توفیق عکاشه، نماینده پارلمان مصر که دیدارش با سفیر اسرائیل اعتراضاتی را برانگیخت.

گروه فیلم و صوت مشرق، پارلمان مصر یکی از نمایندگان را به دلیل دیدار با سفیر اسرائیل در جلسه‌ای خصوصی و بحث درباره امنیت ملی مصر اخراج کرده است.

توفیق عکاشه، که علاوه بر نمایندگی پارلمان، مجری تلویزیون نیز هست چند روز پیش در خانه اش در استان دَقهلیه در شمال شرق مصر میزبان حییم کورِن، سفیر اسرائیل بوده است؛ اقدامی که خشم قوه مقننه مصر را برانگیخت.

{$sepehr_media_1417423_400_300}
دانلود

این شام خصوصی زمانی علنی شد که کورن تصویری را بر روی صفحه فیسبوک سفارت اسرائیل منتشر کرد که وی را در کنار عکاشه در مهمانی خصوصی نشان می‌داد.

پارلمان مصر، روز چهارشنبه با اکثریت قریب به اتفاق آرا، تصمیم به اخراج عکاشه گرفت. 465 نماینده از 490 نماینده حاضر در جلسه رای گیری به اخراج عکاشه رای مثبت دادند.

در جلسه روز یکشنبه، 9 اسفند، کمال احمد، معاون رئیس پارلمان مصر از شدت خشم کفش خود را درآورد و به سوی عکاشه پرتاب کرد.

اخراج نماینده پارلمان مصر به دلیل دیدار با سفیر اسرائیل

عکاشه در مصاحبه‌ای با روزنامه المصری الیوم گفت وی در دیدار کورن درباره «سد بزرگ رنسانس» که در حال ساخت توسط اتیوپی است تبادل نظر کرده است. قاهره بیم آن دارد این سد از سهم مصر از رود بزرگ نیل بکاهد.

عکاشه افزود: «آنها (اسرائیلی‌ها) سد رنسانس را می‌سازند. آیا خود را فریب می دهیم؟»

با این حال، وبسایت رسمی پارلمان مصر اعلام کرد دلیل اخراج، دیدار با سفیر اسرائیل نبوده بلکه به دلیل بحث در رابطه با امنیت ملی مصر در این دیدار بوده است.

مصر اولین کشور عربی بود که بر اساس پیمان صلح 1979 مورد حمایت امریکا، اسرائیل را به رسمیت شناخت. اسرائیل در قاهره سفیر دارد. محل سفارتخانه اسرائیل در قاهره عمدتا در گذشته نقطه کانونی اعتراضات ضد صهیونیستی بوده است.

مردم مصر بارها با برگزاری تظاهرات متعدد، قطع روابط این کشور با رژیم اسرائیل و توقف فوری صادرات گاز به تل آویو را خواستار شده‌اند.

این اعتراضات ضد اسرائیلی به حدی بود که سفارت اسرائیل در قاهره در شهریور 1390 بسته شد اما در دوران ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی در شهریور 1394 بازگشایی شد.

از زمان روی کار آمدن السیسی در سال 1393 با وجود مخالفت‌های مردمی روابط بین مصر و رژیم اسرائیل در حال افزایش است.

گفتنی است محمد مرسی، اولین رئيس جمهور منتخب مردم مصر که در کودتای السیسی برکنار شد مخالف روابط گسترده قاهره و تل‌آویو بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس