معاون اول رئیس جمهور گفت: طبق طرح جامع تدوین شده، می‌خواهیم یک میلیون نفر در سواحل مکران سکونت داشته باشند.

به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در همایش اهمیت دریا و نیروی دریایی راهبردی ارتش که صبح امروز در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: ایران یک امتیاز ویژه دارد و آن 2900 کیلومتر مرز دریایی و 5800 کیلومتر خط ساحلی در خلیج فارس،‌ دریای عمان و دریای خزر است. همچنین به تنگه‌های مهم و استراتژیک دریایی دسترسی دارد.

وی افزود: خلیج فارس مرکز و منبع اصلی انرژی دنیاست و دولت باید از مخازن و منابع در دریا استفاده کند. لذا در این حوزه باید صدها میلیارد سرمایه‌گذاری شود.

حهانگیری ادامه داد: هیچ کدام از کشورهای دارای این مخازن نفت و گاز توان نیروی انسانی، صنعتی و سابقه ایران را ندارند و می‌توانند در این راستا از ایران بهره ببرند. البته برخی کشورها به دنبال این هستند که بازار نفت و گاز را مصادره کنند و ما فقط مصرف‌کننده باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه حمل و نقل اصلی کشور باید از طریق دریا باشد، گفت:‌ باید بنادر بزرگی در کشور ایجاد شود و متأسفانه در حوزه دریا متناسب با سایر پیشرفت‌های کشور پیشرفت صورت نگرفته است.

جهانگیری تصریح کرد: زمانی که بنده در وزارت صنایع بودم بنا شد چند کشتی از کره خریداری کنیم و معادل آن سفارش ساخت چند کشتی به داخل بدهیم. من از وزارت رفتم وزیر بعدی هم هشت سال بود و رفت و دو سال هم از وزارت وزیر فعلی می‌گذرد. کشتی‌هایی که از کره می‌خواستیم به اضافه چند کشتی دیگر از آنجا خریداری شد اما کشتی‌هایی که به داخل سفارش داده بودیم جز یکی دو مورد چیزی ساخته نشد. لذا یکی از مهم‌ترین دلایل آن نحوه تأمین مالی ساخت کشتی در داخل است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد دریا یک موضوع مغفول مانده در جمهوری اسلامی است، گفت: دریا می‌تواند پیشران حرکت اقتصادی کشور باشد و از طریق آن بخشی از مشکلات عمده کشور را حل کنیم. توسعه دریا نیاز به اراده در کشور، سیستم بانکی، کمک دولت و همکاری نیروهای مسلح دارد و یکی از حوزه‌هایی که نیروهای مسلح می‌توانند حضور پررنگی در اقتصاد داشته باشند حوزه دریاست.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت سواحل مکران برای مردم جا نیفتاده است. در حالیکه مکران سواحلی در آب‌های آزاد با بهترین شرایط دریایی است و کشورهای مختلفی از جمله هند و چین نیازمند این هستند تا ما اجازه دهیم به این سواحل بیایند و بندر کوچکی در آن داشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش اظهار داشت: در راستای توسعه سواحل مکران از دوستان دولت خواستیم طرح جامعی در این خصوص تهیه کنند که هفته پیش این طرح را ارائه دادند. در این طرح بنا شده یک میلیون جمعیت در سواحل مکران سکونت داشته باشند و قطب‌های مهم صنعتی در این سواحل ایجاد شوند.

وی افزود: بنا بر این طرح باید بهترین صنایع پتروشیمی در این سواحل به وجود بیایند و دیگر مصلحت نیست صنایع آب‌بر و فولاد در مرکز کشور ایجاد شود. همچنین قرار است از جاسک تا پسابندر خط لوله گاز کشیده شود.

جهانگیری در ادامه سخنانش اظهار داشت: ما راجع به اهمیت تنگه هرمز سخنان زیادی گفته‌ایم و تهدیداتی هم گاها می شویم و نیروهای مسلح با اقتدار پاسخ این تهدیدات را می‌دهند و همه می دانیم که اگر مشکلی به وجود آید تنگه هرمز برای همه بسته می‌شود. با این حال ما باید اولین کشوری می‌بودیم که نفت‌مان را از طریق خط لوله از خلیج فارس به دریای عمان منتقل می‌کردیم که این کار تاکنون صورت نگرفته و بناست با دستور رئیس‌جمهور خط انتقال لوله‌ای نفت کشور در جاسک مستقر شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین پیش‌نیاز توسعه دریا نیروی دریایی قدرتمند است تا از منافع ایران در دریا حفاظت و حراست کند.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: بخش وسیعی از حیات اقتصادی ایران متکی به ذخایر و منابع دریاست و حفاظت و حراست از این دریاها مسئله استراتژیکی است. نیروهای مسلح ما باید روز به روز به تجهیزات جدید دنیا مجهز شوند.

جهانگیری تأکید کرد: البته محدودیت‌های دولت در حوزه مالی مشخص است و نمی‌توان تقاضای زیادی داشت. درآمد 118 میلیارد دلاری نفت الان به 25 میلیارد دلار کاهش یافته و دولت اگر با این پول حقوق کارمندانش را هم بدهد شق‌القمر کرده البته ما برنامه‌هایی داریم تا این مسائل حل شود و تلاش خود را می‌کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در پایان گفت: امیدواریم دریای عمان به کانون مهمی بعد از خلیج فارس برای توسعه ایران تبدیل شود و دریای عمان در پایان سند چشم‌انداز نقش مهمی در اقتصاد ایران خواهد داشت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس