کد خبر 541476
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳

شیوع چند شبی است که میهمان خانه ایرانی هاست و می توان آن را اولین قدم جدی در فرهنگ سازی پدافند غیر عامل دانست.

به گزارش مشرق، ضرورت آشنایی با شیوه های جدید تهاجم که در بسترهایی خارج از عرف معمول نظامی و تسلیحاتی تعریف می‌شوند سازمان پدافند غیر عامل را بر آن داشت که با همکاری مرکز نمایش سیمای رسانه ملی سریالی را به عنوان "شیوع" تولید کرده و به روی آنتن ببرد.

داستان سریال شیوع که بر مدار فعالیت های قرارگاه پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل (شفا) می گردد، سیر ورود ویروسی را از طریق یک بیمار غیر ایرانی به داخل کشور و قصد و نیت اجانب برای ورود این ویروس به منظور آلوده کردن جامعه ایرانی به تصویر می کشد. 

در این داستان خانم دکتر جوانی که همسفر مسافران یک اتوبوس  شده، بعد از خلاصی از یک اقدام تروریستی متوجه حضور بیماری در میان مسافران می شود که به یک بیماری غیرمتعارف دچار شده است. پدر خانم دکتر که خود معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور است پس از دریافت اطلاعات این بیمار که حالا دیگر فوت شده به تحقیق و بررسی درباره آن می پردازد و متوجه می شود که این بیماری فوق العاده خطرناک بوده و احتمالاً در پس این ماجرا قصد و نیت یک حمله بیولوژیک به کشور وجود دارد.

در سیر این شریال گرچه ماموران نیروی انتظامی موفق به دستگیری قاچاقچی خطرناکی می شوند که اتوبوس را مورد حمله قرار داده بود. اما خطر اصلی بر مدار یک توطئه بیولوژیک می گردد. حال اینکه ادامه داستان چه خواهد شد در ادامه سریال مشخص خواهد شد که دعوت می کنیم شما مخاطبان عزیز هر شب حدود ساعت 22:15 از شبکه یک این سریال را دنبال کنید.

اما اهمیت اقدامات فرهنگی حوزه پدافند غیر عامل  از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

 تعریف درست از تهدید

شاید زمانی اگر صحبت از تهاجم به میان می آمد ما صرفاً حمله نظامی را در ذهن مجسم می کردیم. اما دیگر تهدیدات صرفاً بر مدار تجاوز نظامی نگشته و عوامل نوینی که قالباً هم پایه ای فناورانه دارند نقش تهدیدات جدید را در ادبیات سیاسی_راهبردی دنیا امروز بازی می کنند.

همچنانی که مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا در دیدار دریابان شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و مسؤلان دبیرخانه این شورا عنوان کردند، دیگر امروز مقوله امنیت از یک موضوع نظامی و امنیتی صرف خارج شده و دارای ابعاد اقتصادی، معیشتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، روانی و غیره است. اینجاست که نقش نهاد هایی مانند سازمان پدافند غیر عامل بسیار مهم می نماید و در برخی موارد حتی اهمیتی بیش از دیگر بخش های نیروهای مسلح که وظیفه دفاع عامل را بر عهده دارند، به خود اختصاص می دهد.

در این رابطه سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل هم با اشاره به این بخش از سخنان رهبر انقلاب به تغییر ماهیت تهدیدات اشاره کرد. وی که در همایش پدافند غیر عامل در دانشگاه عالی دفاع ملی سخن می گفت، در این باره افزود: ما برای تامین امنیت ملی نیازمند تعریف منسجمی از ماهیت و کیفیت تهدیدات که هم در بعد تکنولوژیک و هم بازیگران جدید آن خود را نشان می دهد هستیم.


اهمیت فرهنگ سازی در پدافند غیر عامل

اینجاست که نقش فرهنگ سازی در زمینه دفاع غیر عامل اهمیت خود را به خوبی نشان می دهد. نقش مردم در حوزه پدافند غیر عامل را میتوان از متن حکم فرماندهی معظم کل قوا در انتصاب رئیس سازمان پدافند غیر عامل دریافت. ایشان در ذیل این حکم بر اهمیت اقدامات لازم در عرصه پدافند غیر عامل با کاری بسیجی تاکید کردند. 

کار بسیجی که در واقع کاری جمعی،مردمی و مخلصانه به حساب می آید، جز با فرهنگ سازی مؤثر امکان پذیر نیست و قطعاً در این میدان صدا و سیما نقشی اساسی را بازی می کند.

اگرچه تا پیش از این اقدامات فرهنگی در مقوله پدافند غیر عامل چندان چشم گیر نبوده اما می توان سریال شیوع را شروعی بسیار ارزشمند در این زمینه دانست که امید است با نقش آفرینی هرچه بهتر نهادهای فرهنگی از جمله صداوسیما، شاهد افزایش کمی و کیفی محصولات فرهنگی در این حوزه باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نيكتا ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    مجموعه داستانى خوبى است و شروع كننده ى اطلاع رسانى درباره ى موضوع جديد بيو تروريسم.
  • سعید ج ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    داداش دوش دارم این شریال رو نگاه کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس