کد خبر 539481
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه دولت یازدهم فقط برای نظام زحمت داشته است، گفت: حتی اگر دولت باغیرتی بیاید و بخواهد صنایع هسته‌ای و نظامی را حفظ کند، باز هم به خاطر تعهدات این آقایان، تحریم‌ها و قطعنامه‌ها برگردانده خواهد شد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه) طی سخنانی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، اظهار داشت: آقای کواکبیان یک سال است که می‌گوید فقط می‌خواهم با آقای نبویان در باره برجام مناظره کنم، اما بنده امیدوارم روزی بتوانم با آقای ظریف یا عراقچی در این باره صحبت کنم.

وی افزود: یک نفر که برجام را خوانده، بیاید از این شاهکار دولت دفاع علمی کند. بنده اهل جنجال نیستم و اینجا هم دانشگاه است و ما باید صحبت‌هایمان را براساس مستندات و مطالبی که در برجام آمده مطرح کنیم.

نبویان ادامه داد: عده‌ای می گویند قرار است تحریم‌ها را بردارند، سؤال اینجاست در کدامیک از بندهای برجام آمده تحریم‌ها برداشته می‌شود؟ اینگونه بحث کردن درباره سند مهمی مانند برجام درست نیست و البته در شأن ما هم نیست، ما باید به صورت علمی برجام را مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم.

این کاندیدای ائتلاف اصولگرایان از تهران در ادامه خاطرنشان کرد: دو نوع سیاست خارجی وجود دارد، یکی دیپلماسی قرآنی و دینی است و دیگری دیپلماسی غربگرا و سکولار. می‌گویند سیاست خارجی جای ارزشهای دینی نیست، عقلانیت و تدبیر در سیاست خارجی لازم است، این دولت متأسفانه دیپلماسی غربی را انتخاب کرد و ارزش های دینی را در دیپلماسی خارجی کنار گذاشت که خروجی آن هم برجام شد.

نبویان برجام را خروجی دیپلماسی دولت یازدهم عنوان کرد و اظهار داشت: کسانی که از دولت یازدهم دفاع می‌کنند، بگویند آیا تاکنون یکبار متن برجام را مطالعه کرده‌اند؟ توافق وین 6 جزء دارد که یکی متن برجام است با 5 پیوست. می‌گویند مذاکرات هسته‌ای نوعی معامله است، ما قبول می‌کنیم یکسری محدودیت‌ها برای صنعت هسته‌ای‌مان بپذیریم و آنها هم یک سری تحریم ها را بردارند.

وی اضافه کرد: به ما می گویند آب کم است و کمتر آب مصرف کنیم، سؤال اینجاست اگر آب کم باشد، آیا برق هم نخواهیم داشت؟ در حال حاضر فقط یک هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور داریم و مابقی برق تولیدی با آب است. طبق مصوبه مجلس، ایران 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز دارد، برای تولید برق هسته‌ای نیازمند حداقل 10 مرکز هسته‌ای دیگر مانند نطنز هستیم. همین الان بین 800 هزار تا یک میلیون نفر بیمار داریم که نیازمند داروهای مرتبط با صنعت هسته‌ای هستند ولی متأسفانه ما در صنعت هسته‌ای محدودیت‌هایی را پذیرفتیم که جبران‌ناپذیر است.

این کاندیدای ائتلاف اصولگرایان در حوزه انتخابیه تهران همچنین با بیان اینکه طبق گفته آقای روحانی در کتابی که نوشته، غنی‌سازی تا 20 درصد صلح‌آمیز است و کسی حق ندارد دخالت کند، گفت: هر بار که آقایان ظریف و عراقچی برای مذاکره با 1+5 رفتند متأسفانه عقب‌نشینی کردند و این از نتایج دیپلماسی غربگراست. در مذاکرات لوزان گفتند تنها مرکز غنی‌سازی، نطنز خواهد بود آن هم برای 15 سال. این موضوع جزو خطوط قرمز رهبر انقلاب بود، اما متأسفانه خطوط قرمزی را بنده سراغ ندارم که آقایان زیر پایشان نگذاشته باشند. آمریکا در برجام به ایران تحمیل کرده که فردو را ببندیم. در ژنو آمریکایی‌ها گفتند همین مقدار سانتریفیوژ که دارید برای شما کافی است. آمریکا در ژنو از ایران تعهد گرفته که حق ندارد حتی یک سانتریفیوژ بیتشر نصب کند.

نبویان خاطرنشان کرد: آنان به ما گفتند 19 هزار سانتریفیوژ زیاد است و باید 5060 سانتریفیوژ در ایران باقی بماند.

وی با انتقاد از فتح‌الفتوح خواندن مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: واقعاً جای تعجب دارد اینگونه درباره مذاکرات وین صحبت می‌کنند، 10بار از آقای سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما درخواست کردیم که اجازه دهند حداقل متن برجام را برای مردم بخوانیم و به آنها گفتیم که برجام تهدید جدی برای ایرانیان است، اما گویا گفته‌اند نبویان خط قرمز صدا و سیماست و می گویند اگر نبویان به صدا و سیما بیاید، بودجه سازمان قطع خواهد شد.

نبویان خاطرنشان کرد: بودجه کل کشور فقط در دست دولت است، بودجه از فروش نفت و اخذ مالیات یا فروش اوراق مشارکت تأمین می‌شود و راه دیگری برای تأمین بودجه وجود ندارد که همه این موارد هم در دست آمریکایی‌هاست.

نماینده تهران در مجلس در ادامه سخنانش با بیان اینکه آمریکایی‌ها از ایران تعهد گرفتند زیرساخت‌های بقیه سانتریفیوژها را هم جمع کند و حتی جای انبار کردن این زیرساخت‌ها را هم آنها مشخص کردند، تصریح کرد: آیا حقارتی بالاتر از این هم می‌تواند وجود داشته باشد؟ ما دارای غنی‌سازی 5 درصد و 20 درصد بودیم، اما در ژنو گفتند بالای 5 درصد غنی‌سازی ممنوع است و آقای ظریف هم پذیرفته است، اما در لوزان این میزان 5 درصد را هم کاهش دادند و گفته‌اند 3.67 درصد تا 15 سال می‌توانید غنی‌سازی داشته باشید. آقایان در وین این تعهد را هم امضا کردند؛ این موضوعات واقعاً جای تأسف دارد.

کاندیدای ائتلاف اصولگرایان در ادامه سخنانش با بیان اینکه تأسیسات هسته‌ای فردو 40 متر زیرزمین است و کسی نمی‌تواند آن را نابود کند، گفت: آمریکا در برجام به ایران دستور داده که درب فردو را تخته کنند و ایران هم تخته کرده است، فردو مرکز غنی‌سازی بود، غنی‌سازی 20 درصد و 5 درصد در فردو انجام می‌شد، اما در ژنو گفته‌اند که بالاتر از 5 درصد ممنوع است و درنهایت میزان غنی‌سازی مجاز در ایران را به 3.67 درصد کاهش دادند. آقایان در مذاکرات لوزان پله پله عقب آمدند.

نبویان بر همین اساس به جلسه‌ای که در کمیسیون ویژه با عراقچی و ظریف داشتند اشاره کرد و گفت: در آن جلسه به آقای عراقچی گفتم اگر اینها مال پدرت بود اینگونه می‌پذیرفتی که از دست بدهی؟! این فناوری هسته‌ای دستاورد ملت ایران است، به چه دلیلی تعهد داده‌اید که این همه عقب‌نشینی کنیم؟ در ژنو گفتند غنی‌سازی وجود داشته باشد، اما با 5 درصد، ولی در لوزان گفتند اصلاً حق غنی‌سازی در فردو را ندارید و آقایان هم قبول کردند.

نبویان ادامه داد: علاوه بر اینکه در فردو حق غنی‌سازی نداریم، حتی حق نداریم دانش غنی‌سازی را در آنجا ادامه دهیم. از آقایان سؤال کردم چرا این را پذیرفتید، ولی پاسخی نداشتند.

کاندیدای ائتلاف اصولگرایان همچنین یادآور شد: بازرسان آژانس جاسوس هستند و دسترسی به اماکن هسته‌ای و نظامی ما را طبق برجام دارند. باید بگویم اگر اندک مشکلی برای ملت ایران پیش آید، دولت آقای روحانی و شخص ایشان در برابر ملت  مسئول هستند، چون ملت و رهبر معظم انقلاب، همه این مضووعات را پیش از این هشدار داده‌اند اما علی‌رغم همه این موارد، دولت آقای روحانی تعهد داده که بیایند و همه اماکن نظامی و هسته‌ای ما را بگردند. تعهد داده‌ایم 24 ساعته برای 15 سال یا بیشتر می‌توانند بیایند و جستجو کنند.

وی با بیان اینکه کسی که برجام را نوشته آن را دقیق نگارش کرده است، گفت: وقتی گفته شده 15 سال یا بیشتر می توانند مراکز هسته‌ای و نظامی ما را زیر و رو کنند، باید پرسید این بیشتر یعنی چند سال؟ 10 سال؟ 15 سال؟ یا 100 سال؟

وی اضافه کرد: آقایان 6 نوع نظارت را تعهد دادند، قرار نیست هیچ کشوری این نظارت‌ها را بپذیرد و این نظارت ها تنها مختص جمهوری اسلامی ایران است.

نبویان تأکید کرد: آقای روحانی در کتابش می‌گوید با آقای البرادعی مدتها دعوا داشتیم و آنها مصر بودند در آستانه نوروز به ایران بیایند و ایران را بگردند. مدام می گویند جمهوری اسلامی ایران درباره صنعت هسته‌ای خود باید شفاف‌سازی کند، در حالی که ما در برجام تعهد داده ایم وجب به وجب ایران را برگردند. یکبار آقایان صالحی و ظریف بیایند و صادقانه بگویند چه کسی این برجام را نوشته است؟ متأسفانه تعهد دادند که عربستان و قطر هم بر ایران نظارت کنند، این موضوع دیگر واقعاًٌ جای درد است.

نماینده تهران در مجلس همچنین گفت: ما تاکنون تحریم بودیم و کالاها را ارزانتر یا گرانتر از کشورهای مختلف وارد می‌کردیم، ولی الان آمریکا از ظریف تعهد گرفته به غیر از شیوه‌ای که آنان به ما می‌گویند، حق خرید کالایی را نداریم، این دیگر چه تعهدی است که ما داده‌ایم؟ ما که داشتیم زندگی مان را می‌کردیم؛ در این تعهد مقرر شده زیر نظر کمیسیون مشترک، کارگروه خریدی تشکیل شود و ما باید از آن کمیسیون مشترک اجازه بگیریم و آنجا تصویب کند، سپس تقاضای خریدمان را به شورای امنیت ملی سازمان ملل بدهیم تا آنها تأیید کنند.

کاندیدای ائتلاف اصولگرایان از حوزه انتخابیه تهران اضافه کرد: آقای ظریف می گفت در متن برجام، تحریم ها لغو میشود و تعلیق مطلقا وجود ندارد، ولی ما در چهار بخش برجام کلمه تعلیق را به آقای ظریف نشان دادیم و او به ما گفت که اصلاً آنها را ندیده است، وقتی اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده حتی یکبار با دقت این متن را ندیدند، دیگر چه انتظاری می‌توان داشت؟ یک نفر لااقل متن برجام را با دقت بخواند.

وی با بیان اینکه تحریم ها چهار دسته هستند، گفت: تحریم ها مربوط به تحریم‌های حمایت از تروریسم، حقوق بشر، موشکی و هسته‌ای می شود که از این چهار مورد تنها قرار است تحریم های هسته‌ای لغو شود یعنی در واقع سه چهارم تحریم ها باقی می ماند. تحریم های هسته‌ای هم چهار دسته هستند. گفته شده تحریم‌های کنگره آمریکا را نه لغو می‌کنند و نه تعلیق بلکه توقف پیدا می‌کند و از حدود 18 دستور رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحریم ها نیز تنها در چهار مورد تجدیدنظر می‌شود و مابقی دست‌نخورده باقی می ماند. قطعنامه‌ها نیز مشروط به یک شرط برداشته شده‌اند. اینکه اگر حتی یک کشور اعتراض کند ایران به تعهداتش عمل نکرده، همه آنها برمی‌گردند، یعنی حتی اگر ایران هم اعتراض کند، قطعنامه‌ها مجددا بازمی‌گردند، این چه نوع دیپلماسی قوی است که دولت یازدهم دارد.

نبویان با تأکید بر اینکه برخی آقایان قهرمان عقب‌نشینی هستند، گفت: باید به دشمن بدبین بود، چون رهبر انقلاب هم روی این موضوع تأکید کردند. آقای احمدی نژاد کارهای خیلی خوبی انجام داد هر چند بنده به او منتقد هستم اما می‌گویند احمدی نژاد باعث شد قطعنامه‌ها علیه ایران صادر شود، این یکی از دروغ‌های بیّن و آشکار است.

نبویان با بیان اینکه تمام قطعنامه‌ها علیه ایران زیر سر آقای روحانی است، گفت: اولین قطعنامه علیه ایران در انتهای سال 4 صادر شد، آقای روحانی مهر سال 82 دبیر شورای عالی امنیت ملی شد و مرداد 84 رفت و پس از او آقای لاریجانی آمد و مهر 86 رفت.

وی اضافه کرد: در تمام این قطعنامه‌ها که از سال 84 به بعد تا سال 89 علیه ایران صادر شد، گفته شده چون ایران وعده داده صنعت هسته‌ای خود را تعلیق کند، اما آنرا نقض کرده، این قطعنامه‌ها صادر شده است. خود آقای روحانی در کتابش می‌گوید که «من گفتم تعلیق کنید و بعد خودم تعلیق را شکستم».

نماینده تهران در مجلس تأکید کرد: حتی اگر دولت باغیرتی بیاید و بخواهد صنایع هسته‌ای و نظامی ما را حفظ کند، باز هم به خاطر تعهدات 15 و 20 ساله این آقایان، تحریم‌ها و قطعنامه‌ها برمی‌گردند، دولت یازدهم فقط زحمت برای نظام ما داشته است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان گفت: بی‌شناسنامه خواندن منتقدان آیا توهین نیست؟ یک نفر مردانه بیاید و از برجام به صورت علمی دفاع کند. سیاست دولت یازدهم آیا موجب افزایش تعداد بیکاران شده یا کاهش آنها؟ تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم ما بر جیبوتی تسلط داشتیم اما در پسابرجام قرار است جیبوتی بر ما نظارت کند. قرار بود عزت به پاسپورت ایرانی بازگردد اما چه شد. عربستان سعودی پس از فاجعه منا و کشته شدن بیش از 500 حاجی ایرانی حتی حاضر نمی‌شد به وزیر بهداشت ما ویزا بدهد، آیا عزت پاسپورت ایرانی افزایش یافته است؟

نبویان همچنین تأکید کرد: برجام را در کشور باید به اسم دو نفر بنویسند، آقای روحانی و آقای لاریجانی، گفته می‌شود که چرا مجلس اصولگرای نهم برجام را تأیید کرده است، باید گفت وقتی رئیس فراکسیون به اصطلاح اصولگرایان رهروان ولایت در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد، آیا باز هم می توان گفت مجلس نهم اصولگراست؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: رآکتوری که می‌توانست مایه غرور ملی ما باشد، آقایان در آن بتن ریختند و طوری بتن‌ریزی کردند که دیگر به درد هیچ کاری نمی‌خورد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس