کد خبر 541645
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱

دولت عراق روز یکشنبه ضمن اعلام آمادگی برای ترمیم سد موصل ،استفاده ایمن از این سد را تضمین و شایعات درباره فروپاشی قریب الوقوع آن را رد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری المعلومة، دفتر نخست وزیری عراق با صدور بیانیه ای بر استفاده مناسب از سد موصل بعنوان انبار آب استراتژیک و همچنین استفاده از آن برای افزایش تولید برق تاکید کرد.

این بیانیه افزود: این اقدام یکی از اقدامات پیشگیرانه مداوم جهت جلوگیری از تخریب سد است که از زمان ساخت آن در سال 1986 به ویژه پس از خسارت وارد آمده به آن بر اثر حمله داعش که منجر به ازبین رفتن تجهیزات ،کادر آموزش دیده آن وتوقف کار حفاظت از آن شد صورت می گیرد.

بر اساس این بیانیه گزارش های مهندسی حاکی است که اقدامات مهمی برای آغاز عملیات راه اندازی وحفاظت از سد به ویژه تامین امنیت کامل آن توسط نیروهای امنیتی جهت تداوم کار طبیعی آن ،نیاز است.

این بیانیه افزود: دولت عراق شبانه روز در حال مشاوره با مهندسان عراقی وبین المللی برای اجرای طرح ترمیم سد موصل است ومناقصه هایی تهیه وبه شرکت مهندسی جهانی ارجاع داده تا با استفاده از وام بانک جهانی این عملیات را طی چند روز آینده آغاز کند.

درپی انتشار گزارش هایی مبنی بر اینکه سد موصل در 50 کیلومتری شمال این شهر در معرض تخریب قرار دارد، مسئول کمیته عمران در استانداری موصل در اربیل عراق گفت: این خبر صحت ندارد و اوضاع این سد تحت کنترل کامل مهندسین است.

عبدالرحمن الوکاع در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: درپی انتشار این خبر هیاتی از اعضای شورای اداری استان موصل از این سد بازدید کرده و مهندسین و کارشناسان کنترل اوضاع این سد را در دست دارند و تخریب و ویرانی این سد عاری از صحت می باشد.

مسئول کمیته عمران شورای اداری استانداری موصل اظهار داشت: انتشار اخباری مبنی بر تخریب سد موصل با اهداف مغرضانه و تخریب روحیه مردم بوده و صحت ندارد و ما همه را از نبود مشکل در سد مطمئن می سازیم.

وی تاکید کرد متخصصین به طور معمول دیواره سد را کنترل کرده و مانع از هرگونه تخریب آن می شوند.

طی هفته گذشته برخی مقام های آمریکایی درگزارش هایی مدعی شدند که سد موصل در معرض ویرانی قرار دارد و هزاران عراقی ساکن شهرهای پایین دست سد را تهدید می کند که مقام های عراقی نیز روز شنبه در بغداد این گزارش ها را نوعی جنگ روانی و وحشت افکنی در میان مردم عراق توصیف کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس