کد خبر 53161
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۶

مردم بروجرد به مزار شهداي شهرشان "بهشت شهدا" مي گويند؛ بهشتي که اکنون با اجراي طرح يکسان سازي، با خاک يکسان شده است.

به گزارش خبرنگار مشرق، ازابتداي جنگ تحميلي، شهداي اين شهر را در منطقه اي به خاک سپرده اند که در کنار قبرستان قديمي شهراست؛ از همان زمان متولي اصلي مزار شهدا، خانواده هاي آنها بودند. اين، خانواده شهدا بودند که شکل و شمايل مزار شهيدشان را تعيين مي کردند. البته قالب مزارها از يک چارچوب و الگوي نسبي پيروي مي کرد اما با اين لحاظ، مزار شهدا محلي براي ابراز سلايق مختلف خانواده هاي آنها بود. بعضي خانواده هاي شهدا وسايل شهيدشان را کنار عکسش مي گذاشتند و شعري را که شهيدشان دوست داشت بر روي سنگ مزارش مي نوشتند.

مادران و پدران شهدا که خود، شکل ظاهري قبور فرزندشان را انتخاب کرده بودند هفته اي چند بار به مزارشان سري مي زدند آب و جارويي مي کردند، گرد و خاک را از روي مزار آنها پاک مي کردند و اين گونه بود که با مزار شهيدشان انس مي گرفتند و دلشان آرام مي شد.

اما بنا به تدابير بنياد شهيد، ناگهان تصميم به يکسان سازي قبور شهدا گرفته شد! البته خانواده ها حرفي نداشتند، دوست داشتند مزار شهيدشان ماندگار شود و زيباتر از قبل و مايه آرامش آنها و مردم شهرشان.

خانواده شهداي بروجرد، نزديک به شش سال، تعميرات و خرابي ها را تحمل کردند و منتظر بودند که ببينند چه طرح نابي از دل اين همه کار بيرون خواهد آمد اما آنچه در پايان انجام شد هيچ شباهتي به مزار آنهايي را که "امامزاگان عشق" مي ناميم، نداشت.

مزار شهداي بروجرد، امروز بيشتر شبيه يک تالار يا سالن ورزشي است که بي هيچ نماد و نشان زيبايي، قبور شهدا در آن، تنها با نام و تاريخ تولد و شهادت شان، علامت گذاري شده است. برخي مي گويند قبور اين شهدا از مزار ائمه بقيع هم غريب تر است چرا که آن بزرگواران دست کم، سنگي بر سر مزار دارند که راهنماي زائران از راه دور است اما اين سنگ هاي يکسان و رنگ و رورفته، هيچ نشاني از عظمت مقام اين شهيدان والامقام ندارد.

حالا وقتي به مزار شهداي بروجرد مي آيي، هيچ چيز آشنا نيست؛ عکس هايي که روي سنگ قبر آنها حکاکي شده، بي کيفيت است و تنها سنگ هاي حقير و کوچک و قبوري يکنواخت را مي بيني که دلت را بيشتر اندوهگين مي کند..

اينجا براي مادران و پدران و همسران و فرزندان شهدا که سالها با مزار شهيدشان مأنوس بودند بوي آشنايي نمي دهد و تنها بر بار غمهاي شان مي افزايد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • جانباز60درصد ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    1 1
    خدا از بانییان این طرح نگذرد که با این طرحشان اثر معنوی مزار شهدا را از بین بردند
  • فدایی سید علی ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    1 1
    بله اینجا را از نزدیک دیده ام در جوار این شهدا قبر یکی از اولیاءالله یعنی مرحوم آیت الله کوشکی صاحب الزمانی است.بسیار ولائی بوده و ایشان پدر شهید نیز هستند و لباس روحانیت نمی پوشیدند چفیه ای مشکی به سر بسته و عبایی به دوش داشتند. سالها در حوزه های علمیه بروجرد درس خارج می دانند.ایشان محضر علمای نجف را نیز درک کرده بودندو در سنین بالا درس را آغاز کرده ولی تا اجتهاد پیش رفتند.ایشان سال86در اثر سرطان دار فانی را وداع گفتند.شادی روحشان صلوات
  • مديون شهيدان ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    2 0
    واقعاً مایه تأسفه. بعد از شش سال، یه سال یکنواخت سنگی درآوردند؟؟ شهدااااااااا شرمنده ایم..
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    1 0
    به خاطر دارم زمانی را که بهشت شهداي بروجرد واقعا یک بهشت مصفا و پر احساس و سرسبز و خرم بود.. چه بلایی سرش آوردند! واقعا طراحش الآن چه حسی داره؟ احساس غرور میکنه؟
  • هادي ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    1 0
    از بهشت شهداي غريب بروجرد گفتيد دمتون گرم. سالها با اون حجله هايي كه پدر و مادراي شهدا توي بهشت شهدا براشون درست كرده بودن انس گرفته بوديم . شبهاي جمعه وقتي برا زيارت قبورشون مي رفتيم ساعتها بين اونها سير مي كرديمو لذت مي برديم . هر قبري براي خودش عالمي داشت گاهي با تعدادي از فرزندان اين شهداي قريب سر مزار پدرشون مي رفتيمو كلي حال مي كرديم. اصلا ما روهمون فضاي باصفاي بهشت شهدا تربيت كرد. متاسفانه مديريت نابجاي بنياد شهيد بروجرد اين وضعيتو رقم زد. جالبه كه الانم بنياد شهيد بروجرد خودشو موظف به رسيدگي به امور بهشت شهدا نمي دونه.
  • k-1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    1 0
    خدا كنه زوود تر جلوي اين طرح رو بگيرند
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    1 0
    من اینجا رفتم به این کثیفی که تو عکسا وجود داره نیست و لی از نماد و نشانه و معماری فاخر ر شان شهود شهدا خبری نیست.
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    1 0
    یعنی منظورت اينه که مشرق، عکسها رو دستکاري کرده؟؟؟ يه چي ميگي ها
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    1 0
    چرا اینجوری کردن اینجا رو!؟ اه حالم خراب شد... با جانباز60 درصد موافقم خدا نگذره ازشون! آخه این چه کاریه؟؟ مثل اینکه سنگهای قبلی مثل خار تو چشمشون بوده که اینجوری خاستن دلشونو خنک کنن!حالا همه مشکلات جامعه برطرف شده بود که به سنگ قبر شهدا گیر دادن! خدا لعنتشون کنه!
  • یک طلبه بروجردی ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    1 0
    من بچه بودم که پدرم مرحوم شد؛ تقریبن هر هفته میرفتیم بهشت شهدا. بروجرد از شهرهایی است که شهید زیاد دارد تقریبن همه مردم در میان شهدا فمیل دارند ما هم همینطور. هم سر قبر پدرم میرفتیم هم شهدای فامیلمان. آن زمان بهشت شها آنقدر زیبا و باروح بود که با میل و علاقه زیاد به زیارت اهل قبور میرفتیم. اما حالا...
  • محمد ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    1 0
    یه کم انطرف تر قبر شهدایی که عکسشان را گذاشتید قبر شهدایی است که به حال خود رها شده اند.باید عکس آنها را هم در سایت می گذاشتید.
  • رهرو ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    0 0
    خلاف حرف آقايي كه گفته بود به اي كثيفي هم نيست بگم كه بعضي وقتها از اين هم بدتره واقعا وجود جاي پاها روي قبر مطهر شهيد قلب آدم رو به درد مياره
  • بیسیم چی ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    0 0
    ماعادت کردیم وقتی کار از کار بگذره وارد عمل بشیم اون زمانی که هنوز اول طرح بود چرا خبری ازتون نبود چرا اون موقع تجموع نکردید حالا مثل قضیه کربلا شدید تواب برداران همشهری ها دوستان نوش دارو پس از مرگ سهراب فایده ای نداره فقط دوباره بیت المال حرام میشه این درسی باشه برای ماها که در زمان مورد نظر وارد عمل بشیم شهرام یادت بخیر...
  • ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 1
    حداقل از سنگ های درجه یک و باکیفیت استفاده میکردن که به این زودی سیاه و کثیف نشه!هاشا به غیرتتون!
  • حسین ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    0 1
    پس فبرستان گوشه قانی چی اونا شهید نیستند که سنگاشون پاک شکسته شده خدا ازتو نگذره که انقدر از مال شهدا هم می خورید تاکجا می خواهید برید از مادران شهدا خجالت نمی کشید اگه شهدا نبودند الان شما راحت پشت اون میزا نبودید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس