افزایش ضریب جینی به رقم 399/ 0 در سال 93 بالاترین رکورد شکاف طبقاتی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود و میانگین ضریب جینی در دولت دهم 383/ 0 بود که در 2 سال اخیر و با روی کار آمدن دولت روحانی به 397/ 0 افزایش یافته است.

گروه اقتصادی مشرق- بانک مرکزی در گزارش جدید خود نوشته است: در سال 1393 ، علي رغم كاهش نرخ تورم و افزايش ارزش واقعي دستمزدها، ضريب جيني افزايش يافت و از رقم 395/ 0 به 399/ 0 رسيد .

مقایسه میزان افزايش ضريب جینی در سال 1393 با سال 1392 نشان دهنده افزايش كمتر ضريب در سال 1393 است.

كاهش رشد قيمت ها در افزايش محدود ضريب جيني موثر بوده است.

در اين سال سهم دو دهك آخر (پولدارترین‌ها) از كل درآمد خانوار به 47.3 درصد رسید که در مقایسه با رقم 46.9 درصدی سال قبل، نشان‌دهنده 4/ 0 درصد افزایش است.

بانک مرکزی: در دولت یازدهم فقرا فقیرتر و پولدارها پولدارتر شدند

بر اساس گزارش بانک مرکزی، مقایسه سهم 40 درصد خانوارهای پایین و متوسط نشان مي‌دهد در سال 1393  خانوارهاي پايين درآمدي با كاهش سهم بيشتري در مقايسه با 40 درصد خانوارهاي متوسط درآمدي روبه رو بوده اند.

نسبت هزينه دهک آخر (پولدارترین) به دهک اول (کم‌درآمدترین) به 14.3 برابر رسید که در مقایسه با نسبت به 13.8 برابری سال 92 نشان‌دهنده افزایش نابرابری است.


* ضریب جینی

ضریب جینی از شاخص های مهم اندازه گیری نابرابری توزیع درآمد است. اندازه این شاخص بین صفر (معرف جامعه‌ای با برابری کامل توزیع درآمد) و یک (نمایانگر عدم برابری توزیع درآمد در جامعه) تغییر می‌کند.

ضریب جینی شاخصی اقتصادی برای محاسبه توزیع ثروت در میان مردم است. بالا بودن این ضریب در یک کشور به عنوان شاخصی از بالا بودن اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی در این کشور در نظر گرفته می‌شود.

بانک مرکزی: در دولت یازدهم فقرا فقیرتر و پولدارها پولدارتر شدند

* عدم تحقق وعده بانک مرکزی

حدودا یک سال پیش که بانک مرکزی آمار ضریب جینی سال 1392 را اعلام کرد و از افزایش این شاخص خبر داد، در واکنش به برداشت‌های رسانه‌ای درباره افزایش شکاف درآمدی در دولت یازدهم، آن را مربوط به عملکرد دولت قبل دانست و وعده داد که با سیاست‌های کابینه تدبیر و امید، «افزايش ضريب جيني در سال 1393 متوقف و تا حدي تعديل گردد.»

بانک مرکزی: در دولت یازدهم فقرا فقیرتر و پولدارها پولدارتر شدند


اما بر خلاف وعده بانک مرکزی، در سال 1393 نه تنها افزایش ضریب جینی متوقف نشده، بلکه بدتر هم شده و از 395/ 0 در سال 1392 به 399/ 0 در سال 1393 افزایش یافته است.

همچنین در سال گذشته نسبت هزینه دهک آخر (پولدارترین) نسبت به دهک اول (کم‌درآمدترین) به 14.3 برابر رسید که در مقایسه با نسبت 13.8 برابری سال 1392، نشان‌دهنده افزایش نابرابری است.

افزایش ضریب جینی به رقم 399/ 0 در سال 93 بالاترین رکورد شکاف طبقاتی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. میانگین ضریب جینی در دولت دهم 383/ 0 بود که در 2 سال اخیر و با روی کار آمدن دولت روحانی به 397/ 0 افزایش یافته است.

این آمار نشان می‌دهد سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم موجب پولدارتر شدن پولدارها و فقیرتر شدن فقرا شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    اگر غیر از این می شد آنوقت باعث تعجب بودید. چه انتظاری جز این داشتید؟ اگر داشتید باید بگویم که ابله تشریف دارید.
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    ..گفت برنامه اش خصوصی سازی خصوصی سازی و باز هم خصوصی سازی برای همکاری با جنایتکاران "حکومت جهانی" است. اگر نفهمیده اید خفه شوید.
  • مرتضیsk ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    جدی جدی انگار کلید حل مشکلاتی در کار نیست !
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    بادا بادا مبارک بادا......
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    لطفا به بانک مرکزی بگید به جای اینکه ژشت راستگویی بگیره و چیزی رو که مثل روز برای همه روشنه بیان کنه حقایق مهم دیگه رو که از مردم مخفی میکنه بگه و به وظایف قانونی خودش از جمله : مدیریت و کنترل صحیح بانکداری کشور و ملزم کردن بانکها به سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی رهبرمعظم انقلاب عمل کنه
  • ناشناس ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    متاسقانه دولت فعلی از سیاست های دولت هاشمی پیروی میکند که باعث افزایش فاصله طبقاتی و افزایش فقر و بیکاری در جامعه میشود .
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    اینو ملت بزرگی که به رای ندادن از اول میدانستند که برای فقرا و مستضعفین و ملت کاری نخواهد کرد و بدتر فقیر تر خواهد کرد فقط میتانیم بگوییم که خدا پدر و مادر دکتر احمدی نژاد رو بیامرزد
  • ولف ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    دولت تدبیر و امید تمام وعده هایی که به ثروتمندان داده بود عملی کرده.. به فقیر بیچاره ها اصلا کاری نداره که طفلی
  • احمد ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    به خاطر وجود اندیشه لیبرالیستی در درون دولت است.
  • ناشناس آذری ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    این آمارها و اطلاعات چرا توی این دو سال داره بیرون میآد؟؟!! چرا دوره ی احمدی نژاد جون همچین آمارهایی ارائه نمی شد؟!
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    لطفا بجای مقایسه ضریب جینی به یاد شبهای که میخوابیدیم و اجناس فردا صبح سر به فلک گذاشته بود بیافتیم با وجود فروش 4 میلیون بشکه نفت و قیمت 140 دلار باشید نه فروش یک میلیون بشکه با نرخ 40 دلار که 20 دلار هزینه استخراج و بارگیری و تحویل آن هست بیاد 900 میلیارد دلار درآمدی که 700 میلیارد آن صرف واردات کالا شد که با درآمد 55 سال قبل ایران برابری میکرد. به یاد فسادهای هزار میلیاردی که هنوز آثار آن هست و نتواستند آن را دریافت کنند یادتان رفته دولت روحانی پول آن عیدی 80 هزار تومانی را که دولت احمدی نژاد خیر پاش کرد به خزانه برگرداند لطفا منصفانه و با تعقل بیخودی از کسی جانبداری نکنیم و حقایق را درک کنیم به گفته خیلی از بزرگان علم اقتصاد نمیتوان آثار اقتصادی دولت احمدی نژاد را با گذشت سالهای سال جبران نمود سالهای سال
  • ناشناس ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    انشاءالله در انتخابات 7 اسفند ماه و سال 96 انتخاب بهتری داشته باشیم .
  • ناشناس ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در دولت قبل باعث کاهش فاصله طبقاتی شد .
  • ناشناس ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    نتیجه سیاست نئولیبرالی است .
  • ناشناس آذری ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    تویی که با پول بیت المال رفتی آمریکا و معلومه که آقازاده هستی، تربیت خانوادگیتو رو نکن کمی با ادب باش.
  • محمود ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    واقعا نمیدونم چرا جریانات لیبرالی نمیتونن بین مشکلات اقتصادی در غرب به شدت داره بالا میگیره و داره به رکود جهانی تبدیل میشه مشکلات بورس در همین هفته جاری اوضاع نابسامانی داره نشون میده درصد زیادی از تحلیل گران شاخص اقتصادی در غرب دارم زجه میزنن از مشکلات و هر روز دارن تو باطلاق خطرناک تری فرو میرن و هیچ تجویزی ندارن مشکل ریشه کن کنن اگر بخواهد مشکل حل شود منافع جریان و کمپانی خاص مطئمن به خطر می افته مدل معیشتی اقتصاد در غرب فرو ریخته
  • ناشناس ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    من فقط میدونم که پزشکان که وضع مالی بسیار خوبی دارن هر روز دارن پولدارتر میشن مخصوصا با طرح تحول سلامت. مالیات متناسب با درامدشون هم ازشون گرفته نمیشه. یک پزشک عمومی هم مثل یه مهندس فوق لیسانس باید 2 میلیون حقوق ماهانه بگیره.
  • ناشناس ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    نفت 100 دلاری نتیجه غنی سازی 20 درصد و مقاومت در مقابل استکبار بود . و اگر نرخ دلار را 3000 محاسبه کنیم فقط جریمه 18 میلیارد دلاری کرسنت 18 برابر سه هزار میلیارد تومان است .
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    دولت دهم و نهم با اين درآمد نفتي ترازبازرگاني ايران را صفر تحويل داد يعني نسبت صادرات غيرنفتي و واردات را يك كرده بود. و اگر درآمد نفتي را نيز حساب كنيم ما در تير ماه 1392 تراز بازرگاني مثبت داشتيم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس