پروژه طراحي و ساخت ماهواره دانشگاه صنعتي اميركبير(Autsat) با توانايي سنجش از دور و ذخيره و ارسال اطلاعات مخابراتي از خردادماه 86 در قالب يك طرح چند رشته‌يي با مشاركت چهار دانشكده دانشگاه صنعتي اميركبير در حال انجام است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ایسنا، اين ماهواره كه حدود 80 كيلوگرم وزن دارد قرار است در ارتفاع 661 كيلومتري و با زاويه‌ 98 درجه در مدار قرار بگيرد و با بهره‌گيري از چهار دوربين تعبيه شده در آن به رصد پوشش گياهي نواحي مختلف ايران و نيز ذخيره و ارسال اطلاعات به عنوان دو ماموريت اصلي آن محسوب مي‌شود.

در اين پروژه 65 نفر از محققان دانشگاهي شامل 15 نفر از اساتيد دانشكده‌هاي مختلف و 50 نفر از دانشجويان دكتري، كارشناسي ارشد و دانش آموختگان دانشگاه همكاري دارند.

به گفته مسولان دانشگاه صنعتي اميركبير، ايستگاه زميني ماهواره «آت ست» نيز ساخته شده و اكنون در محوطه دانشگاه نصب مي‌باشد كه اميد مي‌رود در سال جاري به بهره‌برداري برسد.

دكتر عليرضا رهايي، رييس دانشگاه صنعتي اميركبير  اظهار كرد: پس از رونمايي مدل مهندسي ماهواره «آت ست» در مراسم روز فناوري فضايي (بهمن ماه سال گذشته) در حال حاضر در مسير برنامه‌ريزي پرتاب هستيم چرا كه اهميت تمهيدات، تجهيزات و برنامه‌ريزي جهت پرتاب ماهواره، كمتر از مراحل طراحي و ساخت نيست. البته با توجه به اين كه اين ماهواره نسبت به ماهواره‌هايي كه در حال حاضر پرتاب شده‌اند، وزن و نقطه مداري بالاتري دارد با تجهيزات فعلي قابل پرتاب نيست و پرتاب ماهواره دانشگاه صنعتي اميركبير نيازمند تجهيزات پيشرفته ‌تري است كه در صورت فراهم شدن تجهيزات، پرتاب ماهواره تا دهه فجر امسال انجام خواهد شد.

به گفته وي براي پرتاب اين ماهواره نيازمند نسل جديدي از عوامل پرتاب هستيم كه با تجهيزات فعلي در حال استفاده تفاوت دارد كه مراحل ساخت اين تجهيزات در حال پيگيري است.

دكتر سيد مصطفي صفوي، مدير پروژه ماهواره «AUTSAT» دانشگاه صنعتي اميركبير گفت: پس از رونمايي مدل مهندسي، تيم پروژه ماهواره «آت ست» در دانشگاه، فعاليت خود را براي ساخت مدل پروازي آغاز كرده كه اميدواريم طي يك سال آينده تمام مراحل ساخت و انجام تست‌هاي سازگاري با ماهواره بر انجام و ماهواره به فضا پرتاب شود.

وي با بيان اين كه ارتفاع مداري ماهواره «آت ست» بالاتر از ماهواره مرحله «رصد يك» و «اميد» است، تصريح كرد: در حال مذاكره با پرتاب كننده داخلي هستيم كه هر زمان كه آن‌ها آماده پرتاب ماهواره به ارتفاع 661 كيلومتر باشند، دانشگاه صنعتي اميركبير آمادگي‌هاي لازم كسب خواهد كرد.

به گفته صفوي از آنجايي كه مدار ماهواره دايروي است، نقطه اوج و حضيض آن يكسان است.

وي با بيان اين كه زاويه پرتاب ماهواره آت ست 98 درجه است، خاطر نشان كرد: اين در حالي است كه زاويه پرتاب ماهواره «رصد يك» 55 درجه است كه در صورت كسب توانمندي در اين حوزه به راحتي مي‌توان ماهواره را پرتاب كرد.

صفوي در خصوص ماموريت ماهواره «آت ست» دانشگاه صنعتي امير كبير اضافه كرد: ارسال و دريافت اطلاعات و عكس برداري از ماموريت‌هاي مهم ماهواره است كه به نوعي سنجش از دور خواهد بود.

به گفته صفوي، دانشكده‌هاي هوافضا، مهندسي برق، مهندسي كامپيوتر و مكانيك چهار دانشكده فعال در ساخت ماهواره آت ست هستند. علاوه بر اينها از تخصص‌هاي دانشكده‌هاي نساجي، مهندسي صنايع و مواد نيز استفاده شده است.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اميركبير تصريح كرد: به دليل اين كه ماهواره «آت ست» سه تا پنج سال در فضا خواهد ماند، از سلول‌هاي خورشيدي در آن استفاده مي‌شود و در حالتي كه نور خورشيد نباشد از باتري استفاده مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس