کد خبر 531907
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

گاردین در یادداشتی از از گرم شدن پیوند ایران و انگلیس خبر داد نوشت: با سفر ظریف به لندن، از ماه آینده در سفارتخانه های دو طرف ارائه خدمات روادید آغاز خواهد شد.

به گزارش مشرق، روزنامه «گاردین» در مطلبی در وبسایت خود نوشت: سفر وزیر خارجه ایران به لندن که در 12 سال گذشته، نخستین سفر از این دست به شمار می رود علیرغم چند دهه بی اعتمادی و اختلاف های پی در پی در زمینه حقوق بشر و مسائل منطقه ای، «نشانه ای از گرم شدن روابط» دو کشور است.

محمد جواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، بابت نقشی که در نهایی شدن توافق هسته ای سال گذشته داشت از شهرت جهانی برخوردار شده است. وزیر خارجه انگلیس، فیلیپ هاموند، صبح جمعه یعنی فردای همان روزی که ایران در نشست سوریه در لندن شرکت کرد، سر میز صبحانه با ظریف دیدار کرد.

نویسنده در ادامه آورده است: پس از این دیدار آشکار شد که سفارت انگلستان در تهران و سفارت ایران در لندن از ماه آینده خدمات روادید خواهند داد. این دو کشور ماه اوت گذشته سفارت های خود را در پایتخت کشور مقابل بازگشایی کردند. ظریف پس از دعوت رسمی دیوید کامرون از تهران به کنفرانس سوریه، به لندن آمد.

ظریف در دو سخنرانی روز پنج شنبه، از جمله گفتگویی که در چاتم هاوس داشت، گفت که بیرون نگه داشتن ایران از مذاکرات سوریه کمکی به یافتن راه چاره نخواهد کرد.

او در کاخ وست مینستر به گروهی از نمایندگان مجلس انگلستان و بازرگانان آن کشور گفت: «می بایست مسئله را بازتعریف کنیم و تهدیدها را روشن سازیم. به گمان من برای دیدن این تهدید نیاز به هوش سرشاری نیست؛ تهدید پیش روی همه ماست: تروریست های داعش. ما نخواهیم توانست راه چاره آشتی جویانه ای برای سوریه پیدا کنیم مگر اینکه از همدیگر پشتیبانی کنیم.»

او گفت ایران «دوست ندارد عربستان سعودی را مستثنی سازد» و اینکه تهران، ریاض را «بازیگر مهمی در منطقه» می داند. ظریف گفت ایران رزمنده ای در سوریه ندارد بلکه چند تن رایزن نظامی هستند که به گفته او دولت مرکزی سوریه آنها را فراخوانده است.

نویسنده در پایان آورده است: ظریف گفت باور ندارم که رئیس جمهور آینده آمریکا، هرکس که باشد، در موقعیتی باشد که بخواهد قرارداد هسته ای را پاره کند. او به ویژه کنگره آمریکا را به خاطر قانون تازه ای سرزنش کرد که دوتابعیتی ها یا دیگر اتباع بیگانه را که در پنج سال گذشته از ایران دیدار کرده بودند با جلوگیری از آمدن بی روادیدشان به آمریکا مجازات می کند. این قانون تازه شماری از ایرانیان را به خشم آورده است. ظریف گفت که او با همتای آمریکایی خود در این باره گفتگو کرده و از اروپا خواسته است به این قانون اعتراض کند؛ چرا که به گفته او سد راهی خواهد بود برای رفت و آمدهای دانشگاهی میان ایران و غرب. ظریف می گوید: «جای شگفتی دارد. یک ایرانی، یا حتی کسی که به ایران آمده باشد، از 11 سپتامبر به این سو دست به عملیات تروریستی نزده است. ایران را نباید بیرون نگه داشت. این تبعیض است.»
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس