اردوغان در آخرین اظهارنظر خود گفت روی پیشانی‌اش ننوشته «ابله» و هرکاری لازم باشد انجام می‌دهد. ترکیه چندسال است که نه تنها هرکاری لازم بوده بلکه هرکاری «می‌توانست» برای سرنگونی بشار اسد و نفوذ در منطقه انجام داد، ولی با شکست مواجه شد.

گروه بین‌الملل مشرقدر آخرین روزهای سال 2015، یک نماینده پارلمان ترکیه از شهر استانبول، بعد از این که در یک مصاحبه اختصاصی با «راشا تودی» مدعی شد که داعش از طریق ترکیه گاز اعصاب «سارین» را به سوریه قاچاق می‌کند، با اتهام «خیانت» از جانب سردادستان آنکارا مواجه شد.

آیا اردوغان عقده ای شده است؟

دفتر سردادستانی آنکارا کیفرخواستی علیه «اِرن اِردم»، عضو حزب جمهوری‌خواه خلق و نماینده پارلمان ترکیه به اتهام سنگین خیانت ارایه کرد. این مساله در زمان اوج‌گیری انتقادات داخلی و خارجی از اردوغان به دلیل حمایت همه‌جانبه از تروریست‌های تکفیری در سوریه اتفاق می‌افتد.

آیا اردوغان عقده ای شده است؟
اِِرن اِردم، نماینده پارلمان از حزب جمهوری خواه خلق

{$sepehr_media_1384793_400_300}
دانلود
مصاحبه ردم با راشا تودی

نکته قابل تامل این که، ماجرای به این مهمی توسط رسانه‌های جریان اصلی (عمدتا مدعی طرفداری از حقوق بشر) در آمریکا، بریتانیا و اروپا مغفول گذاشته شد. علت اصلی این چشم‌پوشی رسانه‌ای آن است که گاز مرگبار «سارین» همان گازی است که در حمله شیمیایی ماه آگوست 2013 به غوطه شرقی دمشق به کار گرفته شد و صدها کشته (تعدد زیادی کودک) به جا گذاشت. رویدادی که به بهانه‌ای بزرگ در دست غربی‌ها برای تحت فشار قرار دادن دولت سوریه به اتهام انجام این عملیات تبدیل شد و رسانه‌ها و دولتمردان غربی با اتهام‌زنی بی‌وقفه به بشار اسد، قصد داشتند زمینه دخالت نظامی خود را به سوریه فراهم کننند.

اظهارات تازه رئیس‌جمهور ترکیه:
اردوغان:روی پیشانی ما نوشته نشده که «ابله» هستیم



آیا اردوغان عقده ای شده است؟

آیا اردوغان عقده ای شده است؟
حمله تروریستی با گاز سارین به غوطه شرقی دمشق(2013)

هنوز هم تقریبا همه نامزدهای ریاست جمهوری در آمریکا، برای زیرسوال‌بردن سیاست خارجی اوباما، دست کم یک‌بار به این مساله اشاره کرده‌اند که اوباما درباره «خط قرمزی» که در پی حمله شیمیایی آگوست 2013 در سوریه اتخاذ کرد، ثابت قدم نبود و ضعیف عمل کرد. اوباما در آن برهه این خط قرمز را ترسیم کرده بود که اگر برای آمریکا ثابت شود که دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده، دخالت نظامی آمریکا در برنامه قرار خواهد گرفت.

تبلیغات و اتهامات بی‌پایه و اساس رسانه‌های غربی به دولت قانونی سوریه، داشت منجر به همان بلایی می‌شد که 2 سال قبل‌تر از آن، با ایجاد منطقه پرواز ممنوع، بر سر لیبی آمد، و آن کشور را عملا به یک کشور آشوب‌زده بدون دولت و جولانگاه تروریست‌ها تبدیل کرد. اگر ایستادگی محور مقاومت، و هشدار قاطع جمهوری اسلامی به غربی‌ها مبنی بر تبعات دخالت نظامی آن‌ها در سوریه و مخالفت جدی روسیه و چین در آن مقطع نبود، زمینه اجرایی‌شدن سناریوی قذافی برای بشار اسد هم فراهم بود.

آیا اردوغان عقده ای شده است؟
جولان تروریست ها در شهر سرت در لیبی بعد از قذافی

علی‌رغم همه شواهدی که در رد ادعای حمله شیمیایی دولت سوریه به شهروندان خود، از طرف منابع مستقل در خود غرب ارایه شد، از جمله گزارش جامعی که دانشگاه MIT منتشر کرد که «عملیات آگوست 2013 را یک عملیات مخفیانه با پرچم دروغین برای متهم کردن دولت سوریه» معرفی می‌کند، و با وجود گزارش بازرس سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل، «کارلا دل پونته» مبنی بر برائت دولت سوریه از این اتهام، رسانه‌های بزرگ و متنفذ آمریکایی مانند «واشینگتن تایمز» همان خط تبلیغی کهنه و شناخته شده سیا-پنتاگون را برای محکوم‌کردن دولت سوریه و زمینه‌سازی برای راه انداختن یک جنگ خانمان‌برانداز دیگر در منطقه ادامه می‌دهند. خط مسموم تبلیغی که از سال 2003 و ماه‌های منتهی به تجاوز نظامی به عراق کلید خورد و هدف کلان آن تغییر نقشه غرب آسیاست (لینک گزارش دل پونته و دانشگاه MIT‌)

آیا اردوغان عقده ای شده است؟
کارلا دل پونته؛ بازرس تسلیحات شیمیایی سازمان ملل

بعد از شکست پروژه ناتو برای دخالت نظامی در سوریه و بعد از حرکت تحریک آمیز و خصمانه دولت ترکیه در سرنگونی جنگنده روسی در آسمان سوریه، اردوغان خط مشی سرکوب شدید روزنامه‌نگاران و نمایندگان و فعالان سیاسی منتقد دولت را در پیش گرفته است که جرات کرده‌اند و از نقش رژیم اردوغان در تسلیح، پولشویی، قاچاق نفت و قاچاق تروریست برای جنگیدن در سوریه سخن می‌گویند.



حالا دنیا منتظر است که ببیند ناتو در برابر این نقش مخرب و ویرانگر یک عضو خود، در دامن زدن به آتش جنگ در سوریه چه عکس‌العملی نشان می‌دهد، آن هم در زمانی که آمریکا، انگلیس و ناتو با ادعای مبارزه با تروریزم، به دنبال بهانه برای لشکرکشی جدید به منطقه هستند.

«اِرن اِردِم» در مصاحبه خود با راشا تودی، به این نکته مهم هم اشاره کرد که مواد شیمیایی برای تولید سلاح در خود ترکیه تهیه نمی‌شود، بلکه از اروپا خریداری، از طریق ترکیه منتقل، و در پایگاه‌های داعش در خاک سوریه تبدیل به سلاح می‌شوند. به گزارش رسانه‌های ترکیه، دفتر سردادستان آنکارا قصد دارد ابتدا موارد اتهامی اردم را به پارلمان ترکیه بفرستد تا از او سلب مصونیت نمایندگی شود و زمینه برای برخورد شدید با او فراهم آید.

اردم مدعی است که بعد از پخش مصاحبه‌اش با راشا تودی، از طریق شبکه‌های اجتماعی پیام‌های متعدد تهدید به مرگ دریافت کرده است. به گفته او، گروهی شبه نظامی موسوم به «قلب‌های عثمانی»، آدرس دقیق محل سکونت او را در توئیتر قرار داده است تا حمله به او تسهیل شود. خود او در این مورد معتقد است: «من مورد تهدید مرگ قرار گرفته‌ام چون از روی میهن‌پرستی با چیزی مخالفت کرده‌ام که وجهه کشورم را لگدمال می‌کند.»

اردوغان خالق کابوس کنونی ترکیه /// ترکیه چگونه از سیاست تنش صفر به تنش صد رسید؟ /// آماده جهت ملاحظه ///
درباره سیاست‌های ترکیه بیشتر بخوانید:
اردوغان چگونه از سیاست «تنش صفر» به تنش صد رسید؟


اردم شماری از بازرگانان ترک را به مشارکت در انتقال گاز سارین به تروریست‌ها در سوریه متهم کرده است. مبنای این اتهام او، نتایج تحقیق قضایی یک دادگاه ترکیه در همان سال 2013 است. او فاش کرد که 5 شهروند ترکیه با حکم دفتر دادستانی منطقه آدنا در ارتباط با مساله قاچاق مواد شیمیایی به سوریه، در نتیجه تحقیق قضایی با کد 2013/319 دستگیر شدند و یک تبعه سوری هم در همین جریان مورد محاکمه قرار گرفت. جالب این جاست که همه اتباع ترکیه‌ای دستگیرشده، در کم‌تر از یک هفته با فشار دولت ترکیه آزاد شدند.

اما رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران طرفدار اردوغان هم که این روزها نقش جوخه‌های ترور شخصیت منتقدان دولت را برای رییس‌جمهور بازی می‌کنند، بیکار ننشستند و زمینه‌های خبری برخورد با اردم را فراهم می‌کنند. مثلا، «جم کوچوک»، مقاله‌نویس روزنامه طرفدار دولت «دیلی استار» در مصاحبه‌ای با کانال 24 ترکیه، گفت که ادعای اردم درباره قاچاق گاز سارین از ترکیه، باید یک «خیانت بزرگ» در نظر گرفته شود. به گفته او، اردم باید سلب مصونیت شود تا «تاوان اعمالش را بپردازد.»

از سوی دیگر، «هیسیار اوزسوی»، نماینده پارلمان از حزب چپ گرای HDP، به راشا تودی گفت که جامعه ترکیه «به شدت دوقطبی» شده  و طرفداران اردوغان که تقریبا نیمی از کشور را تشکیل می‌دهند، این دوقطبی را تشدید می‌کنند:

«آن‌ها اصلا به این که چه بلایی بر سر آزادی بیان می‌آید، اعتنایی ندارند. هر کسی که به دولت انتقاد کند با فشار، اتهام، تعقیب قضایی و حتی زندان مواجه می‌شود.»

 حکومت ترکیه، به ویژه شخص رییس جمهور، از تشدید این دوقطبی مورد اشاره برای حفظ و تحکیم سلطه خود، و محدودکردن هر چه بیشتر عرصه بر مخالفان با روش انگ‌زنی و هیولاسازی استفاده می‌کند.

این در حالی است که، در 26 ژانویه، دو تن از روزنامه‌نگاران برجسته ترکیه با احتمال «حبس ابد» به اتهام توطئه برای سرنگونی رجب طیب اردوغان و افشای اسرار دولتی در انتقال سلاح از ترکیه به سوریه مواجه شدند. دادستان‌های استانبول در کیفرخواست خود خواهان آن شدند که سردبیر روزنامه منتقد دولت «جمهوریت»، جان دوندار، و مسوول دفتر این روزنامه در آنکارا، اردم گول، به حبس ابد مجموع (حبس ابد به علاوه 30 سال حبس برای هر کدام) محکوم شوند.


آیا اردوغان عقده ای شده است؟
جان دوندار(راست) و اردم گول(چپ)، قربانیان خشم اردوغان

به گزارش خبرگزاری «دوغان» ترکیه، شخص اردوغان، به همراه متحد بسیار قدرتمند ولی در سایه‌اش، هاکان فیدان، رییس «سازمان ملی امنیت»(میت)، شاکیان اصلی این دو روزنامه‌نگار هستند.


دوندار و گول در اواخر نوامبر سال گذشته، به جرم انتشار گزارشی در ابتدای سال 2014 درباره کشف و توقیف یک محموله اسلحه متعلق به «میت» در مرز ترکیه و سوریه توسط ژاندارمری آدنا، و اثبات دست داشتن دولت ترکیه در تسلیح گروه‌های توریستی در سوریه، دستگیر شدند. از آن زمان، آن دو در زندان «سیلیوری» در حومه استانبول نگهداری می‌شوند و منتظر اعلام تاریخ دادگاه خود هستند.

آیا اردوغان عقده ای شده است؟

آیا اردوغان عقده ای شده است؟
کامیون های توقیف شده حامل سلاح در شهر آدانا در مرز سوریه

در کیفرخواست دادستان ها، آن دو به جمع آوری و افشای اسرار دولتی با هدف جاسوسی، تلاش برای سرنگونی خشونت بار دولت ترکیه و همچنین کمک به گروه های مسلح تروریستی، متهم شده اند.  چنین اتهامات سنگینی در کنار مجازات درخواستی دادستان ها برای دو روزنامه نگار، یعنی حبس ابد، در تاریخ این کشور بی سابقه است. اخباری از این دست، نشان از آن دارد که اردوغان به هیچ عنوان قصد کوتاه آمدن از موضع اقتدارگرایی و انعطاف در برابر مخالفان و حتی منتقدان خود را ندارد.

بی صبری اردوغان برای قبضه قدرت


حقیقت این است که اردوغان با 52 درصد آراء مردم ترکیه، بعد از یک دهه نخست وزیری، رییس جمهور این کشور شد. پروژه اصلی او تبدیل منصب تشریفاتی رییس جمهور به رییس جمهور اجرایی، با اختیارات فوق العاده است.

آیا اردوغان عقده ای شده است؟

ده ماه بعد از انتخاب او به ریاست جمهوری، حزب عدالت و توسعه (آک پارتی) نتوانست به آن میزان رای در پارلمان دست یابد که به تنهایی حکومت تشکیل دهد. بسیاری از صاحبنظران، عدم توفیق آک پارتی را به جاه‌طلبی صریح و آشکار اردوغان برای قدرت نسبت می‌دهند. عجله اردوغان برای تبدیل‌شدن به یک رییس جمهور قدرتمند، حتی قدرتمندتر از رؤسای جمهور آمریکا و روسیه (به لحاظ اختیارات)، بیش از هر چیز مبتنی بر نظر حلقه‌ی بسیار کوچکی از مشاوران امین و پرنفوذ اوست. ظاهرا، توصیه‌های این حلقه موجب یک اشتباه محاسبه بزرگ از سوی اردوغان درباره زمان آغاز پروژه قبضه قدرت توسط او بود.

منتقدان می‌گویند که او تعهد نظام ریاست جمهوری را برای فراحزبی بودن زیر پا گذاشت تا به طور تمام قد از آک پارتی در انتخابات حمایت کند. او مرد اول تبلیغاتی کمپین آک پارتی در انتخابات بود که با 44 ساعت حضور تلویزیونی در یک هفته رکورددار شد، چرا که او به انتخابات پارلمانی به عنوان یک همه‌پرسی برای طرح خود برای ریاست جمهوری قدرتمند نگاه می‌کرد. بی‌صبری و ناشکیبایی او برای تغییر هرچه سریع‌تر قانون اساسی در همان دوران تبلیغات برای حزب هم آشکار بود.

آیا اردوغان عقده ای شده است؟
اردوغان در حال سخنرانی در حمایت از حزب عدالت و توسعه (نوامبر 2015)

با تمام این تلاش‌ها، آک پارتی تنها حدود 42 درصد آراء را به دست آورد. یکی از مقامات ارشد حزب که حدود ده سال همکاری نزدیک با اردوغان داشت، با حفظ ناشناس ماندن هویت به خبرگزاری رویترز گفت:

«اردوغان خیلی زود وارد عمل شد... بله او با 50 درصد آراء رییس جمهور شد، لیکن واضح است که این تصمیم خیلی زودهنگام گرفته شد... او خیلی زود دفتر نخست وزیری را ترک کرد.»

اردوغان خود را معمار ترکیه نوین می‌داند که از جمهوری ترکیه در برابر نظامیان کمالیست سکولار حفاظت می‌کند. گویی الگوی سیاسی او نخست‌وزیر اسبق ترکیه، «عدنان مِندِرس» بود که اصلاح‌طلبی ناشکیبا در برابر منتقدان بود و می‌خواست یک تنه ترکیه را متحول کند. مندرس را در کودتایی در 1960 برکنار و اعدام کردند.

آیا اردوغان عقده ای شده است؟
عدنان مندرس، الگوی سیاسی اردوغان که عاقبت اعدام شد

رییس جمهور کنونی ترکیه (که روی کاغذ تنها یک مقام تشریفاتی است) طی یک رفتار پارانویایی همه رویدادهای دو سه سال اخیر را، اعتراضات پارک گزی استانبول، رسوایی فساد دولتی، کاهش ارزش لیر، از دست دادن میزبانی المپیک 2020، به نتیجه نرسیدن الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا، لو رفتن نقش دولت او در حمایت و پشتیبانی از تروریست‌ها در سوریه و... به توطئه های داخلی و خارجی برای براندازی خود نسبت می‌دهد و از همین رو بیش از پیش بر حلقه افراد مورد اعتماد سیاسی-امنیتی دور خود متکی می‌شود. همان همکار حزبی اردوغان در مصاحبه با رویترز متذکر می‌شود:



«اردوغان بسیار تنها شده است، اما باید گفت که او خود این تنهایی را انتخاب کرده است.»

همین حلقه فوق‌الذکر باعث شده است که متحدان سابق او همچون «عبدالله گول» (رییس جمهور قبلی) و «بولنت آرینک»(معاون نخست وزیر فعلی) که هر دو جزء موسسان حزب عدالت و توسعه بودند، از اردوغان فاصله بگیرند.
 
آیا اردوغان عقده ای شده است؟
عبدالله گول، رییس جمهور سابق ترکیه

آیا اردوغان عقده ای شده است؟
بولنت آرینک، معاون کنونی نخست وزیر ترکیه

در عوض اطراف رییس جمهور پر شده است از عناصر چاپلوس و متملق. نمونه آن «یگیت بولوت»، مفسر تلویزیونی سابق است که یک‌بار مخالفان اردوغان را به تلاش برای کشتن رییس جمهور از راه «انرژی‌های ذهنی» (تله کینتیک) متهم کرده بود. او اکنون مشاور اقتصادی ارشد اردوغان است.

آیا اردوغان عقده ای شده است؟
یگیت بولوت، مشاور اقتصادی ارشد اردوغان

بولنت آرینک، متحد سابق اردوغان، در انتقادی صریح به او به شبکه «ترکیش تی وی» گفت که دوقطبی شدن جامعه، به معنای گسترش «گفتمان نفرت» در میان 50 درصد طرفدار اردوغان می‌شود و اینگونه مملکت غیرقابل اداره می‌شود:

«در گذشته وقتی به خیابان‌ها می‌رفتیم، هواداران ما را بسیار دوست داشتند. مخالفان هم احساس احترام می‌کردند.»

احمد سیور، همکار نزدیک عبدالله گول، در کتاب جدید خود نوشت که گول، رییس جمهور سابق، در یک نبرد قدرت خاموش با نخست وزیر خود بر سر مسایلی چون اعتراضات 2013، محدودیت اینترنت و سیاست خارجی درگیر شده بود.



عبدالله گول، تنها کسی که می‌توانست در درون حزب برای اردوغان چالش ایجاد کند، وقتی بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری خود قصد داشت دوباره به قدرت برگردد، با ممانعت اردوغان مواجه شد.

در هر حال، اگر آک پارتی موفق به یافتن یک حزب برای ائتلاف جهت تشکیل دولت نشود، قطعا این دوران یکه‌تازی برای اردوغان تمام می‌شود، چرا که هیچ حزب دیگری دخالت آشکار رییس جمهور (که طبق قانون فعلی تشریفاتی است) در امور دولتی را بر نمی‌تابد.

سمیع ایدیز، مقاله‌نویس روزنامه حرّیت نوشت:

«این خود اردوغان است که پیوندها را خراب کرد و اپوزیسیون را با تبلیغات بی‌وقفه برای آک پارتی از خود راند... هیچ کس جز او مقصر این نیست که احزاب مخالف به شدت به دنبال محدودکردن او در مرزهای قانون ریاست جمهوری هستند و هرگونه نقش آفرینی او را فراتر از مرزهای قانون فعلی رد می‌کنند.»

 منابع:


http://21stcenturywire.com/2014/01/20/mit-study-further-destroys-washingtons-syria-chemical-weapons-claim/

http://www.globalresearch.ca/life-sentence-for-truth-in-media-turkish-journalists-face-life-sentences-after-uncovering-arms-supply-to-syria-terrorists/5504493?ut

https://www.rt.com/news/325825-sarin-gas-syria-turkey/

http://www.todayszaman.com/national_prosecutor-demands-immunity-of-chps-erdem-to-be-lifted_410381.html

http://www.todayszaman.com/national_latest-way-to-discredit-critical-voices-is-by-accusing-them-of-treason_408576.html

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/uns-carla-del-ponte-says-there-is-evidence-rebels-may-have-used-sarin-in-syria-8604920.html

https://www.rt.com/news/study-challenges-syria-chemical-attack-681/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • حسین ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    2 0
    روی پیشانی اش نوشته شده رذل پست فطرت
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    2 0
    روی پیشانی اردوغان چه چیزی نوشته شده است؟ نوشته من یک خر عثمانی هستم
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    رو پیشانی اردوغان نوشته «اِشَک»...
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    رو پیشونیش نوشته نوکر اسرائیل
  • الف رسول پور ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نه دیشب خیلی فکر کرده راس میگه بیچاره قبل اینکه متنو بخونم میخواستم همین نظر رو بدم که خودش خوشبختانه اعتراف کرده خدا هدایتش کنه
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    رو پیشونیش نوشته خائن به امت مسلمان!
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 1
    یاشاسین اردوغان مشرق نمی تونی با سیاست و خبرهای دروغ .علاقه ما را به برادران مان کمرنگ کنی.
  • ناشناس ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    روی پیشانی تو نوشته احمق متوهم!!!
  • ناشناس ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    کدوم برادر برادری که قاتل هزاران انسان بی گناه و مسئول آواره گی میلیونها انسان بوده است رو میگی؟؟اردوغان هیچ کمی از یزید و معاویه ندارد
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    نوشته است جنایت کار بشری قاتل هزاران کودک زن و مرد بی گناه در سوریه عراق ووووووووپوست کلفت کردن تروریستهای تکفیری و داعشی در این کشورها به دلیل حمایت بیش از حد از آنان
  • ارميني ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    لعنت بر اردغان تاريخ مصرف اردغان كم مونده توانش را مى دهند كل مردم تركيه! اه وناله هاى مردم سوريه وعراق او را مي كيرند خيانت كردند به خاطر بول و نفت انشاء الله توانش را مي دهند بوتين (روسيه)هم سفارش كردم اين سرى سرويس كامل مي كند +ايران+كردهاى تركيه سرويس كردند اخر تركيه خانه داعش ميشود صبر كن ونكاه كن جه بلايى سر تركيه و عربستان وهمراه هان اونا
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    بیشین بینیم بابا تو دیگه از کدوم احمقی دفاع می کنی ؟ بیشعور
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    اردوغان خر است .
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته: احمق شاخ ندارد
  • ناشناس آذری ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    روی پیشانی اردوغان نوشته: جنایتکار جنگی ، کودک کش پست فطرت ، اختلاف انداز و جنگ راه انداز بین مسلمانان ، مخدوش کننده عظمت و احترام اسلام و مسلمین در جهان و ...... لعن الله عنه
  • رضا ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    وطن فروشی ناشناس
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته خردوغان
  • ناشناس ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته:تعطیل!
  • معتدل ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته من ميخوام امپراطوري عثماني را احيا كنم حالا هر به قيمتي تمام بشه ياميليون هانفر كشته بشه ولي انشاءالله اين آرزو را به گور خواهد برد
  • بوسجین ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    روی ان نوشته شده ابله الت دست که نه مسلمانی اش معلوم است ونه انسانیتش عود کرده
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    گاگول...
  • ناشناس ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته:خریت تا کی
  • خلبان ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    کار اردوغ دیکتاتور به جایی کشیده که به هبرگزاری های کشور همسایه هم گیر یده
  • دکتر ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    آب رو بریز همونجا که میسوزه
  • ناشناس ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    اردوغان خائن به اسلام است این مرد کثیف باید یک گوشمالی بهش داد تا درتاریخ بمونه
  • وحید ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    روی پیشانی اش نوشته: این احمق، مردمان ترکیه را به گند خواهد کشید اردوغان شعورش خیلی زیاد است، احتمالاً او را در نزدیکترین دیوانه خانه ی ترکیه، به زنجیر خواهند کشید.
  • ایرج ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    سلام من خودم ترکم ولی این اردوغان داره غلط اضافی میکنه با این وهابی ها همدست شده من سیاست داخلی ترکیه رو خیلی جدی دنبال میکنم.شدیدا گروههای سیاسی اقتصادی دارن فشار میارن وهشدار دادن که در صورت ماجراجویی ومداخله در سوریه حتی امکان از دست دادن مرزهای فعلی کشور هم وجود داره اینه که از دور داره کردهای سوریه رو میزنه .
  • مروارید بحرین ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته اینجانب خردوغان سردسته تکفیری ها و حرامی های منطقه و جهان، نوکر اسراییل و نوچه سعودی در خدمت شمام خیلی دوس داشتم افتخار سفیانی بودن رو از آن خود کنم تا ببینیم چی میشه لعنت به من و هفت جدم
  • علي عمار ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته يك حرام زاده نامرد آدم كش حراميان نامرد حراميان داعش و سعودي و تركيه و حاميان تروريست
  • araz ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    همیشه ایران سیاستش حمایت از احزاب اسلام گرای ترکیه و مصر بوده و متاسفانه همین احزاب بدترین ضربه ها رو به سیاست منطقه ای ما وارد کردن! با فحش کار درست نمیشه!فرهنگمون رو ببریم بالا.
  • سید ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته نهایت خرییت به اتفاق خرها
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته شده من خری هستم که بشار را دیکتاتور می بینم اما ملک سلمان را نه!!
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته اردوغان خررررررررررررررررر است
  • ایمان ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوکر امپریالیسم و صهیونیسم را هم اضافه کنید بهش.
  • سید ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته این ره که میرود به قبرستان است ولی نمیفهمد
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    خوبه ترکیه‌ای ها فارسی بلد نیستند وگرنه نظرات رکیک رو می خوندن و بد میشد مشرق
  • هادی ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    اردوغان یک دیکتاتوری شبیه هیتلر
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    روپیشونیت نوشته اینجانب خردوغان اشگ اوقلی به ‏ همه طرف جفتک پراکنی میکنم تاثابت کنم هیچکی ‏ مثل من نمیتونه جفتک بندازه
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    اردوغان یک یهودی زاده نفوذیه حاصل چند دهه سرمایه گذاری صهیونیست ها ، صهیونیست ها با نفوذ دادن و تغییر هویت و زبان و ... آدم هاشون به رئوس مذهبی ، اقتصادی و سیاسی کشورها تونستن با جمعیتی کمتر از 10 میلیون نفر ، 7 میلیارد انسان رو کنترل می کنند مثلا اخباری از مادر یهودی مراکشی سیسی و مهاجرت به مصر و عکسی هم از 5 سالگی سیسی در مراسم استقبال از عبدالناصر هست ! در راس قدرت ایران قبل انقلاب هم مهره داشتند که هویت بعضی آشکار شد بعد انقلاب بساطشون جمع شد ، این کار صهیونیست ها هم ریشه در تاریخ داره و تاکتیک همیشگیشونه ، مثلا مکان حضرت مسیح (ع) رو شخصی به نام جوداس که از حواریون حضرت بود لو داد جوداس یک یهودی نفوذی بود ، تاریخ هویت اردوغان رو آشکار خواهد کرد .
  • حیدری ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    با توجه به عملکرد چند ساله این عفریته رذالت و خودفروشی نیازی به نوشتن نیست به قول خودم نگفته همه چی پیداست متاسفانه چند تن از دول عربی بهمراهی این موجود رکیک در چند سال اخیر گردن به ریسمان امریکا سپرده ودلشان را به وعده های این شیطان کهنه کار خوش کرده اند غافل از اینکه اینها برای استعمار پیر همچون ف.ا.ح.ش.ه.ا.یی بیشتر نیستند .
  • بهروز ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    احمق پان ترک بی مغز
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته خردوغان
  • تبریزلی ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته من نوه تموچین وتیمور وحشی هستم که برای ادامه وحشیگری های تاریخی پشت اسلام افراطی سنی قایم شده ام..و با تکفیریها از این لحاظ احساس همزاد پنداری دارم..وبا تمام ملل متمدن همسایه از ایرانیان و یونانیان کردها علوی ها ارمنی ها و شیعیان و....مشگل دارم(دقیقا. همان. گروههای قومی که تکفیریها ی داعش والنصره هدف قرار میدهند)...تنها ادمهای خوب ومظلوم از نظر ما تاتارها وچچن ها وایغور های تاتار مغول زاده تکفیری وحشی هستند بعلاوه سعودی ها واعراب انهم از نوع وحشی وهابی اش....
  • بی نام ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    اردوغان بدترین رئیس جمهوری است که ترکیه از بعد از آتا ترک بخود دیده است . او ترکیه را بجهنم خواهد برد . امید آن بود که مردم ترکیه در انتخابات اخیر وی را کنار بزنند ولی رفاهیت اقتصادی که در دورهء حکومت حزب اعتدال و توسعه نصیب ترکیه شد باعث شد که مردم مجددا ویرا انتخاب کنند ولی در این دوره ترکیه دیگر شتاب گذشته را در جهت توسعهء‌ اقتصادی هم نخواهد داشت . اردوغان راه برگشتی ندارد او که از هیتلر تمجید میکند از نظر روانی خوی درندگی خود را نشان میدهد ایمان به زور مداری را نصب العین خود قرار داده است . این مرد خطرناک است و باید مواظبش بود او ممکن است به سبب توهماتی که از ترکیه عثمانی دارد جهانی را بآتش بکشد . بهر حال خاورمیانه فعلا مبتلا باین فرد خود بزرگ بین و احمق شده است . خدا آخر و عاقبت همه را بخیر کند. ولی کلام آخر اینکه اربابانش که هیچ غلطی نکرده اند (‌ منظور ناتو است ) خودش بطریق اولی هیچ گ..........نخواهد خورد.
  • و یگ ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    ترکیه اصلا نگاهش به شرق نیست.ترکیه قصد داره به اتحادیه ی اروپا بپیونده...البته اگه نپیونده باز یه سودی میبره از این وضع اگر هم بپیونده یک نوع سود دیگری بهرمند میشود.حاجی مشرق تحلیلت سو کشیده
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    ترکیه متلاطم خواهد شد چون بین ایران و اسرائیل است.
  • امیرحسین ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 1
    من عاشق تویوتا هایلوکس ام ... میشه رفقای مدافع حرم برای من یدونه غنیمت بیارن؟
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته متوهم آقایی با نوکری آمریکا بدست نمی آید.
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته متوهم آقایی با نوکری آمریکا بدست نمی آید.
  • ناشناس ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    گ.....دوغان
  • 456 ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    من هم امیدوارم خدا بین تو و برادرت در روز جزا ذره ای فاصله نیندازد. اگر مردی از ته دل بگو آمین!!!
  • اهوازی ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    نوشته حماقت
  • ایوب ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    واقعا نوشته ای که گفته درست است شاید هم نوشته اند ه احمق نفهم
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    نوشته خرم سگم شرمنده حرامیم سرشتم پلیده تقصیری ندارم
  • مهگانه ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    تردیدی نیست این ابلیس به عاقبتی بسیار دردناکتر از صدام تکریتی دچار خواهد شد به امید حق
  • افشین تهران ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    1 0
    برادرانت؟؟!!!!بدبخت برادرانت بغل گوشت هستن و اونایی که دورتر هستن دارن با تربیت شده های این رذل بی شرف میجنگن.مرده شور هر چی نژاد پرست بی وطن هست رو ببره.
  • مهدی ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    نوشته کافر
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    19 تا نظر منتشر نشده پس نتیجه میگیریم مشرق نظرهایی رو که دوست داره اون باشه قرار میده از کجا معلوم شاید همش مال خود مشرق باشه
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    پ ن پ می خواستی نظرات مملو از الفاظ رکیک و یا تحریک آمیز را منتشر کند تا جنابعالی قانع بشید؟
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    شاید نوشته من یک گرجستانی هستم که آمدم تو ترکیه همه ی ترکها رو گول زدم شدم رییس جمهور حالا افتادم به جوووون بشررریت
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    بسمه تعالی یکی نیست به این مردک بیلمر و قارپوز بگوید تو را سه ننه ، به تو چه که بشار اسد برود یا نرود ، تو بوزینه چرا دخالت درامور جاری کشور سوریه می کنی؟؟ . آخه پوفیوز مردم سوریه بشار اسد را قبول دارند ومی خواهند که رئیس کشورشان باشد به تو چه مربوط است . کثافت آشغال که کشورت پر از فساد وتباهی است ، پر از آدمکش است ، برو وضعیت داخل کشورت را درست کن . همین توی ... بودی که راه را به روی تروریست ها وداعش باز گذاشتی . باید اول تو را کشت ونابودت کرد .
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    اردوغان متوهم دین فروش .
  • حسین ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    خدا انشاالله همه پان مغول ها را به صحرای گبی بازگرداند.
  • حسین ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    مثلا چه شکری میخواستند بخورند؟؟
  • پارسا ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    نوشته شده اردوغان در اینده نه چندان دور به جرم جنایت جنگی و کمک به تروریست محاکمه خواهی شد.و چه دیدنی خواهد بود ان روز دیدن چهره ای که اثار گناه ازش نمایان هست.ایا دیکتاتور ها در تاریخ عاقبت خوشی داشتند.؟؟ چرا دیکتاتور مابانه برخوردمیکنی؟ کی میخوای ادم بشی؟چی فکر کردی؟ توهم زدی؟ پشت پرده امریکا و وهابیت قولایی بهت دادند؟؟؟ ایا ارزش داره کشور خودتو به دست غرب و وهابییت و صهیونیست بسپاری؟ عاقل شو برگرد به دامن اسلام و مقاومت.
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    نوشته من تقصیری ندارم ذاتم حرامیه شرمنده
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    تازه خودش هم بعد از این همه جنایت ها و خیانت هایی که علیه مسلمان ها انجام داده فهمیده معلومه سرش به جایی خورده
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    یک عده جو گیر متوهم و از دنیا بی خبر اومدن تربیت خونوادگی خودشونو به معرض دید همگان گذاشتند
  • امیر ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    روپیشونیش نوشته ....
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    مردمی که رای دادن به اردوغان تحویل بگیرن ریس جمهور حا خرابشونووووو
  • ناشناس ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
    0 0
    اونفهم است وخائن
  • امیرعلی ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    کدوم انسان اواره شده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس