جب بوش گفت در صورت لزوم حمله یکجانبه به کره شمالی صورت خواهد داد. کروز اعلام کرد اجازه بازگشت روش «غرق مصنوعی» را نخواهد داد اما ترامپ گفته روش‌های بدتری را به خدمت می‌گیرد.

گروه بین‌الملل مشرق-  آخرین مناظره میان نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شب 6 فوریه توسط شبکه «ای بی سی نیوز» آمریکا در برنامه «صدای شما، رای شما» در شهر منچستر ایالت نیوهمشایر برگزار شد. 7 شرکت‌کننده این مناظره شامل دونالد ترامپ (Donald Trump)، تد کروز (Ted Cruz)، جب بوش (Jeb Bush)، بن کارسون (Ben Carson)، مارکو روبیو (Marco Rubio)، کریس کریستی (Chris Christie)، و جان کاسیچ (John Kasich) می‌شدند. از حواشی این مناظره می‌توان به انتقاد شدید کریستی و ترامپ از روبیو، توهین ترامپ به بوش و طرفدارانش در سالن، اعتراف کروز به اعتیاد خواهرش، و اتهام‌زنی کروز به کارسون و سپس عذرخواهی علنی وی اشاره کرد. این برنامه در حالی برگزار شد که 9 فوریه روز انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان در ایالت مذکور است.


جدیدترین مناظره جمهوریخواهان با حواشی پر رنگ به پایان رسید

این برنامه که با مجری‌گری «دیوید موئیر» و «مارتا راداتز» گویندگان خبر شبکه ای بی سی برگزار شد، دارای حواشی بسیار جالبی بود. اولین حاشیه، به انتقاد تیز و تند کریس کریستی از مارکو روبیو مربوط می‌شود. کریستی، روبیو را فاقد تجربه کافی برای تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا دانست. او به سناتور فلوریدایی گفت که او هنوز از روی متن، سخنرانی می‌کند و در جاهایی که لازم بود که تصمیمات مهم بگیرد، خود را کنار کشید. همچنین اضافه کرد که حضور روبیو در مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی نه تنها روحی از رهبری در خود ندارد بلکه صرفا وقت‌گذرانی است. روبیو که اخیرا در انتخابات درون حزبی ایالت «آیووا» رتبه سوم را پس از تد کروز و ترامپ بدست آورد و از جایگاه خوبی در بین 7 نفر برخوردار است، در پاسخ به کریستی، این فرماندار نیوجرسی را به این متهم کرد که وقتی طوفان وحشتناک ایالت نیوجرسی را در هم نوردید، او حتی حاضر نشد از کمپین انتخاباتی خود تکان بخورد و جهت مشاهده و همیاری با مردم مصیبت‌زده به آنجا برگردد. کریستی نیز در پاسخ خود را یک مرد عمل دانست و اتهام وارده از سوی روبیو را شرم‌آور خواند.

در جای دیگری، وقتی روبیو کاغذ حاوی متن انتقاد از اوباما را به دست گرفت، کریستی خطاب به جمعیت گفت: «یک سخنرانی آماده 25 ثانیه‌ای. منظورم از خواندن از روی متن همین بود». روبیو، نیز به جای دفاع از خود در مقابل حملات ترامپ و کریستی، دولت اوباما را به باد انتقاد کرد و گفت: «ما گمان می‌کنیم که اوباما بر آنچه می‌کند آگاه نیست اما دقیقا او می‌داند که چه می‌کند».

جدیدترین مناظره جمهوریخواهان با حواشی پر رنگ به پایان رسید

دونالد ترامپ نیز از استفاده از روشی تندتر از روش «غرق مصنوعی» در صورت تصدی‌اش به ریاست جمهوری سخن گفت. همچنین به مسئله ضعف بهداشت عمومی مردم در دولت اوباما پرداخت و وعده داد که ایجاد رقابت در بین مردم برای بیمه در بازار آزاد، اجازه نخواهد داد که مردم در کف خیابان جان بدهند. ترامپ، در جای دیگر وقتی که بحثش با جب بوش بر سر استفاده دولت از اموال خصوصی بالا گرفت، به او دستور ساکت‌شدن داد که با هو کردن حاضرین در سالن روبرو شد، سپس بلافاصله طرفداران بوش در سالن را به طرز گستاخانه‌ای همان آدم‌های او خواند که قاعدتا باید هم از او طرفداری کنند و دوباره «هو» شد. جان کسیچ نیز، از برنامه ترامپ برای اخراج 11 میلیون مهاجر به شدت انتقاد کرد و اخطار داد که این طرح می‌تواند به بنیان و اساس خانواده لطمه بزند.

جدیدترین مناظره جمهوریخواهان با حواشی پر رنگ به پایان رسید


در بخش دیگر مناظره، کروز، بن کارسون را به معوق کردن کمپین انتخاباتی‌اش در روز انتخابات آیووا متهم کرد (طبق قوانین آمریکا، نامزد انتخاباتی می‌تواند به کمپین خود پایان بدهد اما حق معوق کردن کمپین‌اش را ندارد). کارسون نیز در جواب گفت: «قوانین دولت آمریکا به ما اجازه می‌دهد که در چارچوب قانون هر آنچه که می‌توانیم برای پیروزی در انتخابات انجام دهیم را به کار بگیریم. اخلاقیات برای من این است که کار درست و بجا را انجام دهم. کروز نیز وقتی فهمید که اطلاعاتی که مشاورانش به وی در این مورد داده‌اند اشتباه بوده، بر روی صحنه از کارسون عذرخواهی کرد اما تاکید کرد که مشاورانش را اخراج نمی‌کند.

{$sepehr_media_1380060_400_300}

جب بوش هم به بحث به کره شمالی پرداخت و اعلام کرد که در صورت پیروزی در صورت لزوم حمله یکجانبه به کره شمالی صورت خواهد داد. وی، همچنین به لزوم افزایش ثروتمندان و میلیونرها در جامعه تاکید کرد و آن را لازمه رشد اقتصادی جامعه و مردم دانست. بوش، که زمانی در سال 2012 اعلام کرده بود که در صورت جلوس بر کرسی کاخ سفید، روبیو را به عنوان معاون خود برخواهد گزید، این بار خطاب به دوست قدیمی‌اش گفت که در سنا هیچ کار قابل توجهی نکرده است. او اظهار داشت: «البته عین همین عبارت را روبیو در زمان رقابت انتخاباتی میت رامنی در مورد من گفت. گمان می‌کنم که رامنی به خوبی می‌دانست که ما کاری برای سنا نکردیم و به همین هر دوی ما را کنار گذاشت و یکی دیگر را انتخاب کرد».

جدیدترین مناظره جمهوریخواهان با حواشی پر رنگ به پایان رسید

یکی از بخش‌های جنجالی مناظره مربوط به روش‌های شکنجه بود. کروز، اعلام کرد که اجازه بازگشت روش شکنجه «غرق مصنوعی» را نخواهد داد اما ترامپ تاکید کرد که نه تنها این روش را زنده خواهد کرد که روش‌های بدتری را هم در خدمت خواهد گرفت. روبیو نیز در این میان اظهار داشت که نامزدها نباید در مورد این گونه چیزها بحث کنند چرا که دستاویز کافی به دشمنان آمریکا برای اعمال حملات شدیدتر را خواهد داد.

جدیدترین مناظره جمهوریخواهان با حواشی پر رنگ به پایان رسید


وقتی از کروز در مورد سیاستش در قبال اعتیاد سوال شد، به ماجرای خواهر ناتنی‌اش «ماریام» اشاره کرد که پس از جدایی پدر و مادرش، رو به اعتیاد آورد و نهایتا پس از اینکه همسرش او را رها کرد و اعتیاد وی موجب آوارگی پسرش به نام «جوئی» شد، مرد.

جدیدترین مناظره جمهوریخواهان با حواشی پر رنگ به پایان رسید


نتیجه آخرین رای‌گیری که تقریبا نهایی است، بدین شرح است: ترامپ با 33 درصد پیشتاز است. روبیو با 16 درصد و کروز با 14 درصد، کاسیچ با 11 درصد، بوش با 7 درصد، کارلی فیورینا با 6 درصد، کریس کریستی با 4 درصد، بن کارسون با 2 درصد آراء در مکان‌های دوم تا هشتم قرار داشتند.


جدیدترین مناظره جمهوریخواهان با حواشی پر رنگ به پایان رسید


بسیاری از کارشناسان، معتقدند که برندگان اصلی مناظره 6 فوریه، ترامپ و کروز بودند که کمترین اصطکاک با رقبا را ایجاد کردند و بزرگترین اشتباه به کریس کریستی برمی‌گردد که با انتقاد شدید و بیجا از روبیو، موجب تخریب بیشتر خود و محبوبیت بیشتر رقیبش شد. کریستی نیز این انتقاد را پذیرفته و اذعان داشته که به هیچ وجه باور نداشت که انتقادهای او موجب افزایش محبوبیت روبیو شود.

بعد از برگزاری انتخابات درون حزبی ایالت نیوهمشایر، 50 ایالت باقی‌مانده، در هفته‌ها و ماه‌های آینده انتخابات برگزار می‌کنند. هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، رسماً نامزد ریاست‌جمهوری خود را در گردهمایی ماه جولای که 4 ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکاست اعلام می‌کنند. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز 8 نوامبر 2016 برگزار می‌شود.


منابع:

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941118000578

http://abcnews.go.com/Politics/republican-presidential-debate-moments-mattered/story?id=36286627

http://www.al.com/news/index.ssf/2016/02/who_will_win_the_new_hampshire.html

http://abcnews.go.com/Politics/gopers-call-trump-winner-lead-stays-big-cruz/story?id=36509173

http://www.cnn.com/2016/02/07/politics/new-hampshire-poll-full-results/index.html

http://edition.cnn.com/2016/02/07/politics/new-hampshire-poll-donald-trump-bernie-sanders/


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • iman ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    یه مشت روانی جنگ طلب .
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    ما هم برای تودهنی زدن به دزمن میتونیم نسخه ستاربهشتی کش رو کنیم
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    فکرشو بکن روز قیامت خدا چه جوری شکنجه هایی که مجاز نیستو برا ترامپ آزاد میکنه
  • خان محمد علی آقا ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    عجب اعجوبه هایی هستند اینا هرچند اون پیر زنه هیلاری هم که دموکراته دست کمی از اینا نداره
  • وحید ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    رأی دادن آمریکایی ها به ترامپ، نوعی دهن کجی به هر نوع سیاست بازی این کشور در سالهای گذشته است؛ این بی علاقگی و تفریح با انتخاب ترامپ، اگرچه برای مردمِ خود آمریکا، شاید عواقب چندانی نداشته باشد امّا مسلّما روی کار آمدنِ افرادی غیرمنطقی، خشن و ماجراجو مثل ترامپ همان عواقبی را در پی دارد که روی کار آمدنِ ملک سلمان و طایفه اش در عربستان در پی داشت.
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    خدا لعنتتون کنه به آتش دنیا و آخرت مبتلا بشید ان شاالله
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    خاک بر سر مشرق بیسواد که نمی داند ترامپ را برای بر مسند نشاندن و آدمکش کلینتون این وسط انداخته اند. کلینتون در مقابل ترامپ که همه بسوی این تروریست ادمکش روی آورند. نوش جانتان. امروز همه می دانند که کمپین آدمکش توسط سوروس برای حکومت جهانی جهود حمایت مالی می شود. آن نیگر آدمکش هم را سوروس آورد. انتخابات نیست . مشتی آدمکش که برای حکومت جهانی حاضرند بلیونها نفر را بکشند... خود را انتخاب و به مردم کودن می چپانند. خاک بر سر کسی که رای دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس