اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران و دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با حضور در نشست خبری به بررسی قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC پرداختند و چنین قراردادهایی را خلاف منافع ملی عنوان کردند.

به گزارش مشرق، نشست خبری شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران با حضور اعضای این شورا و دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی پیرامون بررسی قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC صبح امروز در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.

* مگر در لایه‌های پنهان قراردادهای جدید نفتی چه چیزی وجود دارد که کسی نباید در جریان آن قرار گیرد

در ابتدای این نشست مجتبی رئیسی دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار داشت: از زمانی که قراردادهای جدید نفتی اعلام شد کارشناسان امر اعتراضات و نقدهای تخصصی به متن این قراردادها داشتند که این نظرات به وزارت نفت نیز داده شد. مطالبات دانشجویی نیز در این خصوص وجود داشت که این وزارتخانه پاسخگوی ابهامات و اشکالات این قراردادها باشد.

وی افزود: اما متاسفانه تا امروز پاسخی از سوی مسئولان وزارت نفت شنیده نشد. البته مجلس شورای اسلامی که پاسدار استقلال کشور است باید به صورت جدی‌تری به این موضوع ورود کند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در نهایت این امر بر دانشجویان مسجل شد که گویا وزارت نفت اراده‌ای برای پاسخگویی یا تغییر روند غلط خود ندارد بر همین اساس تصمیم گرفته شد بعد از 2 ماه تذکرات مشفقانه به وزارت نفت، تجمعی مقابل ساختمان این وزارتخانه برای بیان مطالبات دانشجویی صورت گیرد.

رئیسی تصریح کرد: قرار نبود در این تجمع اتفاق خاصی صورت گیرد بلکه تذکراتی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از تاراج منابع ملی بیان شود. هنگامی هم که دانشجویان می‌خواستند به سمت ساختمان وزارت نفت حرکت کنند، با حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی مواجه شدند که این تعداد نیرو فراتر از تصور بود و برای دانشجویان این سؤال بود که مگر قرار است چه اتفاقی بیفتد.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی تصریح کرد: نیروی انتظامی اصلا اجازه برگزاری هیچ تجمعی نداد و از همان ابتدا دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار داد.

وی در ادامه سخنان خود پیرامون جزئیات قرارداد جدید نفتی نیز گفت: مگر IPC چیست که چنین برخوردی با دانشجویان می‌کنند. دانشجویانی که تنها در خصوص این قراردادها سؤالاتی دارند. مگر IPC چه لایه‌های پنهانی دارد و در دل آن چه مفادی وجود دارد که کسی نباید در جریان آن قرار گیرد؟

رئیسی تصریح کرد: چرا آقای زنگنه نسبت به ابهامات موجود در قراردادهای جدید نفتی پاسخگو نیست؟‌چرا متن قرارداد را در اختیار افکار عمومی قرار نمی‌دهد.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در پایان گفت: قراردادهای جدید نفتی خلاف منافع ملی است و سرنوشت 25 ساله نفت کشور را به بازی می‌گیرد.

* «IPC» در نهایت ایران را به یک خام‌فروش عالی تبدیل می‌کند

در ادامه این نشست محمدامین سلیمی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور پیرامون ابهامات قراردادهای جدید نفتی، اظهار داشت: جنبش دانشجویی پیگیر منافع ملی و نظام است و برای منفعت نظام تلاش می‌کند و اگر کسی نسبت به نیت این دانشجویان خدشه‌ای وارد کند، به جنبش دانشجویی خیانت کرده است.

وی با بیان اینکه قراردادهای نفتی به سیاست‌های داخلی و خارجی ما گره خورده است، گفت: مطالبه جنبش دانشجویی این است که مفاد قراردادهای جدید نفتی مشخص شود و مسئولان به پرسش‌های دانشجویان در خصوص ابهامات قراردادهای جدید نفتی پاسخ دهند.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه دولت باید موضوعات سیاسی را از منافع ملی جدا کند،‌گفت: چگونه است که باید تمام قراردادهایی که دولت امضا می‌کند محرمانه باشد و اینگونه قلمداد شود که تمامی آنان کامل و درست است.

سلیمی خاطرنشان کرد: IPC اگر کاملا عالی اجرا شود و هیچ کارشکنی از طرف خارجی در این بین شکل نگیرد ایران را در نهایت به یک کشور خام فروش عالی تبدیل می‌کند و در اشتغالزایی و دیگر حوزه‌های توسعه هیچ فایده‌ای برای کشور نخواهد داشت.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در قراردادهای جدید نفتی تمرکز بر میدان‌های مستقل ما صورت گرفته در صورتی که باید تمرکز بر میادین مشترک باشد.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه ابهامات زیادی در قراردادهای جدید نفتی وجود دارد، گفت: این قراردادها خلاف عزت ملی است و کشور را به سال 53 برمی‌گرداند، زمانی که دولت پهلوی تلاش می‌کرد استخراج را در اختیار خود بگیرد. حال دولت با قراردادهای جدید می‌خواهد ما را به عقب برگرداند.

سلیمی تاکید کرد: متاسفانه دولت در این قراردادها کوچکترین حرمتی را برای شرکت‌های ملی در نظر نگرفته است که این جای تاسف دارد.

وی در پایان با بیان اینکه از مسئولان وزارت نفت می‌خواهیم به سؤالات دانشجویان در خصوص ابهامات قراردادهای جدید نفتی پاسخ دهند،‌گفت: از دولت نیز می‌خواهیم نگاه انتخاباتی خود را درگیر معیشت مردم نکند.

* جنبش دانشجویی نمی‌گذارد موضوع قراردادهای جدید نفتی تحت‌تأثیر انتخابات قرار گیرد

مسعود حسنلو مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه این نشست اظهار داشت: نقد اصلی ما به دولت، در خصوص رویکرد دو ساله اخیر آن در برخورد با منتقدان است. انتظار ما این است که مسئولان در سطوح مختلف، در جمع دانشجویان حاضر شوند و نقدهای آنان را بشنوند.

وی با بیان اینکه متأسفانه رویکرد دولت، برخورد امنیتی و سخت با دانشجویان است، گفت: شاهد مثال این نیز، برخورد دیروز با تجمع دانشجویی مقابل وزارت نفت است، همچنین برچسب‌هایی که دولت به منتقدان خود می‌زند.

این فعال دانشجویی پیرامون قراردادهای جدید نفتی نیز گفت: IPC در بازه زمانی در حال شکل گرفتن است که کشور در حال و هوای انتخابات است. فراخوان دولت نیز برای شنیدن صدای منتقدین با زمان رونمایی از قراردادها همخوانی ندارد و نشان می‌دهد نظرات کارشناسان برای دولت و وزارت نفت اهمیتی ندارد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در پایان گفت: دولت در زمانی به دنبال انعقاد قراردادهای جدید نفتی است که کشور تحت‌تأثیر انتخابات است، اما جنبش دانشجویی نمی‌گذارد موضوع قراردادهای جدید نفتی در فضای انتخابات به فراموشی سپرده شود.

* راه‌اندازی کمپین دانشجویی-مردمی صیانت از دستاوردها و منافع ملی

در ادامه این نشست مصطفی ابراهیمی مسئول هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد تهران بزرگ پیرامون موضوع نشست اظهار داشت: در مباحث اقتصادی و سیاسی، نقدهای جدی به دولت وارد است و جنبش دانشجویی نیز در خط مقدم مطالبه‌گری به رصد این موضوعات می‌پردازد.

وی افزود: خوب است که دولت اعلام کند نخبگان جامعه و دانشجویان، انتقادات خود را نسبت به رویکرد غلط دولت در کجا بیان کنند تا مورد برخورد شدید از طرف دولت قرار نگیرند.

مسئول هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد واحد علوم تحقیقات با بیان اینکه رئیس‌جمهور در سفرش به فرانسه و ایتالیا به جای تجار باید تولیدکنندگان را با خود می‌برد، گفت: خوب است آقای روحانی دستاوردهای خود را برای اقتصاد کشور از این سفر بیان کند. 

این فعال دانشجویی تصریح کرد: وقتی امام خمینی(ره) از پاریس آمد، آزادی و استقلال را برای ملت به همراه آورد، اما آقای روحانی از فرانسه و ایتالیا قراردادهایی را برای ملت آورده است که جز وابستگی چیز دیگری ندارد.

مسئول هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد تهران بزرگ خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سال‌ها قبل عنوان کردند که باید درب چاه‌های نفت بسته شود، رویکرد دولت در فروش نفت خام چگونه است؟ متأسفانه منافع جناحی بر منافع ملی ارجحیت پیدا کرده است.

ابراهیمی در پایان با بیان اینکه قراردادهای جدید نفتی خلاف استقلال و منافع ملی است، گفت: بسیج دانشجویی به عنوان جبهه مقدم دفاع از منافع ملی، کمپین مردمی ـ دانشجویی را در صیانت از دستاوردها و منافع ملی تشکیل خواهد داد و در این راستا به روشنگری خواهد پرداخت.

* دولت به جای برخورد خشن با منتقدان، نظرات کارشناسی آنها را بشنود

در پایان این نشست احسان ابراهیمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران اظهار داشت: دیروز دانشجویان قصد داشتند پیامشان را در قالب تجمع آرام به مسئولان وزارت نفت برسانند، اما دولت براساس تصمیمات مستقیم، شدیدترین برخورد ممکن را با دانشجویان انجام داد.

وی افزود: دیروز این قانون نبود که در مقابل دانشجویان صف‌آرایی کرد، بلکه این دولت بود که مقابل انتقاد دانشجویان صف‌آرایی کرد. البته ما تجمعات دیگری از جمله تجمعات صنفی را هم داریم که دولت با بدترین شکل با آنان برخورد کرده است.

این فعال دانشجویی در ادامه تصریح کرد: زمانی که حکام توان ارائه پاسخ قانع‌کننده را ندارند، دست به اقدامات خشن می‌زنند، حال سؤال ما از دولت این است آیا دو سال برای رسیدن به این نتیجه، زود نیست؟

ابراهیمی ضمن انتقاد از عدم پاسخگویی مسئولان و رئیس‌جمهور به انتقادات و دانشجویان گفت: خوب است رئیس‌جمهور پاسخ دهد که چند بار و به چه نحوی در جمع دانشجویان حاضر شدند و به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند؟ رویکرد کنونی دولت به هیچ‌وجه به نفع شخص رئیس‌جمهور نیست.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: خوب است رئیس‌جمهور به جای برخورد خشن با منتقدان و دانشجویان، نظرات کارشناسی آنان را بشنود. ما رئیس‌جمهور را به مدارا، مهربانی و گفت‌وگو با مردم دعوت می‌کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    دانشجو اگر زرنگ هست درد خود و مشكلات خود را حل كند .دلواپسي هم حدي دارد مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس