کد خبر 538414
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶

یک نشریه آلمانی در مطلبی به بررسی تهدیدات و شانس‌های ماندن و یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بعد از توافق بروکسل پرداخت.

به گزارش مشرق، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی نوشت: همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در 23 ژوئن (سوم تیر) برگزار می شود. خطر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا چه اندازه است؟ چه تهدیدهایی در انتظار این کشور و قاره سبز است.

نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که در 23 ژوئن همه پرسی درباره ماندن یا رفتن انگلیس از اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد. البته پارلمان انگلیس باید درباره این تاریخ رای گیری کند.

پیش از این اعلام، "دیوید کامرون"، نخست وزیر انگلیس در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل در سایه توافقی امتیازات ویژه ای را برای کشور خود دریافت کرد. وی امیدوار است با این امتیازات ویژه بتواند از مخالفان اتحادیه اروپا در کشورش دلجویی کند.

"دیوید کامرون" روز گذشته اعلام کرد که در ازای تشکر برای توافقی که با اتحادیه اروپا صورت گرفته است ما می توانیم درباره خروج از اتحادیه اروپا انصراف دهیم. وی به انتخاب کنندگان انگلیسی توصیه می کند که در همه پرسی به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نه بگویند.

اما حتی برخی از صمیمی ترین نزدیکان کامرون هم شرایط را به گونه ای دیگر می بینند. بعد از جلسه هیات دولت در روز شنبه، پنج وزیر کابینه دولت انگلیس از جمله وزیر دادگستری این کشور اعلام کردند که خواهان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند. کامرون وزرای خود را آزاد گذاشته است که در این راستا در هر جبهه ای که می خواهند قرار گیرند.

در این میان همچنان موضع "بوریس جانسون" شهردار با نفوذ لندن نامشخص باقی مانده است. درباره وی شایع شده است که خواهان جانشینی دیوید کامرون است.

رسانه های انگلیسی درباره توافق با اروپا چه می گویند؟

رسانه های انگلیسی روز شنبه بیشتر با شک و تردید به توافق کامرون با رهبرن اروپایی بر سر اصلاحات مد نظر لندن واکنش نشان دادند.

روزنامه "دیلی اکسپرس" انگلیس در وب سایت خود از تیتر جازدن کامرون استفاده کرد. روزنامه دیلی میل نیز این پرسش را مطرح کرد که آیا تو این را یک توافق می نامی دیوید؟ روزنامه تایمز نیز این توافق را دستاوردی کوچک که کامرون با خود به خانه برد نامید.

رابرت مرداک صاحب غول های رسانه ای در غرب نیز به وزیر دادگستری انگلیس برای موضع رد خود به اتحادیه اروپا تبریک گفت. حامیان اتحادیه اروپا در انگلیس نگرانند که رسانه های تحت ماکلیت مرداک حالا یک کمپین خروج انگلیس از این اتحادیه را به راه بیندازند.

نظر سنجی ها چه می‌گویند؟

انتخاب کنندگان انگلیسی درباره خروج انگلیس از این اتحادیه نظرات متفاوت و مختلفی دارند. نتایج یک نظر سنجی موسسه تحقیقاتی "سورویشن" لندن از ماه ژاویه نشان می دهد که 47 درصد انگلیسی ها خواستار باقی ماندن کشورشان در انگلیس و 53 درصد خواستار خروج از این اتحادیه هستند.

بعد از توافق بروکسل بر اساس اطلاعات موسسه تحقیقاتی Ladbrokers ظاهرا وزنه ها به نفع حمایت کنندگان از اتحادیه اروپا جابجا شده است. بر این اساس حالا یک شانس 69 درصدی وجود دارد که انگلیس در اتحادیه اروپا باقی بماند.

بر اساس نظر سنجی اخیر روزنامه "دیلی مایل"، طرفداران اتحادیه اروپا حالا 15 درصد جلوتر از مخالفان هستند.

کارشناسان بر این باورند که بسیاری از انگلیسی ها از نظر عاطفی خواهان ترک اتحادیه اروپا هستند. اما به دلایل اقتصادی بسیاری از مشکوکان به این اتحادیه به باقی ماندن در آن رای می دهند.

در هر صورت در اسکاتلند شرایط کاملا آشکار است. بر اساس نظر سنجی ها اکثریت قریب به اتفاق مردم این منطقه خواستار باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند. اما افراد مشکوک به اروپا در انگلیس با حدود 53 میلیون نفر اکثریت را دارا هستند.

در صورت خروج چه خطراتی انگلیس را تهدید می کند؟

اقتصاد ملی انگلیس به صورت تنگاتنگی به اقتصاد شرکای اروپایی خود گره خورده است. در صورت خروج انگلیس از این اتحادیه هزینه صادرات و واردات افزایش می یابد. در ضمن انگلیس حق اظهار نظر و مشارکت در بروکسل را بخصوص در مسائل مهمی مانند مقررات مالی از دست می دهد.

کامرون بعد از نشست اخیر اتحادیه اروپا در انگلیس اظهار داشت که ترک کردن اروپا امنیت ملی و اقتصادی ما را به خطر می اندازد.

البته مخالفان اتحادیه اروپا در انگلیس بر این باورند که این کشور بعد از خروج از اروپا می تواند سیاست اجتماعی و اقتصادی خود را دوباره آزادانه شکل دهد. به اعتقاد آن ها بدون دخالت های بروکسل اقتصاد انگلیس رشد بهتری خواهد داشت.

خروج انگلیس چه مفهومی برای اتحادیه اروپا خواهد داشت؟

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همچنین برای شرکای این کشور در اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی خطرناک بوده و تجارت و معامله با انگلیس را پیچیده تر می کند.

انجمن فدرال صنعت آلمان روز سه شنبه اعلام کرد که توافق بروکسل نگرانی های اقتصاد آلمان درباره جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و فروپاشی این اتحادیه را به شدت کاهش داد.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همچنین در زمینه سیاست خارجی نیز خطراتی به همراه دارد. بدون اقدامات مشترک اروپاییان در چارچوب اتحادیه اروپا، حل بحران های مختلف جهانی از جمله مسئله سوریه و اوکراین سخت تر می شود. برنده چنین شرایطی روسیه خواهد بود که در هر صورت علاقه زیادی به جدایی اتحادیه اروپا دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس