نماینده پارلمان از فراکسیون ائتلاف ملی عراق گفت که نیمی از وزیران کابینه حیدر العبادی در راستای تغییرات جدید در دولت طی دو ماه آینده تغییر خواهند کرد و همچنین تاکید کرد که در صورت تکرار اهانت های سفیر سعودی، وی از عراق اخراج خواهد شد.

به گزارش مشرق، عباس البیاتی از نمایندگان منتسب به جریان سیاسی نخست وزیر عراق، روز یکشنبه در خصوص آخرین تحولات سیاسی این کشور، گفت که تغییرات اعلام شده نخست وزیر عراق زیر بنایی خواهد بود و انتظار می رود طی دو ماه آینده نیمی از وزیران کابینه تغییر کنند و افراد تکنوکرات (متخصص) جایگزین آنها شوند.
وی تاکید کرد: تغییرات در کابینه به دلایل عینی و همچنین روند اصلاحی که العبادی در پیش گرفته بایستی زودتر از این ها صورت می گرفت، زیرا برای پیشبرد اصلاحات، دولت نیازمند یک تیم قوی و منسجم است.

وی در واکنش به مباحث مطرح شده از سوی برخی جریان ها مبنی بر این که العبادی بدون مشورت اقدام به اتخاذ چنین تصمیماتی گرفته، گفت: نخست وزیر هرگز گروه های سیاسی را نادیده نمی گیرد و دیدگاه ها و نقطه نظرات آنها را به در تصمیمات خود لحاظ می کند و با اطلاع از شرایط سیاسی کشور، گام های حساب شده و از پیش تعریف شده برمی دارد.

او اضافه کرد: از حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر عراق، انتظار می رود که به خاطر منافع کشور هر طور که تشخیص می دهد، تصمیم بگیرد و عمل کند اما این به معنای نادیده گرفتن گروه های سیاسی و پارلمان نیست، بلکه در چارچوب قانون تغییرات کابینه اتفاق می افتد.
این نماینده پارلمان عراق در توضیح روند اتفاقات بعدی در این خصوص افزود: برخی از وزیران به صورت داوطلبانه استعفانامه های خود را در اختیار نخست وزیر قرار داده اند که همین امر راه را برای اجرای تغییرات کوتاه خواهد کرد.

وی خاطر نشان ساخت: نخست وزیر ناچار خواهد بود برای تصمیم گیری درباره مابقی وزیرانی که استعفا نداده اند به پارلمان مراجعه کند و نمایندگان پارلمان نیز در خصوص سلب اعتماد یا اعطای اعتماد مجدد به آنها تصمیم گیری خواهند کرد.
نخست وزیر عراق در نهم فوریه (هفته گذشته) طی سخنانی در تلویزیون دولتی عراق از انجام تغییرات گسترده در کابینه دولت در راستای اصلاحات دولتی خبر داد.


*سفیر عربستان اگر اهانت مجدد کند، از عراق اخراج می شود
عضوکمیسیون روابط خارجی در پارلمان ملی عراق در خصوص جنجال های اخیر سفیر سعودی در عراق گفت که کمیسیون روابط خارجی پارلمان تصمیمی اتخاذ کرده که در صورت تکرار اهانت های مجدد «ثامرالسبهان»، وی از خاک عراق اخراج شود.

عباس البیاتی ادامه داد: این کمیسیون اظهارات منتسب به سفیر سعودی را بررسی کرده و به سه نتیجه مهم رسیده است؛ از جمله این که اظهارات السبهان برخلاف عرف دیپلماتیک، دخالت در امور داخلی عراق بوده و باعث خشم افکار عمومی در عراق شده است.
به گفته وی، نتیجه دوم این که کمیسیون این که وزارت خارجه عراق به وظیفه قانونی خود عمل کرده و سفیر سعودی را فراخوانده و یادداشت اعتراض آمیزی را تقدیم وی کرده و از وی خواسته است که از تکرار آن خودداری کند.

البیاتی در خصوص تصمیم سوم نیز گفت که از وزارت خارجه عراق خواسته است که اظهارات و تحرکات تمامی سفرای خارجی موجود در اراضی عراق را زیر نظر بگیرد و هر سفیری که در امور داخلی عراق دخالت می کند به وزارت فراخوانده و به آن اعتراض کند و در صورت تکرار این رفتار از سفیر مربوطه، او را از اراضی عراق بیرون کند.

وی با اشاره به این که پارلمان ملی عراق تصمیمات کمیسیون روابط خارجی پارلمان را مبنای تصمیم گیری در قبال سفیر سعودی قرار داده است، تاکید کرد: در صورت تکرار اظهارات توهین آمیز از سوی سفیر سعودی، به مسئولیت های او در عراق پایان داده می شود.
سفیر عربستان سعودی ﺩﺭ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺧﺒﺮی خود در 23 ژانویه 2016 با یکی از شبکه های تلویزیونی محلی عراق با دخالت آشکار در امور داخلی این کشور، تشکیلات داوطلب مردمی معروف به «الحشد الشعبی» عراق را «ملیشیا» نامیده و مدعی شده بود که این نیرو فاقد مقبولیت عمومی در عراق است، امری که اعتراض های گسترده ای را در این کشور به دنبال داشت.

*ترکیه همچنان بدون توجیه قانونی اراضی عراق را اشغال کرده است
عضو کمیسیون روابط خارجی در پارلمان ملی عراق در خصوص حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق گفت: همچنان نیروهای ترکیه در پادگان نظامی «زلکان» در بعشیقه از توابع استان نینوا در شمال عراق مستقر هستند.
وی ادامه داد: هرچند مقامات ترکیه در خصوص بیرون آوردن نیروهای خود از اراضی عراق وعده هایی داده و اظهارنظرهایی کرده اند اما این نیروها همچنان با نقض حاکمیت عراق در پادگان زلکان حضور دارند.

عباس البیاتی یادآور شد: نیروهای ترکیه حاکمیت ملی یک کشور همسایه را نقض کرده و بنابراین حضور آنها غیر قانونی است و فاقد هرگونه توجیه است.
البیاتی تاکید کرد که اگر ترکیه بر مناسبات خوب خود با عراق اصرار دارد بایستی هرچه سریعتر نیروهایش را از عراق بیرون ببرد.

ترکیه در چهارم دسامبر 2015 بیش از هزار و 200 تن از نیروهای خود را به بهانه مبارزه با تروریسم و مشارکت در عملیات آزادسازی موصل بدون اجازه دولت مرکزی وارد شمال عراق و در منطقه بعشیقه در شرق موصل مرکز استان نینوا در 400 کیلومتر شمال بغداد مستقر کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس