یکی از اسنادی که دولت آمریکا در ارتباط با رهبر پیشین القاعده منتشر کرده، نشان می‌دهد که او دیدگاهی مشترک با شیوخ عرب و رژیم صهیونیستی در قبال فعالیت‌های منطقه‌ای ایران داشته است.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه دومین مجموعه از اسنادی را که واشنگتن می‌گوید در جریان حمله سال 2011 به پناهگاه اسامه بن لادن رهبر وقت القاعده به دست آورده، منتشر کرد.

در بین این مجموعه، اسناد قابل توجهی به چشم می‌خورد که یکی از آن‌ها پیش‌نویس یکی از سخنرانی‌های بن لادن در مورد ایران است.

مطالعه این سند نشان می‌دهد دیدگاه وی در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، با جنگ‌طلب‌های آمریکا، سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و همچنین رژیم صهیونیستی یکی است.

در بخشی از این متن که گفته می‌شود توسط بن لادن نوشته شده، با اشاره به سناریوهای احتمالی میان تهران و واشنگتن، از جمله وقوع جنگ یا حصول توافق، آمده است: «آمریکا به عنوان جایگزینی برای انگلستان، برای بیش از نیم قرن، کشورهای منطقه خلیج (فارس) از جمله ایران را تحت کنترل خود قرار دارد. اما حدود سه دهه پیش، ایران با سرنگون کردن شاه، به عنوان ژاندارم خلیج (فارس)، از کنترل آمریکا آزاد شد، اما حالا حکام ایران نمی‌خواهند که دیگر سمت پلیس خلیج (فارس) را داشته باشند، بلکه می‌خواهند کل خلیج (فارس) تحت کنترل مستقیم و کامل آن‌ها قرار داشته باشد.»

در ادامه این سند آمده است: «آن‌ها ابتدا از جنوب عراق و مقداری هم از مرکز عراق آغاز کردند و با هیچ مخالفتی از سوی کشورهای خلیج (فارس) مواجه نشدند، که همین امر آن‌ها را به ادامه این روند تشویق کرد.»

این در حالی است که سران کشورهای حاشیه خلیج فارس، جنگ‌طلبان آمریکایی و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی و دیگر مقامات این رژیم هم بارها اتهام مشابهی علیه ایران مطرح کرده‌اند.

در ادامه این سند، بن لادن از رویارویی ایران و آمریکا در منطقه گفته و نوشته است که کشورهای عربی از بیم قدرت گرفتن ایران، خواستار حمله پیش‌دستانه واشنگتن به ایران هستند.

بن لادن تأکید کرده است که اگر آمریکا از حمله‌ای قدرتمند به ایران خودداری کند و در جنگ با ایران شکست بخورد، تهران بیش از پیش نفوذ خود را افزایش خواهد داد و همان کاری را با سران کشورهای عربی خواهد کرد که با صدام دیکتاتور عراق انجام داد.

وی با این حال نسبت به وقوع جنگ در منطقه هشدار داده و آن را پدیده‌ای خطرناک می‌داند، چراکه به گفته وی اگر آنطور که سران عرب می‌خواهند ایران از آمریکا شکست بخورد منطقه به سمت غربی شدن پیش می‌رود و در سوی دیگر اگر آمریکا از ایران شکست بخورد، تفکر شیعی در منطقه حاکم می‌شود، که او آن را مخالف اسلام می‌خواند.

او در بخش دیگری از این متن، به نیروهای القاعده توصیه می‌کند که به مبارزه با نیروهای حامی ایران در عراق بپردازند. بن لادن نوشته است: «بحمدالله، موضع برادران مجاهد ما روشن است و بسیاری از کسانی که ادعای دانش فقه دارند، زمانی که ما با نیروهای نیابتی ایران می‌جنگیدیم، از ما انتقاد می‌کردند. آن‌ها بیانیه می‌نوشتند و ما را از نبرد منع می‌کردند و من همیشه به آن‌ها هشدار می‌دادم که ای ملت اسلام، به برادران خود در عراق کمک کنید، چراکه آن‌ها در خط مقدم نبرد هستند و سدی محکم در برابر دشمنان هستند.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • sina ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    به آقای ویکی لیکس بگویید تا زمانی که شما از از توبره آمریکا و اسرائیل و عربستان تامین بشی مطمئنا وصیت نامه هیتلر را هم پیدا خواهی کرد که در آن نیز از چرت و پرتها نوشته شده است . تمامی اتقاقاتی که در جهان میافتد قطعا از تفکرات اسرائیل و برای ایران هراسی چون چشم دیدن ما را ندارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس