کد خبر 541588
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶

به دنبال انتشار اخباری درباره احتمال موافقت رژیم صهیونیستی با ساخت بندر در نوار غزه،دولت مصر مخالفت شدید خود را با این اقدام اعلام کرد.

به گزارش مشرق، چند روز قبل ژنرال «یوواف مردخای» هماهنگ‌کننده فعالیت‌های کابینه رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «ایلاف» گفت، اسرائیل هیچ صحبتی با ترکیه درباره ساخت بندر در نوار غزه نداشته و اگر چنین گفت‌وگویی در آینده صورت بگیرد، از طریق تشکیلات خودگردان خواهد بود.

به دنبال این اظهارنظر بود که پایگاه خبری «تایمز اسرائیل» نوشت، با توجه به رویکرد مثبت میان وزرای اسرائیلی و نیز اعضا ارشد ارتش اسرائیل درباره ایده تاسیس بندر در نوار غزه، این اظهارنظر «مردخای» تعجب‌آور است. بنابراین احتمال دارد هدف این اظهارنظر، مصر باشد. 

«تایمز اسرائیل» سپس خبر داد حتی بعد از اینکه مصر خواستار شفاف‌سازی اسرائیل درباره خبر مذاکرات این رژیم با ترکیه درباره تاسیس بندر برای نوار غزه در جزیره‌ای مصنوعی یا در قبرس شد، مقامات اسرائیلی همچنان به حمایت از تاسیس بندر سخن می‌گویند.

در این گزارش آمده، پنهان نیست که دولت مصر به شدت با تاسیس بندر برای خدمت به غزه و حماس مخالف است. به علاوه، مصر مخالف لغو حصر غزه در جنگ تابستان 2014 بود. قاهره همچنین همواره با بازگشایی گذرگاه رفح میان نوار غزه و صحرای سینا مخالفت کرده است.

بر اساس این گزارش، درخواست‌ مصر صریح و روشن است. مقامات مصری می‌گویند گذرگاه رفح زمانی باز می‌شود که کنترل آن در دست تشکیلات خودگردان باشد. آنها همین عقیده را درباره تاسیس بندر در غزه نیز دارند و می‌گویند زمانی از این ایده حمایت می‌کنند که تشکیلات خودگردان بر عبور کالا به غزه نظارت داشته باشد.

«تایمز اسرائیل» نوشت، مصر درباره موضوع تاسیس بندر غزه در یک جزیره مصنوعی یا در قبرس با تشکیلات خودگردان گفت‌وگو کرده است. ظاهرا تشکیلات خودگردان نیز با این ایده مخالف است. به دنبال همین گفت‌وگوها بود که قاهره مخالفت خود را با تاسیس بندری که تحت کنترل حماس باشد، به رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، «مردخای» اخیرا با فرماندهان نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان دیدار کرده و احتمالا مسئله تاسیس بندر نیز در این دیدار مطرح شده است. با این حال، «اعظم الاحمد» یکی از رهبران جنبش فتح اعلام کرد تشکیلات خودگردان با تاسیس بندر مخالف است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس