کد خبر 537433
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶

در دیدار رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با معاون وزیر توسعه ملی مجارستان، تشکیل کارگروه‌های مشترک و بررسی زمینه‌های امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های هسته‌ای بین 2 کشور مورد موافقت قرار گرفت.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به دعوت رسمی وزیر امور خارجه مجارستان به بوداپست سفر کرده است، روز پنجشنبه با «آندراش آرادسکی» معاون وزارت توسعه ملی مجارستان در امور انرژی دیدار و گفت‌وگو کرد.

آرادسکی در این دیدار با اشاره به همراهیش در سفر اخیر نخست‌وزیر مجارستان به تهران و موافقتنامه‌های امضا شده در جریان سفر اظهار داشت: دو کشور دارای ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف و از جمله هسته‌ای هستند. مجارستان حتی در زمان تحریم‌ها نیز همکاری‌های خوبی با ایران در بخش آموزشی و هسته‌ای داشت که زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شد و ما مایلیم این نوع از همکاری‌ها ادامه یافته و بیش از پیش گسترش یابد.

وی همچنین ادامه داد: با توجه به تغییرات آب و هوایی و مشکلات ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی، بسیاری از کشورهای جهان به سمت استفاده از انرژی‌های نوین و تجدیدپذیر روی آورده‌اند که مجارستان نیز در همین راستا، فعالیت‌هایی را آغاز کرده است. البته استفاده از گاز نیز به عنوان یک منبع انرژی که ارزان و پاک است مورد توجه ما قرار دارد.

صالحی نیز در این ملاقات با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان طی سال‌های اخیر اظهار داشت: هرچند تحریم‌ها زیان‌های اقتصادی را به کشور وارد کرد، ولی باعث شد تا دانشمندان و محققان هسته‌ای ایران بتوانند بسیاری از موارد مورد نیاز در فعالیت هسته‌ای صلح آمیز را در کشور تولید کنند و ایران در این دوران توانست به دانش غنی سازی 20 درصد و همچنین تولید میله‌های سوخت دست یابد.

در این دیدار صالحی خواهان برگزاری نشست‌های کارشناسی مشترک بین متخصصان هسته‌ای دو کشور برای یافتن راهکارهایی برای تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک بین ایران و مجارستان شد که با استقبال طرف مجاری روبرو شد. تشکیل کارگروه‌های مشترک و همچنین بررسی زمینه‌های امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و مجارستان از دیگر توافقات حاصله در این نشست بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این ملاقات با اشاره به اینکه ایران «هاب انرژی» در منطقه است، به همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه در خصوص سوآپ نفت و گاز و صادرات و واردت برق اشاره کرد و با توجه به ذخایر نفت و گاز کشورمان، خواهان گسترش همکاری‌های دو کشور در بخش انرژی شد که مورد موافقت طرف مجاری قرار گرفت.

در این ملاقات طرفین در خصوص ایجاد دو راکتور جدید در نیروگاه هسته‌ای پاکش توسط روسیه نیز تبادل نظر کردند. این دو نیروگاه قرار است با وام 10 میلیارد یورویی که روسیه در اختیار مجارستان قرار می‌دهد، ساخته شود.

شایان توجه است که کمیسیون اروپا انتقاداتی را در مورد انعقاد این قرارداد به طرف مجاری وارد کرده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس