کد خبر 543797
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶

مدير سابق پرس تي وي لندن كه فعاليت سينمايي خود را با كارگرداني فيلم‌هاي كوتاه آغاز كرد، اخيراً پروژه سينمايي‌‌اي را در لندن شروع كرده با نام ژاندارك.

به گزارش مشرق، حميد خيرالدين از كارگردانان سينما و مدير سابق پرس تي وي لندن كه فعاليت سينمايي خود را با كارگرداني فيلم‌هاي كوتاه آغاز كرد، اخيراً پروژه سينمايي‌‌اي را در لندن شروع كرده با نام ژاندارك. اين فيلم بر اساس داستان واقعي كشته‌شدن بيژن ابراهيمي و سوزانده شدن اين فرد توسط‌ نژادپرستان در حال ساخت است.

در كل، پيام فيلم مبارزه با ‌نژادپرستي است كه تا به اينجا مورد استقبال ايرانيان و غيرايرانيان قرار گرفته است. عوامل اين فيلم كه همه از هنرمندان صاحبنام هستند، قرار است به لندن سفر كنند. خيرالدين كه آخرين فيلمش «سجده بر آب» بود و در سال 1376 ساخته شد، در فاصله سال‌‌هاي 1363 تا 1376 توليد پنج فيلم سينمايي و چندين فيلمنامه را  در ايران در كارنامه خود دارد و كار جديد او نيز قرار است به طور كامل در انگلستان توليد شود و بي شك از اين نظر كاري چالشي براي او و حتي سينماي مستقل ايران خواهد بود.

بر اساس اين گزارش، «ژاندارك» نام فيلم جديدي است كه حميد خيرالدين، كارگردان سينما مقدمات توليدش را آغاز كرده است. اين فيلم، محتوايي ضد نژادپرستي با مضموني انساني دارد كه متأثر از يك واقعه تلخ نژادپرستي براي ايرانيان است. جوان ايراني معلولي  به نام بيژن ابراهيمي، در سال 2001 به انگليس مهاجرت كرده بود و در شهر بريستول اين كشور كه اهالي آن به نژادپرستي معروف هستند، زندگي مي‌‌كرد.

 او در ماه جولاي به ‌دست عده‌‌اي از اراذل و اوباش بريستول به ‌طرز فجيعي به قتل رسيد و جسد او با ريختن بنزين روي آن به آتش كشيده شد. او بارها از آزار و اذيت همسايگانش نزد پليس شكايت كرده بود، اما پليس به شكايات او رسيدگي نمي‌‌كرد و ادعاهاي او را غلوآميز مي‌‌دانست و خواستار مدارك و شواهد بيشتري درباره آزار رساندن همسايگان نژادپرست انگليسي مي‌‌شد.

فيلم آتش زدن پيكر قرباني نيز از طريق دوربين مداربسته ضبط و به انتشار اين خبر تكان‌دهنده در رسانه‌هاي دنيا منجر شد. دادگاهي كه به اين پرونده رسيدگي مي‌كند چند هفته پيش در اواخر دي ماه دو افسر پليس انگليس را به خاطر كوتاهي در انجام وظيفه و بدرفتاري با قرباني به زندان محكوم كرد و اين در حالي است كه تعداد ديگري از افسران نيز همچنان در انتظار نتيجه حكم دادگاه هستند.

البته شخصيت‌‌هاي قصه هيچ كدام واقعي نيستند و بازيگر اصلي در نقش هنرمندي است كه شخصيتي درونگرا، عاطفي و فلسفي دارد. بي‌شك ساخت و گسترده شدن فرهنگ ساخت چنين فيلم‌هايي با مضمون انساني براي مبارزه با ‌نژاد‌پرستي مفيد و تأثيرگذار خواهد بود؛ چه بسا اهالي هنر و سينماگران ايراني در كشور خودمان نيز اقدام به ساخت اين فيلم‌ها كنند.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس