کد خبر 531991
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به خبر آمادگی عربستان سعودی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه نوشت، پیامدهای اعزام نیروهای عربستانی به سوریه به جنگ داخلی در سوریه محدود نخواهد شد بلکه پیامدهای آن متوجه کل منطقه خواهد شد.

به گزارش مشرق، چهار شنبه هفته گذشته عربستان از زبان «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی از آمادگی کشورش برای اعزام نیروی زمینی جهت مبارزه با داعش در سوریه خبر داد؛ اقدامی که با استقبال آمریکا روبه‌رو شد و سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به آن گفت: «مگر عربستان سعودی همه (مخالفان خود) را در یمن زمین‌گیر کرده است که نیروهای خود را به سوریه بفرستد».

روزنامه انگلیسی «اندیپندنت» در مقاله‌ای به قلم «کیم سنگوبتا» تحلیلگرامور دفاعی با عنوان «پیامدهای اعزام نیروی زمینی به سوریه توسط عربستان سعودی» به اقدام اخیر این کشور در اعلام آمادگی خود برای اعزام نیرو جهت مقابله با داعش پرداخته و پیامدها و چالش‌های احتمالی آن را بررسی کرده است.

نویسنده این مقاله با اشاره به این اقدام احتمالی عربستان، هشدار می‌دهد در صورت تحقق این اقدام عربستان، نیروهایی که این کشور با هدف مبارزه با داعش به سوریه می‌فرستد، خود را در برابر نیروهای ایرانی و سایر نیروهای شیعه وابسته به دولت سوریه، مانند نیروهای حزب الله خواهد دید که این شرایط خطرناک است.

نویسنده مقاله ادامه می‌دهد، پیامدهای اعزام نیروهای عربستانی به سوریه، تنها به جنگ داخلی در سوریه محدود نخواهد شد بلکه پیامدهای آن متوجه کل منطقه خواهد شد.

بر اساس این مقاله، این اقدام عربستان درست در مقطعی رخ می‌دهد که امیدها برای رسیدن به حل صلح آمیز بحران سوریه پس از به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوهای ژنو 3 و تلاش و پیشروی نیروهای وابسته به دولت «بشار اسد» در حلب کم شده است.

این تحلیلگر امور دفاعی با اشاره به روابط ترکیه و روسیه، تصریح می‌کند، روابط این دو کشور متشنج بوده و هر دو طرف، یکدیگر را در موضوع حلب متهم می‌کنند؛ ترکیه روسیه را به محاصره حلب به منظور گرسنه نگه داشتن متهم می‌کند و روسیه در مقابل ترکیه را به آماده شدن برای حمله به سوریه متهم می‌کند.

وی در ادامه مدعی می شود که عربستان سعودی و ایران پس از آنکه وارد جنگ نیابتی در مناطق مختلف شدند که آخرین آن، یمن بود، احتمال دارد با این اقدام عربستان یکدیگر را رودروی همدیگر و در یک جنگ مستقیم ببینند.

در ادامه این مقاله آمده است، عربستان سعودی به تنهایی آماده است هر اقدامی را انجام دهد، ولی همه سناریوها تا زمان نشست فرماندهان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل در هفته آینده در حالت تعلیق باقی خواهد ماند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    خیلی خوب میشه بیان که یه درس درستو حسابی بهشون داده بشه تو یمن ایرانیا دستشون بهشون نمیرسه ولی تو سوریه ...
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    سعودی ها گورشان کجا بود که کفنی برایشان متصور باشد - این ها یک سرباز برای تقابل اعراب با اسرائیل برای آزادی سرزمین های اشغالی نفرستادند - حالا برای سوریه می خواهند سرباز بفرستند - اولا بارمالی این قبیل غلط کاری ها برای سعودی منجر به ورشکستگی مالی دولت سعودی می گردد - ثانیا نیروی زمینی سوریه از تمامیت ارضی و کشوری دفاع می کند عامل بیگانه ای در آنجا نمی تواند تحرک داشته باشد - ثالثا اعراب وابسته با آمریکا فاقد یک ارتش با انگیزه هستند و ارتش سوریه حد اقل این انگیزه دارد -رابعا عربستان همزمان نمی تواند در این سطح از وضع در پیشرو جنگ بکند - خامثا پاشنه آشیل آنها ریاض است و در صورت تهدید ریاض تمام نیروهای فرامرزی و درون مرزی خودرا بدون پشتیبان رها می کنند - - عربستان سعودی عامل تضعیف کشورهای اسلامی شده و سیاست های آن موجب جنگهای داخلی میان مسلمان شده و این وضعیت با اولین عاملهای عدم نیاز به این تاکتیک اول / موجب دوری جستن آمریکا و اروپا از آن ها می شود دوم / وحشت وترس سعودی ها از عدم پشتیبانی غرب آن ها را سنکوب کی کند و فروپاشی سعودی ها را با سرعت باور نکردنی بوجود می آورد - تجربه شاه ایران مبارک در مصر و قذافی در لیبی و بن علی در تونس و... که (خاورمیانه دیگ جوشانی است که حکومتهای عامل غرب در آن پیاز درون آن هستند که اولین جزغاله شده ها هستند...
  • جعفری ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    مقدمات تجزیه عربستان از سوی سیا و سرویس های انگلیسی و موساد فراهم شده است.
  • جلال ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    الان بهترین زمانه توافق نامه نظامی تهران دمشق را امضا فعال سازی و اجرا کنیم
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    مگه الکیه؟!
  • مجتبی ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    یادتون رفت ؟ چند وقت پیش حرف ا ز ائتلاف 100000 تایی اعراب بود به رهبری ال سقوط .اینا اگ این تعداد نیرو و به سوریه بفرستن گور خودشونو کندن ..سوریه یه منجلاب بزرگیه .ایران فورا باید نیروی هوایی و تقویت کنه با جگنده های درن روسی اس 300 زود تر باید مستقر بشه . ...یه خبرایی هست .
  • حامد ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    دارند اخرین گزینه هایشان را رو میکنند و این چیزی جز جنگ رسانه ایی و اینکه اروپا و اسیا ایران را مقصر نمیداند و مشکل اصلی عربستان و تفکرات وهابی این کشور جاهل است. ال سعود مطمعنا قوی تر از قزافی و مبارک و صدام نیست و این اقدامات برای تضعیف روحیه ارتش مقاومت سوریه است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس