کد خبر 541908
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲

بخش حمل‌ونقل هوایی کشور از دو سال پیش دچار حواشی متعددی بوده است؛ سقوط فالکن ۲۰ سازمان هواپیمایی کشوری سرآغازی بود بر یک تراژدی در حمل‌ونقل هوایی مسافری.

 به گزارش مشرق، آمدن پُر سر و صدای علی محمد نوریان به‌عنوان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی در مهرماه 92 و رفتن بی سر و صدای وی حدود یکسال بعد از اتاق 1404 ساختمان دادمان، سانحه سقوط آنتونوف 140 هواپیمایی سپاهان در مردادماه سال گذشته، انتصاب تبادار به‌عنوان مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور و استعفای ناگهانی وی دو هفته پس از امضای حکم مدیرعاملی‌اش توسط آخوندی وزیر راه و شهرسازی، امضای حکم سرپرستی ایلخانی به‌عنوان مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و عزل ناگهانی وی در آستانه تعطیلات نوروزی سال 94 و... از جمله حاشیه‌های بخش حمل‌ونقل هوایی کشور طی دو سال و چند ماه اخیر بوده است.

سقوط فالکن 20 در آستانه نوروز 92 و کشته شدن 4 متخصص سازمان هواپیمایی کشوری شوک بزرگی را به خانواده صنعت هوایی کشور وارد کرد و تبعات آن فعلا این بخش را تحت‌ تاثیر خود قرار داده است.

شاید وابستگی به هواپیمای فلایت‌چک کشورهایی از جمله پاکستان و قزاقستان و به گفته برخی نمایندگان مجلس افغانستانی مهم‌ترین صدمه‌ سقوط فالکن 20 به حمل‌ونقل هوایی کشور بود. البته خرید فلایت چک دانمارکی با قیمت 10 میلیون یورویی توسط شرکت فرودگاه‌ها از دو منظر قیمت و این‌که اساسا وظیفه سازمان هواپیمایی خرید این نوع هواپیماست از دیگر حاشیه‌های امضای قرارداد فلایت چک مدل ایرکینگ تولید سال 2013 میلادی است.

پس از فاجعه سقوط فالکن، علی‌محمد نوریان از سوی عباس آخوندی به‌عنوان قائم وزیر راه در امور هوانوردی منصوب شد. یکی از بارزترین ویژگی‌های دوران حضور نوریان در این پُست اظهارات متفاوت با رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری در حمل و نقل هوایی بود،‌ به‌طوریکه سخنان نوریان مثلا درباره آزادسازی نرخ بلیت تفاوتی 360 درجه‌ای با سخنان جهانگیریان داشت.

همین ضد و نقیض‌ها شائبه اختلاف بین قائم مقام و رئیس سازمان را ایجاد کرد تا این‌که اخباری در خصوص قهر چند هفته‌ای نوریان منتشر شد. قهری که با وجود وساطت وزیر راه و شهرسازی سرانجام به قیمت خداحافظی نوریان با اتاق 1405 ساختمان دادمان تمام شد.

در ادامه سقوط آنتونوف 140 در جاده مخصوص و کشته شدن 40 نفر از مسافران و خدمه آن عاملی شد برای فشار بر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی. مسئله‌ای که در نهایت به استعفای جهانگیریان ختم شد.

وزیر راه و شهرسازی پیش از این‌که جهانگریان از سمت خود خداحافظی کند درگیر استیضاحش بود. استیضاحی که آخر خوشی هم برای آخوندی داشت و هم برای عابدزاده جانشین جهانگیریان و عضو وقت هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور.

طی ماه‌های اخیر نیز خبر خرید هواپیمای فلایت‌چک دانمارکی مطرح شده، اما مسئله مهم در این دستاورد دوران قبل از برجام پارک هواپیمای مذکور در یکی از آشیانه‌های فرودگاه مهرآباد و خاک خوردن آن است، در حالی که به فصل پُرتقاضای سفزهای هوایی (نوروز) نزدیک می‌شویم و برای وارسی فرودگاه‌های کشور باید هرچه سریعتر فلایت‌چک دانمارکی عملیاتی شود.

اما اینها تمام حاشیه‌های بخش حمل‌ونقل هوایی کشور نیست، چند وقتی است اخباری مبنی برای رفتن یکی از مدیران این بخش به گوش می‌رسد. از زمان آمدن دولت یازدهم حمل و نقل هوایی مسافری روی خوش به خود ندیده البته اگر خرید 138 فروند هواپیمای نو از ایرباس را فاکتور بگیریم.

بیش از یکسال از رفتن بی سرو صدای نوریان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی می‌گذرد، پیکر یکی از متخصصان هواپیمای فالکن 20 سازمان هواپیمایی پیدا نشد، دلیل سقوط آنتونوف 140 هنوز اعلام نشده و... شرکت فرودگاه‌های کشور وظایف حاکمیتی سازمان هواپیمایی را نصفه و نیمه انجام می‌دهد.

بخش حمل و نقل هوایی کشور نیازمند تغییراتی اساسی است با توجه به این‌که دولت با خرید 138 فروند هواپیما از ایرباس و ATR برنامه گسترده‌ای برای متحول کردن این بخش دارد. احتمالا در آینده نزدیک وزیر راه و شهرسازی برای چندمین بار برای یک انتصاب دیگر در حمل و نقل هوایی دست به قلم می‌شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    وضعیت وخیم و بحرانی هواپیمایی آسمان و عدم رسیدگی به این وضعیت در 2 سال اخیر را هم اضافه کنید. از پرسنل آسمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس