کد خبر 529160
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با اشاره به افزایش تولید ۱۶۰هزار بشکه‌ای از میادین غرب کارون، گفت: در اسفندماه سال جاری دو میدان آزادگان شمالی و یادآوران به طور رسمی افتتاح می‌شوند.

 به گزارش مشرق، عبدالرضا حاجی حسین‌نژاد در نشست خبری که صبح امروز در شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران برگزار شد با اشاره به اینکه دو حوزه غرب کارون، یعنی میادین آزادگان شمالی و یادآوران به تولید رسیده است، گفت: پس از برگزاری انتخابات در اسفندماه این میادین به‌طور رسمی افتتاح خواهند شد.

وی ادامه داد: آزادگان شمالی 75 هزار بشکه و یادآوران نیز 85 هزار بشکه در روز تولید می‌کند که مجموع تولید این دو میدان به 160 هزار بشکه می‌رسد.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به اینکه تولید فعلی در آزادگان جنوبی، 50 هزار بشکه و 5 هزار بشکه نیز در میدان یاران تولید می‌شود، تصریح کرد: در مجموع تولید نفت در غرب کارون به 215 هزار بشکه می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه تا پایان سال 95، تولید نفت از میادین غرب کارون به 300 هزار بشکه خواهد رسید، تصریح کرد: اگر شرایط تولید به‌خوبی پیش رود، تا سال 96 انتظار داریم تولید از این میادین به 550 هزار بشکه برسد.

حاجی حسین‌نژاد با اشاره به تحقق تولید 700 هزار بشکه‌ای از میادین غرب کارون گفت: برای رسیدن به این مهم باید فازهای 2 آزادگان شمالی و همچنین میدان یادآوران به بهره‌برداری برسد که این دو میدان از طریق بیع متقابل و با حضور شرکت‌های چینی توسعه‌یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در میدان یادآوران حدود 2 میلیارد و 900 میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، ادامه داد: در حال حاضر 50 هزار بشکه از این میدان برداشت شده است.

وی با اشاره به نفت درجای میدان یادآوران گفت: برآورد ما از میزان نفت درجا در این میدان، 31 میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود که بر این اساس این میدان از لحاظ نفت درجا، از میدان بزرگ آزادگان جنوبی نیز پیشی گرفته است.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به سرمایه‌گذاری 2 میلیارد و 550 میلیون دلاری در میدان آزادگان شمالی، گفت: تاکنون 72 ماه از اجرای فعالیت در این میدان می‌گذرد.

وی تصریح کرد: آزادگان جنوبی نیز در اردیبهشت سال 93 از پیمانکار چینی گرفته شد و پس از آنکه این میدان برای توسعه تحویل شرکت‌های داخلی داده شد، موجب شد تا روند توسعه میدان آزادگان جنوبی افزایش یابد، به‌طوری‌که تاکنون 200 هزار متر در این میدان حفاری شده و 20 درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد و به‌طور قطع می‌گویم که هیچ دکل خارجی در این میدان حاضر نیست.

وی گفت: تاکنون حدود 2 میلیارد و 100 میلیون دلار در میدان آزادگان جنوبی سرمایه‌گذاری شده و تا سال آینده 60 هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید آن اضافه می‌شود.

حاجی حسین‌نژاد با اشاره به میدان یاران جنوبی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 5 هزار بشکه از این میدان نیز تولید می‌شود و اگر تمامی چاه‌های این میدان آماده شود، تولید به 30 هزار بشکه تا تابستان سال آینده می‌رسد.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به پروژه آذر، گفت: تا نیمه دوم سال آینده از این میدان نیز 30 هزار بشکه نفت تولید خواهد شد. بر این اساس بازگشت روس‌ها به میدان آذر موضوعیت ندارد و آنها می‌توانند طرح خود را برای میدان چنگوله آماده کنند.

وی با اشاره به ورود ژاپنی‌ها به میدان آزادگان جنوبی و به‌طورکلی غرب کارون گفت: این کشور برای حضور در میادین غرب کارون اعلام آمادگی کرده است، اما هنوز نام هیچ میدانی را برای توسعه نبرده و ما منتظر هستیم تا نظر خود را اعلام کنند.

وی همچنین به حضور چینی‌ها اشاره کرد و گفت: نباید از یاد برد که چین شریک استراتژیک ماست و هرگز در دوران پساتحریم آنها کنار گذاشته نمی‌شوند، اما پیشنهاد چینی‌ها برای توسعه یادآوران بالا بود، به همین دلیل تاکنون با آنها به توافق نرسیده‌ایم، اما انتظار داریم برای فاز دوم میدان یادآوران که بر اساس طرح IPC توسعه پیدا می‌کند، چینی‌ها در اولویت قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت متن همچنین به پیشنهاد چینی‌ها برای توسعه فاز دوم آزادگان شمالی اشاره کرد و گفت: آنها اعلام کرده‌اند فاز دوم آزادگان شمالی دارای ریسک است، اما به آنها اعلام کردیم که هرگز این گونه نیست و اطلاعات جدید را در اختیارشان قرار دادیم که هنوز جواب نهایی را به ما نداده‌اند و ما منتظر جواب آنها هستیم.

حاجی حسین‌نژاد با اشاره به میدان کیش گفت: این میدان نیز چندین بار دست به‌دست شده، اما امیدواریم اوایل سال آینده چاه‌های این میدان به اتمام برسد و خط لوله دریایی که نیز در دست اجراست تمام شود و تنها بخش باقی‌ماند، بخش فراورش است که به مناقصه خواهد رفت و در سال 96 اجرایی می‌شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس