اگر چه ممکن است شما صدها و چه بسا هزاران دوست در شبکه اجتماعی فیس بوک داشته باشید، اما اکثریت آنها ممکن است به ساده ترین درخواست شما هم پاسخ مثبت ندهند.

 به گزارش مشرق، بررسی های رابین دونبار محقق دانشگاه آکسفورد و استاد روانشناسی نشان می دهد که اکثر مردم در زمینه حفظ روابط دوستانه با دوستان فیس بوکی خود عملکرد ضعیفی دارند. همچنین تعداد عملی دوستان فیس بوکی که می‌توانید با آنها ارتباط عاطفی واقعی برقرار کنید از چهار نفر فراتر نمی رود.
 
بر اساس این بررسی انسان ها در زندگی واقعی گروه های دوستی خود را کوچک نگه می دارند و در فضای مجازی هم تعداد دوستان واقعی افراد محدود است.
 
رابین دونبار با تحلیل شرایط 3375 کاربر فیس بوک در انگلیس متوجه شد علیرغم اینکه هر یک از این افراد در شبکه اجتماعی مذکور به طور متوسط 150 دوست دارند، اما آنها در شرایط وقوع بحران های عاطفی تنها به چهار نفر از این افراد رجوع می کنند و برای همدردی کردن هم به سراغ تنها 14 نفر از این افراد می روند.
 
مردم در زندگی عادی خود هم صرفا همین تعداد دوست نزدیک دارند و اگر چه شبکه دوستی بسیاری از افراد در فیس بوک بسیار گسترده است، اما تعداد دوستان حقیقی در این مجموعه ها اندک است. علت آن است که حفظ دوستی عمیق در فضای آنلاین یا آفلاین به صرف وقت و انرژی ذهنی فراوان نیاز دارد.
 
البته این تحقیق به معنای بی ارزش بودن شبکه های آنلاین نیست. مردم ازطریق این شبکه ها به جمع آوری اطلاعات و گسترش آگاهی های خود می پردازند. اما عمق و کیفیت این اطلاعات و تبادلات مورد بحث است. این محقق معتقد است برای حفظ دوستی ها ارتباطات چهره به چهره ضروری است، در غیر این صورت دوستی های قدیمی به تدریج کمرنگ خواهند شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس