وزیر کشور تأکید کرد: رسانه ها از هرگونه اتهام زنی و تحریف پرهیز کنند و مردم را دچار ابهام نکنند.

گروه فیلم و صوت مشرق، عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما گفت: به رسانه ها توصیه کردم که بگذارند مردم یک هفته آزاد باشند و با خیال راحت به فعالیت های خود بپردازند و در صحنه حاضر باشند که این موضوع در بخش خبری بیست و سی تحریف شد.

وی افزود: بخش خبری بیست و سی را خودم راه اندازی و در آن زمان تأکید کردم که برخی مطالب در بخش های اصلی آن قابل طرح نیست و نباید این بخش خبری جزو بخش های خاکستری و نشریه زرد شود.

وی تأکید کرد: باید رسانه ها نشاط سیاسی را توسعه دهند و پدیده های سیاسی و حوادث را بطور دقیق منعکس و کمک کنند تا مردم راحت تر تصمیم بگیرند. اما آن بخشی که گفتم مردم را آزاد بگذارید طوری پخش شد که برخی مخاطبان فکر کردند منظور من آزادی رقص و آواز و این مسائل است.

{$sepehr_media_1396588_400_300}
دانلود

وی تصریح کرد: همه هدف ما این است که انتخاباتی کاملاً‌ قانونی و ضابطه مند و یک رقابت قابل قبول برگزار شود و در انتخابات گذشته هم گاهی مطالبی مطرح می شد که موافق نیستیم در این دوره انتخابات مطرح شود.

وی افزود: اعضای هیئت اجرایی را تا 30 نفر و در مواردی هم تا 90 نفر هم برای انتخاب به شورای نگهبان معرفی کردیم و در واقع اعضای هیئت اجرایی به پیشنهاد ما و با انتخابات شورای نگهبان وارد این عرصه شدند.

در مرحله تعیین صلاحیت هم متناسب با اختیارات و منابع و اطلاعات خود حدود 10 هزار نفر ار به هیئت های نظارت معرفی کردیم و اینکه گفته می شود نهضت ثبت نام شکل گرفت تا کار شورای نگهابان سنگین تر شود واقعیت ندارد. 

رحمانی فضلی اضافه کرد: آقای جنتی هم در دیدار با رهبری گفتند که بانک اطلاعاتی قوی تری نسبت به دیگر نهادها در این زمینه داریم و افرادی که به عنوان دارای صلاحیت تأیید شده اند، نتیجه بررسی قانونی مراجع چهارگانه بود و الآن هم در مرحله تبلیغات هستیم که بسیار هیجان آور است.

وزیر کشور افزود: همه گروه های سیاسی و جناح ها فعال هستند و نشاط سیاسی خوبی حاکم است و تاکنون هیچ حادثه و تخلف مهمی ثبت نشده که نشانه آگاهی و دقت آنهاست و تا ساعت هشت صبح پنجشنبه تبلیغات ادامه دارد و سپس قطع می شود و از ساعت هشت صبح روز جمعه آماده اخذ رأی مردم هستیم.

وی افزود: امنیت انتخابات مهمترین مسئله است و نیروی انتظامی حافظ و مسئول صندوق ها خواهد بود که آمادگی کامل دارد و در همه شعبه ها حضور خواهد داشت و می تواند از نیروهای دیگر هم کمک بگیرد.

رحمانی فضلی گفت: در حوزه امنیت عمومی کاملاً‌ مسلط هستیم و فضا را رصد می کنیم و امکانات و صندوقها توزیع شده است و آمادگی کامل برای رأی گیری داریم.

وی افزود: 53 هزار شعبه اخذ رأی و یکصد و بیست هزار صندوق داریم و یک میلیون نفر کارگزار در برگزاری انتخابات  همکاری می کنند و در سراسر کشور برنامه ریزی شده است که از هموطنان اخذ رأی کنیم و وسایل نقلیه و حتی بالگرد برای انتقال صندوق های اخذ رأی به مناطق سخت گذر پیش بینی شده است.

وی افزود: اقدامات ویژه نظارتی داریم و برای همه شعبه ها بازرسی ، نماینده فرماندار و نمایندگان داوطلبان انتخابات پیش بینی شده است در حالی که در دوره قبل برای هر 5 تا 10 شعبه پیش بینی شد.

وی افزود: در صندوق های سیار نیز باید از مسیرهای مشخص و در مسائل نظارت شده جابجا شود و به مردم اطمینان می دهیم که امنیت انتخابات فراهم می شود تا جلوی بهانه جویی های دشمنان و  بیگانگان را بگیریم و به عنوان مجری اعلام می کنیم که همه پیش بینی های لازم انجام شده است.

رحمانی فضلی گفت: جابجایی صندوق های سیار در ماشین های بزرگ مانند مینی بوس یا اتوبوس خواهد بود تا همه ارکان انتخابات مشارکت داشته باشد.

وی افزود: حدود 55 میلیون نفر حق رأی دارند که سه میلیون نفر رأی اولی هستند و شش هزار و 300 هزار نفر تا امروز تأیید صلاحیت شده اند و برای هر صندلی مجلس شورای اسلامی 25 نفر رقابت می کنند و رقابت خوبی شکل گرفته است و البته در برخی از حوزه ها وزن برخی رقبا بیشتر است و از سه شهرستان مهم در روز یکشنبه گزارشهایی رسیده است که نشان می دهد جایگاه افرادی که تازه ثبت نام کرده اند رشد خوبی دارد.

وزیر کشور گفت: مردم به گفتمانی رأی می دهند که به مطالبات آنها و آرمانها و ارزشهای آنها پاسخ مطمئن بدهد و شهرت هم تأثیر دارد.

وی افزود: البته انتخابات مجلس شورای اسلامی با مجلس خبرگان تفاوت دارد و فقهای شورای نگهبان درباره نامزدهای مجلس خبرگان دیدگاه ها فنی و تخصصی آنرا دارند و اعمال می کنند که با مجلس شورای اسلامی فرق می کند.

وی افزود: در تهران سی نفر برای مجلس شورای اسلامی و 16 نفر هم برای خبرگان و چهار نفر هم برای اقلیت انتخاب می شوند که به 55 نفر می رسند که عدد بسیار بالایی است که اگر در تعداد واجدان رأی دادن ضرب شود نشان می دهد که عدد بسیار بالایی است و شمارش آن زمان می برد و در حوزه هایی که یک نفره است همان شب نتایج اعلام می شود و در حوزه های دو تا شش نفره نتایج را صبح روز بعد اعلام می کنیم و در تهران هم تلاش خواهیم کرد در سه روز اول نتایج مشخص شود.

وزیر کشور گفت: درباره برگزاری الکترونیک انتخابات سخت افزارها و نرم افزارها تهیه شد اما ایرادهایی به نرم افزارها وارد شد که تلاش می کنیم در دوره بعد انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم.

وی افزود: مدارس هم تعطیل نخواهند شد و در تهران همه مدارس شعبه اخذ رأی نیست و در مدارسی هم که رأی گرفته می شود کار شمارش و اقدامات تکمیلی در یک تا دو اتاق انجام خواهد شد که اگر آموزش و پرورش تدبیری بیندیشد می تواند کلاس ها را در دیگر اتاقها برگزار کند.

وی گفت: در شهرهای کوچک مردم بیشتر به مسائل حزبی توجه ندارند و مسائل منطقه ای قومی و طایفه ای و حوزه ای برای آنان مهم است و جناح بندی نیست و رقابت فراهم است.

رحمانی فضلی افزود: درباره رفتار رسانه های بیگانه و خارجی هم گفت: در 37 سال پیروزی انقلاب اسلامی همیشه از این حرفها زده اند اما مردم ما بصیرت دارند و بر اساس رسالت خود عمل می کنند و رفتارهای دولت غربی به ویژه آمریکا و انگلیس را در این چهار دهه دیدیم و آنها با نیت تأثیرگذاری و دخالت وارد می شوند اما حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن را‌ آشکارا تحریف می کنند.

وی افزود: از این دخالت ها بارها دیده ایم و مردم ما به شنیدن این حرفها عادت کرده اند اما تأثیر مستقیم و غیرمستقیم نخواهد داشت. مردم ما هیچ وقت به آنان اعتنا نکرده اند و نخواهند کرد و بر خلاف آنان عمل می کنند چون مردم ما با شعور و صاحب بصیرت هستند و در چارچوب رسالت خود انتخاب می کنند و همه باید این نوع تبلیغات را محکوم کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: همه احزاب و گروه ها باید دخالت های بیگانگان را محکوم کنند و برای ما همان اصالت و شعور دینی مردم ارزش دارد و رفتار رسانه های بیگانه همیشه جنگ روانی است و آنان بیشتر دنبال ابهام و تشویش افکار عمومی هستند و می خواهند مسئولان اجرایی ونظارت را زیر سوال ببرند و این روشها کهنه شده است و همانطور که در مذاکرات هسته ای و برجام واقعیت قدرت ایران را پذیرفته اند باید به بصیرت و بینش مردم هم ایمان بیاورند.

وی تأکید کرد: همه مسئولان اجرایی و ارکان برگزاری انتخابات آموزش دیده هستند و دستورالعمل دارند و هیچگونه نگرانی نداریم و پرداختن به رسانه های بیگانه وقت تلف کردن است.

رحمانی فضلی افزود: در تبلیغات هم باید قانون را رعایت کنند و امسال برای اولین بار جزوه ای را همراه ثبت نام به هر یک از داوطلبان دادیم که حقوق و تکالیف آنان را در همه مراحل حتی پس از انتخابات تبیین کردیم که چه حقوق و تکالیفی دارند.
 
وی افزود: در 37 سال اخیر انتخابات زیادی برگزار و تجارب زیادی کسب شده است و البته مسائلی وجود دارد مثلاً‌ حرکت 800 وسیله نقلیه برای سخنرانی یک نفر در یک شهرستان به نظر شبیه کارناوال می آید اما واقعاً‌ در بیشتر موارد ساماندهی شده و تشکیلاتی نیست و نمی تواند آنها را ممنوع کرد و بخاطر نشاط سیاسی خیلی سخت نمی گیریم و البته گاهی هم محل سخنرانی ظرفیت 50 نفر را دارد که 500 نفر حاضر می شوند و در کوچه های اطراف حضور می یابند.

وی افزود: البته اگر این حرکات سازماندهی شده و برنامه ای و تشکیلاتی باشد خلاف است.

وزیر کشور درباره نیاز به اصلاح قانون انتخابات هم گفت: در مراحل ثبت نام بررسی صلاحیتها و تبلیغات و رأی گیری به بازنگری در قانون انتخابات نیاز داریم تا قانون جامع ، اصولی و پایدارتر داشته باشیم که منتظر بودیم سیاست های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شود که خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است که اگر نهایی شود برای انتخابات بعد آماده خواهیم کرد تا قانونی جامع و دقیق داشته باشیم و به مجلس ارسال کنیم.

وی درباره اعتراض به جمع آوری برخی بنرهای تبلیغاتی هم گفت: دستورالعمل مشخص داریم که اقدامات را با قانون انطباق میدهیم که هرجا خلاف قانون باشد بنرها جمع آوری خواهد شد و در روز 22 بهمن هم برخی مسئولان انتخابات که فکر کردند این بنرها مال افرادی است که داوطلب نیستند که تذکر لازم داده شد.

وی افزود: برای هر داوطلب متناسب با مشخصات و شماره تلفنی که موقع ثبت نام ارائه کرده است کد و سامانه مشخصی تهیه کرده ایم که از امروز یکشنبه در اختیار شهروندان قرار می گیرد و مردم هم هر نوع شکایت که در باره فعالیتهای نامزدهای تبلیغاتی داشته باشند با این کد و سامانه اطلاع دهند.

وزیر کشور گفت: در 90 درصد حوزه های انتخابیه بین یک تا شش نفر نماینده وارد مجلس شورای اسلامی می شوند.

عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود: در بحث معرفی نامزدها در قالب فهرست های انتخاباتی فقط در شهرهای بزرگ است و در شهرهای دیگر اکنون مردم انتخاب خود را کرده اند.

وی گفت: اگر فهرستی در فضای مجازی جعلی منتشر شود و اعضاء نام برده شده در آن فهرست معترض باشند حتماً‌ پیگیری و با عاملان برخورد می شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه شعار ما هر شهروند یک ناظر و بازرس است افزود: بر اساس تصمیم شورای عالی فضای مجازی کمیته ای تشکیل شده است و فضای مجازی در باره فهرست های نامزدها و تبلیغات آنان رصد می شود.

وی درباره راه اندازی پویش های رأی ندادن به نامزدهای خاص گفت: گفتمان انتخاباتی گروه های سیاسی باید در میان مردم امید ، نشاط و حرکت برای حضور پرشور در انتخابات ایجاد کند.

وی گفت: مردم در پی وحدت و انسجام هستند و باید مسائل را ایجابی مطرح کرد و با مردم صادق بود.

رحمانی افزود: برخی تخریب ها تهمت است و به قوه قضائیه گزارش می شود و این مسائل نباید به مردم گفته شود.

وی گفت: اگر مرتکب تخلف ، کارمند باشد به تخلفات اداری ، اگر مجرم باشد به قوه قضائیه و در باره دیگر موارد انتخاباتی، مرتکب به شورای نگهبان معرفی می شود.

وی افزود: شکایت ها در هیئت اجرایی، هیئت نظارت و شورای نگهبان بررسی می شود و اگر اثبات شود بر اعتبارنامه نمایندگان تأثیر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شکایت های بسیاری در باره هزینه پول های فراوان به وسیله برخی نامزدها اعلام شده است گفت: باید این گزارش ها با مستندات به قوه قضائیه ارسال شود.

وی افزود: لایحه ای را با دو فوریت در باره ورود پولهای کثیف به انتخابات به مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم اما فقط یک فوریت آن تصویب شد و به انتخابات هفتم اسفند نرسید.

رحمانی فضلی با بیان اینکه بررسی صلاحیت 12 هزار داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی کار مشکلی است گفت: قانون بررسی صلاحیت همه داوطلبان باید اصلاح شود.

وی گفت: همه شکایت هایی که به وزارت کشور می رسد به شورای نگهبان انتقال داده ایم.

وزیر کشور درباره چگونگی عملکرد صدا و سیما در عرصه انتخابات توصیه کرد: رسانه ملی در جهت بی طرفی و افزایش مشارکت عمومی حرکت کند.

رحمانی فضلی درباره گزارش هایی مبنی بر برهم زدن سخنرانی نامزدها گفت: موارد بسیار کمی در این زمینه وجود دارد اما هیچ گزارشی مبنی بر برگزار نشدن هیچ جلسه ای واصل نشده است.

وی افزود: به نامزدها تذکر داده شده است که برنامه های تبلیغاتی خود را به طور همزمان در یک سالن یا مکان برگزار نکنند.

وی گفت: برخی پایگاه های اینترنتی ممکن است برای مظلوم نمایی و بهره برداری سیاسی مسائلی را بزرگنمایی کنند اما مردم آگاهند و این روش را نمی پذیرند.

وی درباره احتمال نشست های برخی استانداران با برخی نامزدهای خاص گفت: چنین نشست هایی برگزار نشده است و اگر کسی چنین ادعاهایی دارد به جای مطرح کردن آن در رسانه ها به وزارت کشور اطلاع دهد.

رحمانی فضلی افزود: اگر کسی برای اینگونه ادعاها سندی نداشته باشد متهم به ایجاد ابهام است و با وی برخورد می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس