماس می‌کرد.

ترامپ در این‌باره گفت: نمی‌دانم چه بلایی سر او آمده است. او برای اینکه تاییدیه‌ای از من بگیرد التماس می‌کرد. باور کنید اگر می‌گفتم به پایم بیفتد، می‌افتاد. حالا با مناظره‌ای که روز پنج‌شنبه برگزار شد، بسیاری از جمهوری‌خواهان به این باور رسیده‌اند ترامپ یک محافظه‌کار واقعی نیست. آنها همچنین از اظهارات ضد مهاجرتی غول املاک و مستغلات آمریکا نگران هستند.

محافظه‌کاران از این ترس دارند تا این‌گونه اظهارنظرها موجب شود رای لاتین‌تبارها و سایر مهاجران به سبد آرای دموکرات‌ها اضافه شود. یکی از کارشناسان می‌گوید: با اینکه بسیاری از جمهوری‌خواهان سعی می‌کنند تا ترامپ را به زیر بکشند، اما وی توانسته است به‌رغم حملات چند هفته اخیر بیشتر بین طرفدارانش محبوبیت پیدا کند. ترامپ در جایی گفته بود اگر جمهوری‌خواهان از وی حمایت نکنند، مجبور است که در انتخابات ریاست‌جمهوری به شکل مستقل شرکت کند.

حضور ترامپ به‌عنوان نامزد مستقل موجب خواهد شد تا آرای جمهوری‌خواهان بشکند. از این‌رو در انتهای مناظره رقبای وی، به‌ویژه روبیو و کروز قول دادند، در صورتی که ترامپ به‌عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان انتخاب شود از وی حمایت خواهند کرد. ترامپ با توجه به فشارهای اخیری که علیه او به وجود آمده گفته بود که این حملات ناجوانمردانه است و بازی به شکل غیرمنصفانه‌ای در حال پیش رفتن است.

استمرار در صدرنشینی

از زمانی که ترامپ در ماه اوت سال گذشته میلادی به روی صحنه رفت و در نخستین مناظره جمهوری‌خواهان حضور پیدا کرد، همواره در نظرسنجی‌ها در صدر باقی مانده است. بسیاری بر این گمان بودند که سخنان هیجان‌انگیز وی موجب می‌شود در روزهای آخر فروکش کند و طرفداران جمهوری‌خواه به سمت یک محافظه‌کار واقعی گردش پیدا کنند.

اما سه‌شنبه بزرگ معادلات این قسم از جمهوری‌خواهان را به هم زده و وی توانست در روز سه‌شنبه بزرگ رقبای خود را به سختی شکست دهد و از 11 ایالت 7 ایالت را به نام خود سند بزند. او پیش از سه‌شنبه بزرگ هم از میان 4 ایالت، سه ایالت را هم پیروز شده بود. قاطع‌ترین پیروزی ترامپ در ایالت کارولینای جنوبی رخ داد که وی توانست رای 73 درصدی برای خود کسب کند.


منبع: دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    من که نفهمیدم مردانی که انگشتان کوچکی داشته باشند به چه چیز شهره‌اند؟کسی اگه فهمید به ما هم بگه.البته یه حدسایی میزنم ولی مطمئن نیستم.
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    ای کیو یو
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    آدمو یاد مناظره های سال 88 خودمان میندازه
  • محمد ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    تو اون سال موسوی و کروبی فتنه گر محض دروغ بودن
  • مخلوق خدا ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    ترامپ وهیلاری شیادی است که نه معنای ریاست‌جمهوری را می‌فهمد نه قدرت تشخیص دارد.
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    برا ما که خوب میشه اگه ترامپ بیاد بالا به قول گاردین ترامپ احمدی نژاد آمریکاس...
  • سروش ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    خاک بر سر رئسای ملتی که اینها رو به عنوان کد خدا و آقا بالاسر خودش انتخاب کنه و حرفهاشون رو بشنوه.
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    اتفاقا به خاتمی و موسوی شبیه تره تا احمدی نژاد چون ترامپ هم مثل موسوی و دوستاش اهل جنجال راه انداختنه...
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    دوست عزیز اولی فکر کنم منظور کمبود تسنسنرون باشه که برو بخون رو چه چیزایی اثر میذاره
  • رضا ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    کت خدای بعضی خواص اینه ،!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس