کد خبر 532023
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰

راغب مصطفی غلوش در حالی به دیار باقی شتافت که بسیاری از مردم ایران خاطره هایی به یادماندنی از تلاوت این قاری قرآن در جمهوری اسلامی را به یاد دارند و رهبر معظم انقلاب نیز بزرگترین شرافت او را تلاوت قرآن دانست.

به گزارش مشرق، دهه فجر از راه می رسد و جشن های باشکوه پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر کشور برگزار می شود و 26 سال پیش راغب مصطفی غلوش و محمد احمد بسیونی برای اولین بار به میان مردم ایران آمدند و جشن های پیروزی انقلاب را با تلاوت های خود عطرآگین کردند.

در همان سال یعنی بیستم بهمن سال 68 این دو قاری به دیدار رهبر معظم انقلاب شتافتند و حضرت آیت الله خامنه ای با گرامی داشت ورود قاریان مصری، خوشحالی خود را از این دیدار ابراز داشته و افزودند: سال هاست که من با صدا و تلاوت شیخ راغب مصطفی آشنا هستم و شرف شما به قرآن است و تلاوت قرآن بزرگترین شرف است؛ همچنان که پیامبر (ص) فرمود «اشراف امّتی حملة القرآن» و «انتم حملة القرآن و الحمدلله»

ایشان با بیان وظایف و رسالت قاریان قرآن اظهار داشتند: در هرجایی که صوت تلاوتتان می‏رود، شما حضور دارید و با این حضور همه جایی، می‏توانید خیلی مؤثر باشید. یعنی واقعاً گاهی ملتی را با یک تلاوت می‏شود منقلب کرد. در واقع به برکت آن محبتی که مردم به‏ خاطر صوت قرآن و به برکت آن به شما پیدا می‏کنند، می‏توانید تحولی ایجاد کنید.

رهبر معظم انقلاب در همین دیدار به شور و اشتیاق جوانان و نوجوانان ایرانی برای فراگیری تلاوت قرآن اشاره کرده و افزودند: اگر ملتی بخواهد به قرآن عمل کند، قدم اولش آشنایی با همین الفاظ و ظواهر قرآن است. عامّه‏ مردم باید با قرآن انس بگیرند. این انس، حرکت به سمت مفاهیم قرآن را تضمین می‏کند.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به بیان خاطره ای از راغب مصطفی غلوش پرداخته و گفتند: ما حدود سال های 46 یا 47 در مشهد دنبال خواندن شیخ مصطفی اسماعیل در رادیوهای کشورهای عربی- مخصوصاً رادیو مصر- به دقت می‏گشتیم تا بلکه خواندن او را پیدا کنیم. البته نوارهایش هم در بازار نبود و در ایران هم رادیو قرآن وجود نداشت و ما مجبور بودیم از رادیوهای خارجی گوش کنیم.

ایشان افزودند: ما عاشق تلاوت شیخ مصطفی اسماعیل بودیم. تلاوت‏های او را پیدا می‏کردیم و گوش می‏کردیم. در آن زمان رفیقی داشتم- مرحوم آقا جعفر- که آقایان او را می‏شناسند. آن هم با من همین‏طور پای رادیو می‏نشست و گوش می‏کرد. یک روز من را دید و گفت «امروز در رادیوی مصر، صدای پسر شیخ مصطفی اسماعیل را پیدا کردیم!» گفتم چه طور، از کجا فهمیدی پسرش است؟ گفت «نام او راغب مصطفی است که پسر شیخ مصطفی اسماعیل است! (او را به نام غلوش نمی‏شناخت).

رهبر انقلاب اضافه کردند: رفیق من، صدای فرزند مصطفی اسماعیل را ضبط کرده بود. من که گوش کردم، گفتم که قاعدتاً باید همان پسر شیخ مصطفی اسماعیل باشد؛ چون صدایش شبیه شیخ مصطفی اسماعیل است! تلاوت هم، تلاوت همان آیات معروف بود «و استمع یوم یناد المناد من مکان قریب».

خاطره رهبر معظم انقلاب از تلاوت های غلوش+عکس
راغب مصطفی غلوش قاری رادیو قرآن مصر و عضو انجمن قاریان و حافظان این کشور روز پنجشنبه پس از طی دوران سخت بیماری در سن 77 سالگی در یکی از بیمارستان های مصر دیده از جهان فرو بست و در زادگاهش روستای «برما» در شهر طنطا در استان غربیه مصر تشییع و به خاک سپرده شد.

غلوش در سال 1317 هجری شمسی در روستای «برما» واقع در استان غربیه مصر متولد شد و در خانواده ای قرآنی پرورش یافت و در نوجوانی کل قرآن را حفظ کرد و از 16 سالگی با حضور در محافل مختلف قرآن تلاوت می کرد.

راغب مصطفی چند سال پس از حفظ قرآن به کانون علوم قرآنی مصر، شهر طنطا رفت و به مؤسسه و آکادمی قرائات در مسجد احمدی مصر پیوست و به توانست «یک نمونه عالی از استاد مصطفی اسماعیل» را در این مسجد ارائه دهد اما نقطه اوج فعالیت قرآنی غلوش زمانی رقم خورد که در دوران سربازی، موفق شد در مسجد مشهور امام حسین (ع) قاهره به تلاوت قرآن بپردازد و از آن به بعد به مدت بیش از ۳۰ سال متوالی برای تلاوت آیات وحی به کشورهای مختلف جهان از جمله فرانسه، کانادا، آمریکا، انگلستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات و کویت و همچنین ایران سفر کرد.

عبدالغنی الشرقاوی، ابراهیم الطبهیلی و ابراهیم سلام از استادان او بوده اند. البته غلوش تا مدت ها از مقلدان مصطفی اسماعیل بود و صوت آن ها شباهت زیادی با یکدیگر داشت. با این حال وی از 24 سالگی در رادیو و تلویزیون رسمی مصر به عنوان قاری حضور یافت و از همان زمان رفته رفته سبک خودش را در قرائت دنبال کرد.

غلوش را می توان از نسل قاریانی دانست که پس از پایان جنگ تحمیلی، برای نخستین بار به ایران سفر کرد و خاطره خوش تلاوت های اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ شمسی را آفرید. تلاوت های او در ایران مورد استقبال جوانان و جامعه قرآنی قرار گرفت و در زمره تلاوت های ماندگار او جای گرفت که از جمله می توان به تلاوت سوره های «مریم، مطففین، علق»، «قمر، الرحمن»، «اسراء، بلد»، و به ویژه سوره «احزاب» در مدرسه عالی شهید مطهری اشاره کرد که تلاوت اخیر هنوز هم هر شنونده ‍ ای را تحت تاثیر قرار می دهد. وی «آیه تطهیر» در سور احزاب را به طرز عجیب و بسیار زیبایی قرائت می کند که نشانگر علاقه ایشان به اهل بیت(ع) و محبانشان در ایران است.

از این قاری مصری، اذان دلنشینی هم به یادگار مانده که سال ها است در کشورمان طنین انداز است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عليرضا ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    3 0
    اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم و احشرنا معهم و اهلك اعدائهم اجمعين
  • علی ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    10 0
    خدا رحمتش کنه.
  • محمد ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    روحش دراعلاء علیّن محشوربادحیفش حیفش که مسلمین قاری مهمی رااز دست دادندروح ماانسان ها به چنین تلاوت هائی بشدت نیاز داشت .
  • رضا ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    من عاشق ایشون بودم ... روحشون شاد ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس