مدیرمسئول روزنامه ایران با اشاره به اینکه گسترش فضای مجازی باعث دسترسی مردم به عرصه‌های خبری شده است، گفت: مردم می‌توانند در بهره‌برداری صحیح از فضای رسانه‌ای سهیم باشند.

به گزارش مشرق، محمدتقی روغنی‌ها در خصوص اهمیت و چگونگی فضای رسانه‌ای کشور و ترویج فرهنگ انقلابی در این فضا، اظهار داشت: راه موفقیت و تحقق اهداف فرهنگی در به دست آوردن رگ مخاطبان است. باید طبق اصول منطقی و با روش‌های مختلف، مخاطبان رسانه را که طیف گسترده‌ای هستند جذب کرد و در آن صورت می‌توان به تاثیر گذاری بر مخاطب فکر کرد.

وی درباره استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی در فضای رسانه‌ای کشور در راستای مقابله با جبهه معارض، گفت: اینترنت، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی امکاناتی هستند که در دسترس مردم قرار گرفته‌اند و فقط در دست افراد حرفه‌ای عرصه خبر نیست. بنابراین همه مردم به نوعی امکان تعامل و تبادل اطلاعات در حوزه‌های مختلف را دارند.
مردم می‌توانند در بهره‌برداری صحیح و درست از این فضای رسانه‌ای سهیم باشند. طبیعتاً رسانه‌های جمعی به دلیل داشتن نیروهای تخصصی و امکانات بیشتر می‌توانند فعال‌تر باشند و به اهدافی که دارند نزدیک‌تر شوند.

مدیرمسئول روزنامه ایران همچنین گفت: قطعاً در این حوزه وظیفه رسانه‌ها و عامه مردم این است که در چند مسیر مشخص حرکت کنند. اول اینکه اطلاعاتی که تولید می‌کنند اطلاعاتی صحیح، موثق، قابل استدلال و مهم‌تر از همه قابل دفاع باشد و نه‌تنها به مردم برای انتخاب راه درست کمک کند، بلکه باعث ایجاد شبهه میان مردم نشود. دومین مسیر این است که هر رسانه‌ای که به دنبال اثبات مطالبش است، در تبادل با رسانه‌های دیگر از زبان منطقی و عقلانی استفاده کند که بتوان از این طریق مردم را با واقعیت‌های موجود آشنا کرد.

وی عملکرد رسانه‌ها بر اجرای سیاست‌های فرهنگی کشور را موثر دانست و افزود: اگر هر طیفی در حوزه فعالیت خودش، سیاستگذاری فرهنگی مشخصی را تعریف کند، قطعا می‌تواند به بهترین اهداف در اجرای هدف‌های فرهنگی‌اش برسد؛ این سیاست‌ها می‌تواند در حوزه کتاب، سینما، تئاتر و موسیقی و ... باشد. البته این در صورتی است که سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به صورت مقطعی، گذرا و پراکنده نباشد بلکه اقدامی مستمر، مداوم و با نگاه آینده‌نگر باشد.

روغنی‌ها گفت: فضای رسانه‌ای فضای جنگ نرم است. رسانه‌های مقابل ما اقداماتی را انجام می‌دهند و ما نیز که در این فضا هستیم، خود به خود وارد چنین جنگی می‌شویم. جنگی که باید هر لحظه  آمادگی تهاجم و دفاع داشته باشیم. البته این خیلی مهم است که چه کسانی مدیریت این جنگ را در دست بگیرند؛ طبیعتا کسانی باید این کار را انجام بدهند که فرهنگ و فضای مجازی را بشناسند تا اقداماتشان منطقی، اصولی باشد.

وی در ارتباط با معضلات شبکه‌های اجتماعی و اصلاح رفتار در این فضا، گفت: اگر خود بتوانیم فضایی سالم ایجاد کنیم که مخاطب جذب شود، گرایش به سمت بی‌اخلاقی‌ها و ناهنجاری‌ها کاهش می‌یابد. اگر بتوانیم از دروغ و رفتارهای خلاف اخلاق دوری کنیم و هر مسئله‌ای را در چارچوب خود حل کنیم، می‌توانیم به تدریج با فضای غیراخلاقی که در بسیاری از سایت‌ها وجود دارد مقابله کنیم.

روغنی‌ها در پایان و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جبهه فرهنگی رسانه‌ها گفت: رهبر انقلاب نشان دادند که می‌شود از فضایی که می‌تواند علیه ما باشد، به نفع انقلاب و ترویج دین استفاده کرد. بنابراین ما هم باید بتوانیم در این فضا قدم برداریم و محیطی عقلانی و در عین حال با آگاهی کامل و رعایت اصول و موازین، برای این هدف فراهم کنیم. این را نیز نباید فراموش کنیم که مخاطبان ما گرایش‌های متفاوتی دارند و با تنوع بی‌نظیری از  مخاطب روبرو هستیم. برای این کار باید تولید محتوایی متناسب با سلایق مخاطبان داشته‌باشیم.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس