شورای عالی سیاست‌گذاری با به تعبیر دیگر اتاق فکر مشارکت- مجاهدین- کارگزاران، برای پیشبرد اهداف خود نیازمند مدیریت نوباوگان سیاسی گسیل یافته در بهارستان است و اگر بتواند در صحن علنی مجلس به اکثریت برسد، قطعاً برای ریاست و مدیریت هیئت‌رئیسه نیز وارد عمل خواهند شد.

گروه سیاسی مشرق - انتخابات هفتم اسفند با تمام تلخی‌ها، شیرینی‌ها، هیجانات و حتی عجایبش به پایان رسید و مردم باید در خرداد سال بعد، نتایج انتخاب خود را مشاهده کنند.

برداشت‌ها از نتایج هفتم اسفند بسیار متنوع و مختلف است ولی آنچه می‌توان در کلیت مجلس دهم به آن اشاره کرد و روی آن ایستاد، شکست دو جریان مدعی (اصلاحات و اصولگرایی) در انتخابات مجلس بود.

کارشناسان معتقدند هر دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلب اگرچه در مجلس دهم توفیقاتی کسب کرده‌اند ولی در اصل مردم به هیچ‌یک از این دو گفتمان، اعتماد کافی نداشتند و عملاً مجلس دهم روی کاغذ متعلق به هیچ‌یک از این دو جریان نیست، جریان اصولگرایی با بیشترین درصد از راه‌یافتگان به مجلس می‌تواند مدعی پیروزی در کشور شود و اصلاح‌طلبان با پیروزی قاطع لیست منسوب به آن‌ها در تهران، می‌توانند به‌نوعی دیگر ادعای پیروزی در مجلس را داشته باشند ولی آنچه ماحصل هفتم اسفند است در این عبارت خلاصه می‌شود: "اصلاح‌طلبان را به دلیل فرستادن «نمایندگان بی‌وزن و بی‌تجربه» و اصولگرایان را به دلیل گسیل «نمایندگان بی‌سر و بی رهبر» باید در انتخابات ناکام دانست".

52
با مقایسه میان نمایندگان پیروز اصلاح‌طلب در مجلس ششم با مجلس دهم، می‌توانیم
قاظعانه به بی‌تجربگی، خامی و در یک کلام نوباه بودن زنان و مردان راه‌یافته به مجلس دهم از لیست اصلاحات اذعان کنیم

با توجه به شواهد و قراین شاید بتوانیم این ادعا را داشته باشیم که از مجلس دهم صدای اصولگرایی بیرون نخواهد آمد اگرچه اصولگرایی روی برگه در اکثریت باشد ولی مجلس آینده قاعدتاً همسو با دولت قدم خواهد زد و ریاستش با توجه به اختلافات بین دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب مشکل خواهد بود؛ اما اگر به هر دلیل اصلاح‌طلبان بتوانند در مجلس نمایندگان مستقل و غیره را با خود همراه کنند و فراکسیون اکثریت را تشکیل دهند، بدون شک، اصلاحات با چند سر مختلف وارد عرصه مدیریت مجلس خواهد شد و به‌نوعی هیئت رئیسه موازی بیرون از مجلس تشکیل خواهد شد حتی اگر اصلاح‌طلبان نتوانند به اکثریت هم برسند، بازهم اتاق فکر این جریان بیرون از مجلس نطق‌ها و دستور کار نمایندگان تازه‌واردش را تجویز خواهد کرد.

برای اثبات این ادعا برگردیم به اتاق فکر جریان مشارکت و مجاهدین انقلاب در مجلس ششم. اگر نیم‌نگاهی اتفاقات درون مجلس ششم داشته باشیم، به‌راحتی می‌توانیم به این نتیجه برسیم که اصلاح‌طلبان افراطی، ازآنچه نشان می‌دهند، مستبدتر هستند و با توجه به سابقه تندخویی از ابتدا تاکنون، قاعدتاً ردپاهای قابل‌توجهی از خود در صحنه بهارستان به‌جای می‌گذارند.

مهدی کروبی، قبل از اینکه قربانی مطامع افراطیون اصلاح‌طلب شود، سال 86 در مصاحبه‌ای با اعتماد ملی درباره مدیریت مجلس ششم و موضوع نامه گستاخانه نمایندگان آن مجلس به رهبر انقلاب می‌گوید: نامه را نمايندگان روي سایت‌ها قرار دادند. در آن روزها بود كه يكي از نمايندگان اقلیت‌های مذهبي به دفتر من آمد و گفت كه برخي از دوستان می‌آیند و بالاي سر من می‌ایستند و امضا می‌گیرند و من آمده‌ام كه صريحاً از اين امضا اعلام برائت كنم. عده‌ای مكرر می‌آمدند و می‌گفتند كه ما فكر می‌کردیم اين نامه محرمانه است و حتي عده‌ای می‌گفتند كه از اصل ماجرا خبر نداشتند و از امضاي آن ابراز پشيماني می‌کردند.

رئيس مجلس ششم افزود: روز شنبه بود كه به جلسه شوراي عالي امنيت ملي رفته بوديم احساس كردم كه وضع مطلوبي حاكم نيست و بخش مهمي از اعضا و به‌ویژه نيروهاي مسلح از اوضاع ناراحت هستند. در همان حال ديدم كه يكي از فرماندهان نظامي آنجا در حال توزيع نامه است، برخي اسامي را من آنجا ديدم و البته می‌دانستم كه بسياري با رضايت آن را امضا نکرده‌اند، بارها به دوستان گفته بودم كه از بچه‌های مجلس با اين روش امضا نگيريد، از كساني امضا بگيريد كه پايش بايستند.

كروبي ادامه داد: در جلسه شوراي امنيت ملي، ديديم آقاي خاتمي بسيار برافروخته شد و نامه‌ای به رئيس دفترش كه برادرش بود نوشت و گفت به روزنامه‌ها اعلام كنيد نامه را منتشر نكنند، بعد هم آقاي ربيعي را فرستاديم كه حتماً تأکید شود، روزنامه‌ها آن را منتشر نكنند.

رئيس مجلس ششم يادآور شد: همان جا آقاي خاتمي با توجه به حساسيت مجلس گفت: در مجلس نامه را نخوانيد. من آمدم خودم بر كارم تكيه كردم، بنا هم نداشتم از كسي هزينه كنم و هزينه هم نكردم. همان شب يك فرد مهم و حساس به من تلفن كرد و گفت: اگر اين نامه در مجلس خوانده شود راديو مجلس قطع می‌شود، من هم به آن‌ها گفتم كه شما نبايد راديو را قطع كنيد زيرا راديو مجلس در اختيار رئيس مجلس است و با دستور رئيس قطع می‌شود ولي من جلوي اين قضيه را می‌گیرم و حتي اگر هم لازم باشد می‌گویم كه راديو را قطع كنند اگر شما اين كار را بكنيد اوضاع به هم می‌ریزد.

کروبی افزود: در آن روز دوستان هر چي تلاش كردند امضا را به حدي برسانند كه در صحن علني، نامه خوانده شود امضا به حد لازم نرسيد. در همان روزها قرار بود آقاي رسول مهرپرور نطق كند كه شنيدم او را قانع کرده‌اند تا نامه را در نطق خود بخواند. تا او خواست تا پشت تريبون قرار گيرد من به او سه پيشنهاد كردم و گفتم: يا نطق خود را كنار بگذار و يا اينكه نطق عادي خود را بخوان و يا من راديو را قطع می‌کنم.

رئيس مجلس ششم اظهار داشت: آقاي مهرپرور راه دوم را انتخاب كرد و نطقش را ادامه داد و او بهترين راه را انتخاب كرد.

كروبي تأکید كرد: در اين ماجرا گروهي خاص در درون مجلس با هماهنگي گروهي در خارج حرکت‌ها را كنترل و هدايت می‌کردند.[1]

فارغ از تمام اظهارات کروبی، آخرین جمله اعترافات وی قابل‌توجه است: "در اين ماجرا گروهي خاص در درون مجلس با هماهنگي گروهي در خارج حرکت‌ها را كنترل و هدايت می‌کردند."

حال برگردیم به راه‌یافتگان بی‌وزن، بی‌تجربه و بعضاً بی شناسنامه از لیست اصلاحات به مجلس دهم، هفته گذشته گوشه‌ای از مصاحبه پروانه سلحشوری نماینده منتخب مردم تهران در مجلس دهم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، مصاحبه‌ای که سلحشوری به‌صراحت به نمایندگان زن مجلس توهین می‌کند و دستور شرعی حجاب را بدون هیچ مبنایی زیر سؤال برده و بر اساس جهل خود نسبت به مبانی دینی و شرعی اعلام می‌کند "روزی فرا خواهد رسید که زنان بتوانند بدون حجاب در جامعه ظاهر شوند!"

اگرچه سلحشوری که فیلم اظهارات موهن وی نیز بیرون آمده است، ظرف کمتر از یک روز این اظهارات را تکذیب کرد ولی بر اساس متن منتشرشده توسط ایسنا، به روشنی مشخص بود که وی بر اساس بی‌تجربگی و خامی و هیجان کاذب، اظهاراتی داشته است که باتجربگان طیف سیاسی او می‌دانند نتیجه این اظهارات به نفع آن‌ها نخواهد بود، لذا اگر بگوییم به سلحشوری دستور دادند‌ و گوشزد کرده‌اند که فوراً از مردم عذر بخواهد، دور از واقعیت نیست زیرا اگر خانم نماینده قبل از چنین اظهاراتی قدری تجربه سیاسی و جامعه‌شناسی داشت، قطعاً به این شکل مقابل احکام دینی مردم جامعه‌اش نمی‌ایستاد و با اصل حجاب مخالفت نمی‌کرد.

به هر جهت به نظر می‌رسد، شورای عالی یا سیاست‌گذاری با به تعبیر دیگر اتاق فکر مشارکت- مجاهدین- کارگزاران، برای پیشبرد اهداف خود نیازمند مدیریت نوباوگان سیاسی گسیل یافته در بهارستان است و اگر بتواند در صحن علنی مجلس به اکثریت برسد، قطعاً برای ریاست و مدیریت هیئت‌رئیسه نیز وارد عمل خواهند شد.



[1] -http://www.asriran.com/fa/news/33774

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    مشرق جان! ماهیت آن نامه درست بود فقط مشکل این بود که با بی تدبیری و با روشی نادرست و شتابزده این نامه فراهم شد و گرنه اصل نامه و محتوای آن کاملا منطقی و درست بود ...
  • ناشناس ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    صحبت های خانم سلحشوری اوج وقاحت زنان اصلاح طلب را نشان داد .
  • پری مجرد 37ساله ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    اگر شما تندروها بگزارید اصلاح طلب های متمدن و با فرهنگ با سیاست نبوغ آمیز تنش زدایی و تعامل با جهان کشور ما را به قله پیشرفت میرسونند و تمام ملت ایران را آنچنان پولدار می کنند که دیگر کسی برای پول زورگیری نکند از دیوار مردم بالا نرود و مردم پولهاشون رو از فرط بی نیازی بریزند وسط خیابون و هیچ گدایی نیست که این پول ها رو بردارد و باد این پول ها رو به کشور های گرسنه می برد تا آنها دلی از عزا درآرند و تکنولوزی را غربی ها بدون منت و بدون هیچ چمشداشتی به ما میدهند حیف که تندروها فقط به دنبال جنگن و خونریزی اندحیف حیف حیف
  • ناشناس ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    اینقدر با اصلاح طلب ها دشمنی نکنید
  • ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    هدف میان مدت جریان اصلاحات: خاموش کردن آخرین صدای مخالف
  • ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    سوزشت خوب نمیشه
  • مهدی ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    سلام یعنی حالا اصلاحاتی ها میخوان مقولی شرع اسلام (حجاب)که اصلاح پزیر نیست و جزئ خط قرمزهای اسلام تکرار میشود اسلام ونظام هست را اصلاح کنند حالا بگذارید شروع بشه تکیه بزنید به صندلیهاتون بعد مجلس ششمیهاکه دیگه تاید صلاحیت نمیشند از همین قماشند _چقدر کوچولو ونادونند
  • ناشناس ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    شکی نیست که از بیرون مجلس توسط افراطیون اصلاح طلب وخدایی نکرده برخی از جریانات که در فتنه 88 نقش داشته هدایت شوند
  • حسینی ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    خاک بر سر اصلاح طلبان کنند یه سری بچه مدرسه ای را فرستادن تو مجلس. اینا آبروی نظام را می برند.
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    واقعا کروبی مرد بود حیف که اینطوری شد ، تنها کسی که می توانست مجلس ششم را اداره کند همین کروبی بود .
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    با این بی ادبی هایتان است که مردم از اصلاح طلبان منزجرتر میشوند.
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    مشرق بازهم از موضع جناحی تحلیل نوشتی
  • ناشناس ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    این توهین به شعور مردم است که انتخاب آنها را انگلیسی ،هدایت شونده از بیرون بی تجربه و ..... خطاب کنید با تجربه ها چه کردند که ؟ مگر زمانی که آنها رفتند کاربلد از شکم مادر متولد شده بودند این عین سیاست انگلیسی اختلاف بینداز و ....که شما دنبال می کنید مشرق به انتخاب مردم فهیم احترام بگذارید دست از ایجاد اختلاف و نمک به رخم پاشیدن بردارید آخرتی هم هست
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    اصلاح طلبی در یک کشور اگر به معنای واقعی کلمه و به دور از افکار شیطانی باشد یک امر مهم، سازنده و ارامش بخش خواهد بود ولیکن مشکل اطلاح طلبی در کشور ما این است که غالبا خداوند و اصول خداوندی رو حذف و فقط از این مسئله لخت و برهنه کردن دختران و زنان جامعه رو اصلاح طلبی می دونن بخاطر همینه که هروقت هرکدومشون فرصت گیر میارن سریعا در مورد حجاب و برهنه کردن زنان صحبت می کنند و حالا یا سوادشو ندارن و یا مأمور جایی هستن در هر صورت هیچ کار دیگه ای در جامعه جز این مسئله رو بلد نیستن و واقعا دیگه این طیف باعث شرمندگی جامعه انسانی و اصول جهان آفرینش هستن
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    کسانی که خود را متمدن میدانند و با حس عالم دهر به دیگران مینگرند و استقلال طلبها را تندرو میخوانند و حاضرند به قیمت جان و مال و تمامیت ارضی مردم و مملکت دست بوس آمریکا و غرب باشند تا آمریکا گوشه چشمی به ایشان نشان دهد آیا شدیدا دچار تناقض افکار نیستند
  • ناشناس ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    این توهین به شعور مردم است که انتخاب آنها را انگلیسی ،هدایت شونده از بیرون بی تجربه و ..... خطاب کنید با تجربه ها چه کردند که ؟ مگر زمانی که آنها رفتند کاربلد از شکم مادر متولد شده بودند این عین سیاست انگلیسی اختلاف بینداز و ....که شما دنبال می کنید مشرق به انتخاب مردم فهیم احترام بگذارید دست از ایجاد اختلاف و نمک به رخم پاشیدن بردارید آخرتی هم هست
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    اصلاحطلبان فهم و شعور رو به نفع خودشون مصادره میکنند و به دیگران برچسب عقب افتاده میزنند آنوقت دم از ایجاد تفرقه توسط منتقدانشون میزنند اگه لیست انگلیسی دروغه پس چرا در ارتباط با غرب همیشه از موضع ضعف و تعظیم عمل میکنید چرا غربیان رو باارزش تر از منتقدان داخلیتون میدونید چرا با هر بدعهدی غرب بهش نزدیکتر میشید چرا فقط ارتباط گرفتن با اونها شده هدفتون اونم بدون انتفاع محسوس
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    +1000 دیگه دین ستیزهم رد کردن شدن مردم ستیز
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    سوزش مال داشتن عصبه. شما سیب زمینی بی غیرت باید هم بسوزی. اصلا سنسور نداری تو بدنت آخه. بالاخره آدم با موجودات دیگه یه فرقهایی داره دیگه
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    خانم پری انگار ازین بدبختیهایی که فقط در عرض دو سالی که گذشت بر سر قشر مستضعف جامعه اومد هیچ موردش قسمت جنابعالی نشده که اینجوری داری ابو عطا میخونی؟! این فقط در عرض دو سال بوده. تازه داری از ادامه کار آقایون حرف میزنی؟ یه یارنه رو نمیتونن به بخشی از مردم و قشر متوسطی بدن که تنها امیدشونه بعد میخان کاری کنن که پول پارو کنیم؟! بابا عجب رویی دارید شما.البته احتمالا شما نیازی به این پولها ندارید.چون ما نظرمون اینه که اصلا پولدار شدن از این آقایون پیش کششون فقط همین چندرقاز یارانه ای رو که یک دولت دیگه برامون برقرار کرده بود رو قطع نکنن.البته نه اینکه از پول بدمون بیاد ولی حقیقتش ما نمیخایم مثل جنابعالی خودمون رو به خواب بزنیم و یا همینجوری مجرد بمونیم. میدونید چرا؟ چون ما آزموده ایم درین شهر بخت خویش باید که برکشیم ازین ورطه رخت خویش. ولی خداییش متمدن و با فرهنگ رو که گفتی یاد سال 88 افتادم . نبوغ رو هم که گفتی نمیدونم چرا یه هوی خندم گرفت . تنش زدایی رو هم که فرمودید یاد دشمنیهای بی سابقه عربستان و ترکیه تو این یک سال گذشته افتادم. بزار دیگه از جیبوتی و.....نگم. البته در مورد دوستی خاله خرسه اروپاییها هم که دیگه فکر کنم بچه های این مرز و بوم میدونن چی به چیه. خانم پری فکر کنم منظورت ازین حرفهایی که زدی خندوندن ما بود نه؟
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    اگه این ماله رو نکشی رو کارتون که خب دم خروس میزنه بیرون. به کارت ادامه بده. اما هروقت زیادی ماله کشی کردین دم خروس که هیچی خروس در حد شترمرغ میزنه بیرون از پشت نقاب ماست مالی خیلی اگه توهینه چرا خودشون علیه بی بی سی موضع نگرفتن اگه ناراحت بودن از این سیاست.
  • صدای اصلاحات ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    از اینکه تهرانی ها توسعه سیاسی و اصلاح طلبی را انتخاب کردند و پدر مشرق را در آوردند خوشحالم
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    خدا کند کیف انگیسی تحویل نگیرن !
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    از كوزه همان برون تراود كه دراوست.از اصلاح طلبها جز اين حركات انتظار نمي رود.
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    اگر مي تونست نمي گفت من ديگه از فردا نميام.
  • ناشناس ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    هرکسی که فهم و شعور را به نفع خود و جناح اش مصادره کنه خواه اصلاح طلب و خواه اصول گرا توهین به شعور کل مردم کرده خود را عین حق و نظام دانستن بعضی ها و امید بستن به بیگانه توسط بعض دیگر از نگاه مردم فهیم و حاضر در صحنه دور نخواهد ماند. وانتخابات میدان حکم و نظر ملت به عنوان داورانی منصف است.
  • ناشناس ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    نتیجه توسعه اقتصادی در دولت اصلاحات شد باز شدن پای کالاهای بنجل چینی به کشور . خدا به داد توسعه سیاسی تون برسه !
  • ناشناس ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    اگر اصلاح طلبان 8 سال بر سر کار باشند مثل دولت هاشمی دیگه نان خالی هم تو سفره مردم پیدا نخواهد شد.
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    سوال؟ آیا نمایندگان اصلاح‌طلب از بیرون بهارستان هدایت خواهند شد؟ جواب؟ صد درصد.100%
  • ناشناس ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    در هفته گذشته 3 تا خواهر مجرد 45 تا 50 ساله خودکشی کردند و این نتیجه دادن وام 25 میلیونی خودرو بجای وام ازدواج است .
  • ناشناس ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    سند بیار اگه واقعیت داشت تا در انتخابات بعدی مردم تصمیم بگیرند
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    الان تو چ خری هستی ک ب اونا میگی بچه مدرسه؟
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    مشرق گندشو درآوردی، هنوز خدا شفا نداده؟
  • ناشناس ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    سند بیار اگه واقعیت داشت تا در انتخابات بعدی مردم تصمیم بگیرند
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    اصلاح طلب ها چشم هایشان را رو به دزدی اقا زاده دها و گند کاری های اقتصادی بستند و فقط به فکر کل کل هستند با اینگونه دیدگاه نمیشه مملکت رو اداره کرد اصلاح طلب ها فقط برای خالی کردن عقده هایشان دارن تلاش میکنن
  • اباذر ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    آقایان انقدربدنبال دنیاطلبی بودند و از نشرمقوله فرهنگ اسلام ناب محمدی دور و بالطبع مردم راهم گرفتار مشکلات و همراه امیال خودکردند که نتیجه کم کاریشان شداینکه ایران خاک شهیدان به این روز افتاده ، آیا بفرمایش امام خامنه ای حفظ الله باید منتظر سیلی خدا باشیم ؟ آیا کرسی نشینان یادی از سیره علی ع میکنند یا دست کارگری رامیبوسند ؟ این بازیها تمام میشود و خدا میماندو اعمال ما که باید پاسخگوباشیم ، الله اکبر .الم یعلم بان الله یری ؟
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    هنوز تو فیلم کیف انگلیسی موندی!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس