کد خبر 541879
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴

'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا گفته است کشورش با استفاده از روابط خوب خود با پاکستان و هند، در تلاش است تا تنش های میان این دو قدرت هسته ای جنوب آسیا را کاهش دهد.

به گزارش مشرق،  جان کری در جریان جلسات اخیر خود با نمایندگان کنگره آمریکا، تایید کرده است که آمریکا در حال انجام تلاش های بی سر وصدا برای فراهم کردن زمینه مذاکره میان نخست وزیران پاکستان و هند است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: ما قصد نداریم کاری کنیم که توازن در جنوب آسیا را بر هم بزند و به ضرر روابط هند و پاکستان باشد.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، پاکستان حدود 180 هزار نفر از نیروهای خود را برای مبارزه با تروریسم در مناطق نزدیک به مرز افغانستان مستقر کرده است.

کارشناسان مسائل دفاعی آمریکا معتقدند درصورتی که تنش میان پاکستان و هند بالا بگیرد، ممکن است پاکستان مجبور شود نیروهایی را که در مناطق نزدیک به مرز افغانستان مستقر کرده، به سمت مرزهای شرقی خود با هند منتقل کند و در این صورت، عوامل طالبان بار دیگر در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان قدرت خواهند گرفت.

اظهارات جان کری مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال کاهش تنش میان هند و پاکستان است، در آستانه ششمین دور مذاکرات راهبردی آمریکا و پاکستان مطرح شده است.

'سرتاج عزیز' مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی در راس هیاتی سیاسی-دفاعی وارد واشنگتن شده است و قرار است دور جدید مذاکرات راهبردی دو کشور امروز به میزبانی آمریکا انجام شود.

همچنین آمریکا ماه آینده میلادی میزبان کنفرانس بین المللی امنیت هسته ای است که 'محمد نواز شریف' و 'نارندرا مودی' نخست وزیران هند وپاکستان نیز قرار است در آن شرکت کنند. این احتمال وجود دارد که آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیت هسته ای، فضایی را برای ملاقات و گفت وگوی نخست وزیران هند و پاکستان ایجاد کند.

آمریکا در شرایط کنونی، منافع خود را در جنوب آسیا، در ایجاد فضای آرامش میان کشورهای منطقه می داند. تشدید تنش های هند و پاکستان به عنوان دو قدرت هسته ای جنوب آسیا و عواقب احتمالی ناشی از آن، در شرایط کنونی به نفع آمریکا نخواهد بود.

پاکستان معتقد است آمریکا در روابط خود با کشورهای جنوب آسیا، توجه بیشتری به هند دارد و قرارداد هسته ای میان دهلی نو و واشنگتن، به ویژه بعد از سفر چند ماه پیش باراک اوباما به دهلی نود، همواره یکی از نگرانی های اسلام آباد بوده است.

اسلام آباد مدعی است که این قرارداد هسته ای، باعث برهم خورد توازن قدرت در جنوب آسیا می شود و اگر آمریکا مدعی تلاش برای ایجاد آرامش وتوازن در منطقه است، یا باید از این قرارداد با هند صرف نظر کند و یا قرارداد و همکاری های مشابهی را نیز با پاکستان داشته باشد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    اصلا به تو چه؟ همسایه ان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس