کد خبر 534448
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۳

مرکل با ارائه پیشنهاد خود مبنی بر دخالت ناتو در امور پناهجویان خشم سوسیال دموکراتهای کابینه را برانگیخته و آنها را واداشته است که بر خلاف گذشته، در این خصوص سکوت نکرده و به صورتی مستقیم انتقاد خود را بیان نمایند.

به گزارش مشرق، هر اندازه زمان می گذرد، از اختلافات میان دو حزب سویال دموکرات و دموکرات مسیحی در کابینه آنگلا مرکل بیشتر رونمایی می شود. یکی از این اختلافات مربوط به دخالت و نقش آفرینی ناتو در امور مهاجرت و پناهندگان است. موضوعی که با واکنش شدید فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه کابینه مواجه شده است.

مناقشه از آنجا آغاز شدکه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان خواستار نقش آفرینی ناتو در حل بحران پناهجویان شد. به عبارت بهتر، مرکل از یک مجموعه نظامی و امنیتی درخواست کرده است که برایحل بحرانی اجتماعی و مهاجرتی وارد عمل شود! این موضوع با اعتراض شدید سوسیال دموکراتها، حزب سبز و دیگر احزاب مخالف در آلمان مواجه شد. با این حال ابراز مخالفت سوسیال دموکراتهای داخل دولت ائتلافی در این خصوص اهمیت بیشتری دارد زیرا نشان دهنده عمق بحرانی است که از مدتها قبل در کابینه دولت آلمان رسوخ کرده است!

واقعیت امر این است که نقش آفرینی ناتو در یک معادله اجتماعی نه تنها منجر به حل و فصل آن نمی شود، بلکه آن را تشدید خواهد کرد. ناتو حتی در ورود به بحرانهای نظامی و امنیتی در اروپا نیز نتوانسته است طی سالهای اخیر موفقیتی به دست بیاورد. در جریان بحران اوکراین، شاهد ورود غیر مسئولانه آتلانتیکی ها به این بحران و تحمیا هزینه هایی سنگین بر پیکره این کشور بودیم. در نهایت سیاستهای امنیتی و نظامی ناتو در کی یف به پاشنه آشیل امنیت در اوکراین تبدیل شد.

در حال حاضر، مرکل درخواست غیر مترقبه ای را در خصوص دخالت ناتو در امور پناهجویان مطرح کرده است. با این حال صدر اعظم سرزمین ژرمنها منظور خود را از این درخواست به صورتی شفاف بین نکرده است. آنچه مسلم است اینکه مرکل بدون هماهنگی با افرادی مانند ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو چنین جملاتی را بر زبان نرانده است. از این رو باید در انتظار آغاز یک بازی نامتوازن و خطرناک از سوی ناتو در قبال بحران پناهجویان ماند. این موضوع ، از سوی سوسیال دموکراتهای برلین نوعی تهدید برای امنیت ملی آلمان و دیگر اعضای ناتو و اتحادیه اروپا محسوب می شود.

هم اکنون مرکل با ارائه پیشنهاد خود مبنی بر دخالت ناتو در امور پناهجویان خشم سوسیال دموکراتهای کابینه را برانگیخته و آنها را واداشته است که بر خلاف گذشته، در این خصوص سکوت نکرده و به صورتی مستقیم انتقاد خود را بیان نمایند. مرکل بعد از دیدار با نخست وزیر ترکیه پیشنهاد داد که ناتو برای مقابله با بحران پناهندگان در دریای اژه به کار گرفته شود. صدر اعظم آلمان در این خصوص می گوید:
" ما از این فرصت همچنین استفاده می کنیم تا درباره این امکان سخن بگوییم که در چه وسعتی ناتو می تواند در نظارت بر شرایط در دریا مفید باشد و از فرانتکس و گارد ساحلی ترکیه حمایت کند."

در مقابل، فرانک والتر اشتاین مایر به عنوان وزیر امور خارجه آلمان دخالت ناتو در بحران پناهجویان را غیر عملی و غیر قابل قبول دانسته است. به عبارت بهتر، اشتاین مایر به صورتی صریح و علنی در مقابل پیشنهاد مرکل موضع گیری کرده است. واقعیت امر این است که سوسیال دموکراتهای کابینه آلمان هر روز بیشتر نسبت به سیاستهای مرکل در حوزه های اجتماعی و امنیتی سرخورده می شوند. در جریان مناقشه میان برلین و مسکو، سوسیال دموکراتهای کابینه مرکل در صدد حل و فصل بحران ایجاد شده میان روسیه و آلمان بر آمدند اما حزب دموکرات مسیحی و شخص مرکل با نزدیکی بیشتر به ناتو نقشه های حزب سوسیال دموکرات را نقش بر آب ساختند. در حال حاضر نیز ناتو بار دیگر به کلید واژه ای تبدیل شده که اختلاف میان دو ائتلاف تشکیل دهنده دولت آلمان را شعله ور ساخته است. این در حالی است که دیگر اختلافات میان دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات بر سر مسائلی مانند بحران اقتصادی و سیاستهای همگرایانه در اروپا به قوت خود باقی مانده است.

بدیهی است که در صورت تحقق پیشنهاد مرکل و ورود ناتو به بحران پناهجویان، فارغ از اتفاقات ناخوشایندی که در این حوزه رخ خواهد داد، اختلافات داخلی میان دو ائتلاف تشکیل دهنده دولت آلمان نیز به نقطه اوج خود خواهد رسید.در آن صورت، حتی امکان فروپاشی کابینه تحت تاثیر بحران پناهجویان وجود خواهد داشت. بحرانی که با وقوع آن، می توان تاریخ مصرف دولت ائتلافی مرکل را تمام شده دانست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    مرگ بر انگل مرکل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس