این توافق مربوط به آشتی داخلی است که در حومه دمشق اجرا شده و بر اساس آن، گروه‌های تروریستی، سلاح‌های سنگین خود را تحویل داده‌اند و بخش دوم توافق هم درباره تجهیز گروه‌ها برای مبارزه با داعش و جبهة النصرة است.

توافق محرمانه بین دولت سوریه و مخالفان اسد در اردن/
گروه بین‌الملل مشرق - سالم زهران مدیر مرکز تبلیغاتی الارتکاز در سخنانی در شبکه ماهواره‌ای المیادین تأکید کرد که یک شخصیت عالی‌رتبه روسی با درجه سرتیپ که لبنان را به خوبی می‌شناسد، بیش از 15 بار به اردن سفر کرده و با پادشاه این کشور دیدار و توافقی را با گروه‌های سوری مسلح و مخالف دولت امضا کرده که بخشی از آن مرتبط به روند آشتی و بخشی دیگر مربوط به مبارزه با گروه‌های داعش و جبهه النصره است.
 
زهران در این رابطه می‌گوید که مضمون این توافق مربوط به آشتی داخلی در سوریه است و در حال حاضر در مورد تحولات حومه دمشق به اجرا گذاشته شده و این گروه‌ها سلاح‌های سنگین خود را تحویل دادند. بخش دوم توافق مذکور در مورد تجهیز این گروه‌ها به امکانات لجستیک برای مبارزه با داعش و جبهه النصره است و این بند نیز در مناطق جنوبی به اجرا گذاشته شده است.
 
 
زهران در این برنامه تلویزیونی تصریح کرد که محل عملیات‌ها در سوریه تقسیم شده است. بر اساس این تقسیم بندی کلی، جبهه شمالی مربوط به نیروهای روسیه در کنار ارتش عربی سوریه و متحدانش است و جبهه جنوبی نیز به مستشاران ایرانی در کنار ارتش سوریه و متحدانش تفویض شده است. زهران معتقد است قرار گرفتن ایران در جبهه جنوبی بنا به دو علت صورت گرفته است؛ اول اینکه مستشاران نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در قنیطره و درعا و در فاصله‌ای نزدیک به قدس مستقر شوند و علت دوم این است که در داخل روسیه، لابی یهودی وجود دارد که در راستای منافع اسرائیل بر مقامات این کشور فشار وارد می‌کند.
 
وی توضیح می‌دهد که دو دستورالعمل کاری در داخل اتحادیه روسیه در قبال منطقه و به‌ ویژه سوریه وجود دارد. دستورالعمل اول سیاسی است که شامل برنامه هایی با عنوان مسکو1 و 2 می شود، برنامه مسکو 3 نیز به زودی راه اندازی می شود. دستورالعمل نظامی این کشور نیز "سوخوی" نام گرفته است.
 
وی می‌افزاید: از همان لحظه اول که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد که مشکل این کشور قبل از کنترل مرزها حل نخواهد شد، روسیه در بخش مربوط به مرز ترکیه با قدرت وارد عمل شد، اردوغان تمایلی به این اقدام نداشت. در مرزهای لبنان نیز نیروهای مقاومت و ارتش سوریه اقدام به تأمین امنیت بخش گسترده‌ای از مرزها کردند و برخلاف آنچه که برای این مناطق در نظر گرفته شد، این بخش‌ها به پایگاه آرامش و امنیت برای دمشق تبدیل شدند. به این ترتیب تنها مرزهای اردن و فلسطین اشغالی باقی ماند ، چرا که در مورد مرزهای عراق مشکلی با دولت عراق وجود نداشت.

توافق محرمانه بین دولت سوریه و مخالفان اسد در اردن/

زهران می‌افزاید: به نظر می‌رسد اردن به صورت شفاهی در نزد مقامات روسیه برای کنترل مرزها تعهد داده است. پایبندی اردن به این تعهد تدریجی بود، به طوری که در درجه اول این کشور تحرکات عناصری که از سوریه وارد می شدند را کنترل کرده و آنها را از بین می‌برد و در مرحله دوم مرزها را مسدود کرده و جلوی ورود آنها به سوریه را گرفت.    
 
وی توضیح می‌دهد که دولت اردن بین تعهدات خود به عربستان و واقعیت‌های مردم‌شناختی خود در ابعاد داخلی مردد شده است. شرایط این کشور به گونه‌ای است که با وجود تعداد زیادی از آوارگان فلسطینی و عراقی ، مردم این کشور به اقلیت تبدیل شده‌اند و به نظر می‌رسد اردن قادر به تحمل چنین وضعیتی نیست.
 
از سوی دیگر رنده قسیس رئیس جنبش معارض جامعه کثرت گرا در برنامه ای تلویزیونی در المیادین تصریح کرد که برخی دولت‌های منطقه همچنان به دنبال راه حل نظامی در سوریه بوده و ایجاد راه‌حل سیاسی و حضور معارضان عقلانی بر اساس منافع آنها نیست. وی در پاسخ به سؤالی در مورد جدیت تهدیدات مطرح شده بر ضد برخی معارضان سوریه در ژنو گفت که مدت یک هفته قبل یا بیشتر تهدیدات واقعی بر ضد قدری جمیل مطرح بود . در جریان دیدار ما با دی مستورا من در کنار قدری جمیل بودم که یکی از عناصر امنیتی وارد شد و در گوش او زمزمه کرد که یک تهدید امنیتی او را هدف گرفته است، به همین علت جمیل از نشست خارج شد.

توافق محرمانه بین دولت سوریه و مخالفان اسد در اردن/

من نیز بعد از اتمام این دیدار و در جریان عزیمت به سمت سفارت روسیه با سایر اعضای هیئت، تماسی را مبنی بر ضرورت بازگشت فوری و عدم حضور در نشست سفارت چین بعد از روسیه دریافت کردم. وقتی که به هتل محل اقامت خود رسیده دیدیم که تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ شده و من در میان این تدابیر امنیتی به فرودگاه رفتم. برخی اطلاعات نشان می‌داد که این تهدیدات از سوی دو سرویس امنیتی یا بیشتر از جمله سرویس های امنیتی غربی تایید می شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    روسیه هم مثل دیگرون هر وقت که با سیاستهای آمریکا توافق و همفکری کرده ضرر کرده. حالا هم همینطوره و دوباره روسیه داره اشتباه میکنه. دولت روسیه بازم یادش رفته و دوباره فریب آل سعود و آمریکا و اسرائیل رو داره میخوره.
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    معلومه چی نوشتین خودتون فهمیدین آقا. یا ننویس اگه نوشتی سانسور نکن
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    رویه کی فریب ال سعود و اسراییل و امریکارو خورده که این دومیش باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • اهوازی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    این آتش بس ها نیرنگ است، آنهم در زمانیکه به گفته مالک اشتر در سریال تلویزیونی امام علی تا برانداختن خیمه گاه فتنه تنها 10 ضربت شیر کافیست...
  • یامهدی عج ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    مشرق, این گزارش پر از تناقض و علامت سوال است . بنابراین قابل اعتماد نیست . یاعلی
  • yas ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    اینقدر چماق آل سعود رو نشون روسیه دادن که به تب آشتی وآتش بس راضی بشه...
  • MAMAD ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    حافظه تاریخی ما میگوید باید مراقب روس ها باشیم. تقابل منافع آنها با آرمان های انقلاب محل احتیاط است. انشاا... با ریختن همه تخم مرغ ها در سبد مشترک با روس ها زیان نکنیم. در دیپلماسی بین المللی منافع ما دوستان ما و معارضین منافع ما دشمنان ما تعریف شده اند
  • MAMAD ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    مشرق بخاطر دارم کشور اردن از آغاز بلوا در سوریه، حدود 5 میلیون جنگ زده را با بودجه ای نامعلوم و با حمایت و هدایت مستقیم و نظارت و مدیریت سازمان های آمریکایی و اسراییلی و عربستانی در اردوگاه های خود اسکان داده است. در شرایطی که طی یکی دو سال گذشته خبرهای زیادی از معضلات بزرگ و وخامت اوضاع انسانی حدود یک و نیم میلیون آواره سوری در ترکیه و کشور های اروپایی منتشر می شود هیچ بحث و خبری از اوضاع آوارگان ساکن در اردن منتشر نمی شود. یادمان باشد که اردوگاه های اردن بهترین محل برای شناسایی نیروی انسانی مورد نیاز جبهه النصره و امثالهم و آموزش ایشان است
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    مواظب خبرهایی از منابع غیر معتبر باید بود . شاید خط نفاق و ایجاد اختلاف باشد.
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    روسیه داره زیر آبی میره
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    روسیه کشوری پیشزفته است که امروز در نوک جبهه نبرد با شورشیان سوری قرار دارد ،روسیه می تواند الگویی مناسب برای کشورهای منطقه باشد
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    مسلما مسئولین جمهوری اسلامی ایران کاملا متوجه تحرکات روسیه هستند اگر هم فرض بگیریم منابع این فرد درست بگن احتمال میدم که روسیه با هماهنگی ایران دست به چنین تحرکاتی زده وگرنه خودشون بهتر از هرکسی میدونن که شیربچه های مدافع حرم رفتن به عشق بی بی زینب و فقط یک چیز رو می بینن خدا و شهادت در راه اهل بیت زهرا و علی و لاغیر سفرهای علنی اقای ولایتی که بسیار هم عجیب تکرار میشه در خور تامل است و این که هم از طرف روسی و هم از طرف ایرونی می شنویم که در مورد سوریه موشع ما دو کشور کاملا با هم همسو است پس به امید ازادی تمام ممالک مسلمین از لوث وجود اجانب و مترسک های جهود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس