کد خبر 529323
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱

وزیر امور خارجه با اشاره به شرایط بوجود آمده قبل و بعد برجام گفت: ‌فضای پساتحریم نگرانی کار با ایران را تا حد قابل توجهی در عرصه بین الملل از بین برد.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف در همایش فرصت‌های پسابرجام افزود: می توانیم شرایط کشور را در حال حاضر، آنچه از آن به نام شرایط پسابرجام یا شرایط پساتحریم صحبت می‌کنیم، از چند منظر بررسی کنیم.

وزیر خارجه با طرح این پرسش که از طریق این مذاکرات از چه وضعی جلوگیری شد افزود: چهره ای از جمهوری اسلامی ایران در جهان تصویر کرده بودند که ایران صلح و امنیت بین المللی را به خطر انداخته است و در قالب این تصویرسازی ناهنجار می‌توانستند هر گونه اقدام علیه ایران را توجیه کنند.

وی با اشاره به اقدامات خصمانه نخست وزیر رژیم صهیویستی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: هر ساله نخست وزیر منفور رژیم صهیونیستی به امریکا و سازمان ملل می رفت و با دست پر از تحریم‌های جدید برمی گشت.

ظریف ادامه داد: ‌در مرداد 92 تحریم ها به حدی رسیده بود که براساس مصوبه کنگره امریکا عملا می خواستند فروش نفت را به صفر برسانند؛ همچنین این کنگره می خواست اختیارات را از رئیس جمهور برای توافق با ایران در زمینه مذاکرات بگیرد.

وی همچنین گفت: یکی از دستاوردهای مهم مذاکرات هسته ای این بود که این روند متوقف شد و توانستیم یک مرحله جدید را آغاز کنیم که در ابتدا با کاهش تحریم و در ادامه از بین رفتن تحریم‌ها شکل گرفت.

ظریف افزود: نگاه دوم به پسابرجام فرصت‌هایی است که از این منظر ایجاد می شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ‌آنچه بدخواهان جمهوری اسلامی ایران می خواستند رقم بزنند ایجاد فضای روانی بین المللی حتی فراتر از مقررات شورای امنیت و محدودیت‌هایی بود که امریکا در ایران ایجاد کرده بود.

وی گفت: برای مثال، وقتی به یک بانک مراجعه می کردیم برای خرید دارو و وارد کردن آن به ایران ممکن بود مانعی ایجاد نکنند،‌ حساب LC باز کنند و تعهدات غذایی و دارویی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم شود اما فضای ایجاد نگرانی از کارکردن با ایران و هزینه مند بودن رابطه با ایران را بالا برده بودند.

ظریف سپس به دستاوردهای برجام اشاره کرد و افزود: یکی از دستاوردهای برجام این بود که آژانس در گزارشی اعلام کرد که ایران حتی یک گرم را در موارد غیرصلح‌آمیز مصرف نکرده است همچنین از همکاری بین المللی بهره‌مندیم و مهم‌ترین دستاورد بزرگ برجام این بود که فضای روانی را علیه جمهوری اسلامی ایران شکست.

مسئول سیاست خارجی کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: به دنیا ثابت کردیم روی حرف و تعهداتمان می ایستیم.

ظریف همچنین افزود: خیلی ها فکر نمی کردند تا دی ماه برجام به سرانجام برسد.

وی حضور 73 درصدی مردم در انتخابات سال 92 پای صندوق‌های رای را یکی از دستاوردهای مهم برای ناکام گذاشتن تحریم کنندگان برای فاصله انداختن میان حاکمیت و مردم و ایجاد ناآرامی های اجتماعی و رسیدن به اهدافشان بیان کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: با برجام و اجرایی شدن آن ما توانستیم یک مرحله جدیدی را شروع کنیم که در ابتدا با کاهش تحریم‌ها و از بین رفتن تحریم‌ها شکل گرفت.
 
وزیر امورخارجه گفت: : امروز در شرایطی قرار داریم که کار دست همین مردم و بنگاه‌های اقتصادی است؛ آن‌ها هستند که باید از فضای جدید برای پیش‌برد اهداف کشور استفاده کنند و در واقع باید گفت حاصل و میوه برجام و فضای پس از برجام، شکسته شدن فضای ایران هراسی به نفع توسعه‌، پیشرفت و اقتصاد ملی ایران است.

* با برجام، ایران‌هراسی در جامعه بین‌المللی شکسته شد
وزیر امور خارجه در ادامه سخنان خود در همایش "فرصت‌های پس از برجام" گفت: در فضای قبل از برجام به غلط و دروغ چهره‌ای که از ایران ارائه شده بود، چهره‌ای به عنوان یک تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی بود. 

ظریف افزود: در قالب این گونه تصویرسازی ناهنجار، دشمنان هرگونه اقدام علیه جمهوری اسلامی را می‌توانستند توجیه کنند چنانکه می‌دیدیم هر سال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امریکا و سازمان ملل سفر می‌کرد و با دستی پر از تحریم‌های جدید علیه ایران بازمی‌گشت. 
وزیر امور خارجه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام این است که دشمنان نمی‌توانند با ایران‌هراسی همچنان به اهداف سوء خود علیه ایران ادامه دهند گفت: آنچه صهیونیست‌ها و متاسفانه برخی از کشورهای منطقه را از اجرای برجام نگران کرده همین موضوع است. 

وی افزود: اینکه حکام رژیم صهیونیستی تلاش و تکاپو می‌کردند که برجام به نتیجه نرسد و رشوه می‌دادند در این راستا بود که می‌خواستند مانع از دست رفتن یک سرمایه‌گذاری طولانی که علیه ایران در طی این سال‌ها انجام داده بودند بشوند چرا که آنها در این سال‌ها تصویری دروغ و خشن از ایران ارائه کرده بودند و با ارائه این تصویر هرگونه اقدام علیه ایران را توجیه می‌کردند و همان طور که گفتم یکی از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای این است که این روند متوقف شد. 
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: با برجام و اجرایی شدن آن توانستیم یک مرحله جدیدی را شروع کنیم که در ابتدا با کاهش تحریم‌ها و از بین رفتن تحریم‌ها شکل گرفت. 

آقای ظریف با اشاره به فرصت‌هایی که برجام برای کشور ایجاد کرده است ادامه داد: دشمنان در شرایط قبل از برجام یک فضای ایران‌هراسی ایجاد کرده بودند، به نحوی که این گونه القا می‌کردند که اگر کسی بخواهد با ایران ارتباط برقرار کند دچار هزینه می‌شود و در واقع یک فضای هزینه‌مند کردن ارتباط با ایران به وجود آورده بودند. 
وی افزود: مثلا ما در زمینه خرید دارو هیچ مشکلی نداشتیم و مقامات امریکایی به بانک‌ها اعلام کرده بودند که محدودیتی برای فروش دارو به ایران وجود ندارد و می‌توانند حساب ال‌سی برای خرید دارو و غذا برای ایران باز کنند ولی بانک‌ها این کار را انجام نمی‌دادند چرا که فضایی که ایجاد شده بود فضای نگرانی از کار کردن با ایران بود. 

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اگر قبل از برجام و مذاکرات هسته‌ای طرف‌های مقابل این گونه بیان می‌کردند که فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران غیرقانونی است اکنون با برجام آنها همه به قانونی بودن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران معترف هستند و برجام این امکان را به وجود آورده است که ایران در این زمینه با دیگر کشورها همکاری کند. 
وی با اشاره به اتهاماتی که برخی کشورها علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از جمله نظامی بودن آن مطرح می‌کردند گفت: آن اتهامی که به عنوان برنامه نظامی هسته‌ای ایران مطرح می‌شد با یک گزارش آژانس از بین رفت و گزارش آژانس اثبات کرد که ایران هیچ گونه فعالیتی در این راستا انجام نداده و یک گرم مواد هسته‌ای‌اش به سمت فعالیت غیرصلح‌آمیز سوق داده نشده است. 

وزیر امورخارجه افزود: چنین نتیجه‌گیری در بستر سیاسی قبل از برجام ناممکن بود اگرچه واقعیت در هر دو فضا یکی بود و ایران هیچ گونه فعالیت غیرصلح‌آمیز هسته‌ای نداشت. 
وی با بیان اینکه برجام این امکان را فراهم کرد تا تحریم‌های ظالمانه علیه ایران رفع شود و ایران بتواند در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با دیگر کشورها همکاری کند ادامه داد: ما ثابت کردیم که روی حرف خود می‌ایستیم. هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد که برجام تا دی ماه اجرایی شود و خیلی‌ها فکر می‌کردند که تا فروردین و یا اردیبهشت سال آینده برجام اجرایی نمی‌شود ولی ما روی حرف خود ایستادیم. 

ظریف گفت: البته در داخل نیز خیلی‌ها نگران بودند که اگر ما تعهداتمان را انجام دهیم آیا طرف مقابل نیز به تعهداتش عمل خواهد کرد یا نه؛ البته این نگرانی نیز در طرف مقابل بود که آیا ایران به تعهدات خود عمل می کند یا نه و این فضای بی‌اعتمادی در زمان اجرای برجام در هر دو طرف وجود داشت. 
وی با بیان اینکه اجرای برجام و فضای پس از آن نگرانی کار با ایران را تا حد قابل توجهی از بین برد به نقش مردم در طول این‌ سال‌ها و تحمل فشارهای ظالمانه ناشی از تحریم‌ها ازجانب آنها اشاره کرد و افزود: مردم به دشمنان اثبات کردند که آنها نمی‌توانند با استفاده از تحریم به اهداف خود علیه ایران دست پیدا کنند. 

آقای ظریف به اهداف دشمنان از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: آنها با تحریم‌ها می‌خواستند بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد کنند و ناآرامی‌های اجتماعی را به وجود آورند ولی مردم ما نشان دادند که تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت خود را در پای صندوق‌های رای انجام می‌دهند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    ما فضایی نمیبینیم دکتر همه فضاها رو واسه خارجیا رزورو کردین 36 میلیارد دلار از پولای بلوکه شده ازاد شد 50 میلیارد دلار دادین ایتالیا و فرانسه همون رو تو ایران هزینه می کردین بهتر نبود؟ چند درصد مردم میتونن ایرباس380 سوار شن؟ هوم؟
  • sina ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    حلوا! حلوا!... دکتر! چرا دهانمان شیرین نمیشود؟!
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    50 میلیارد دلار یعنی = 200 هزار میلیارد تومان!!!! 200.000.000.000.000.000 تومان!!!! کارخونه ها هر روز تعطیل میشن و بیکاری افزایش پیدا میکنه اونوقت ما میریم مثل بچه پولدارها تعداد زیادی هواپیمای قاره پیما سفارش میدیم... فکرشو بکن اگر این پول صرف ایجاد اشتغال در کشور میشد...
  • امین ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    اینو خطاب به ثروتمندان فرمودن
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    قرار بود شما و دولت استفاده بکند و مردم بهره اش را ببرند.یواش یواش می خواهد اگه نتیجه نداد گردن ناتوانی مردم بیندازند!
  • برادر ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    خدایا، بعضی ها چقدر ساده هستن!!!!!!!! بیشتر مطالعه کن برادر!!!!!!!!!
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    الان ماباید چکارکنیم شما بفرما دکترازچی استفاده کنیم/
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    اقای ظریف نه شما نه اطرافیانتون نه شبکه ی خبر یک دو سه حتی نتونستید موقع در اوردن قلب راکتور اراک یکیتون بگه داریم قلب راکتور رو در میاریم تا داخلش بتن بریزیم حالا چی شده یاده مردم افتادید ؟ هر وقت مثل ماها دقدقت شده بود پرداخت بدهی و اقساط و ... اون موقع از مردم صحبت کن
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    کار اقای دکتر ظریف درسته باید اطلاعات کافی از تمام موارد داشته باشیم او جهادگر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس